Niebawem minie rok od momentu wznowienia transportu węgla na Odrze. Stało się to w licu 2017 r. Wówczas rozpoczęto odprawianie 120 tys. t węgla zamówionych prze elektrownie. W tegorocznym sezonie żeglugowym Kanałem Gliwickim może zostać wyprawionych nawet 250 tys. t węgla. Warto podkreślić, że w poprzednim sezonie nawigacyjnym Kanał Górnośląski pokonało ponad 12 tys. jednostek pływających, to ponad dwa razy więcej niż w 2015 r.
Zanim jednak się sto stało, wyremontowano śluzy Kanału Gliwickiego w Rudzińcu i Kłodnicy. Prace nadal są kontynuowane w Łabędach, Dzierżnie, Sławięcicach i Nowej Wsi. W żaden sposób nie blokują one normalnego ruchu żeglugi. Całość zadań modernizacyjnych uzyskała dofinansowanie Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Dziś po Kanale Gliwickim transportuje się nie tylko węgiel i towary. Po Odrze kursuje także statek pasażerki Foxtrot należący do gliwickiej Mariny. Jednostka jest w stanie pomieścić 75 osób. Statek został zbudowany jeszcze w latach 30-tych XX w. Dotychczas pływał po Łabie. Ma 20 m długości. Z jego pokładu można obserwować wspaniałą przyrodę roztaczającą się po obu stronach Kanału.
Przystań Marina, jako port Gliwice i śluza Łabędy, wystartowała w konkursie Urzędu Marszałkowskiego na obiekt zaprzyjaźniony Szlaku Zabytków Techniki.
W galerii: rejs statkiem Foxtrot po Kanale Gliwickim (zdjęcia: Kajetan Berezowski - nettg.pl).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
A moze pokazac wiecej zdjec tej lajby/stateczku rzecznego?