Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA
NAJNOWSZE GALERIE
COP24: co jedzą uczestnicy szczytu klimatycznego?
9 grudnia 2018
Tarnowskie Góry: Faser SA gościł studentów górnictwa z Rosji
8 grudnia 2018
Pływanie: wyzwanie dla najtwardszych
6 grudnia 2018
Faser: zakładowe święto z barbórkowym rytuałem
5 grudnia 2018
Pawłowice: uroczysta akademia barbórkowa JSW w kopalni Pniówek
4 grudnia 2018
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA
6 marca 2018 Polska Agencja Prasowa
Paliwa: w projekcie ministerstwa nowa opłata w cenie
Propozycja obłożenia wprowadzanych na rynek paliw silnikowych - benzyn i oleju napędowego - nową opłatą pojawiła się w najnowszej, datowanej na 5 marca wersji projektu nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
fot: Maciej Dorosiński

Wprowadzenie opłaty emisyjnej w wysokości 80 zł na 1000 litrów benzyny lub oleju napędowego przewiduje najnowsza wersja projektu ustawy o biopaliwach, której wnioskodawcą jest resort energii. Dochody z opłaty mają wspomóc budowę infrastruktury paliw alternatywnych.

Obowiązek zapłaty opłaty emisyjnej ciążyłby na producencie albo importerze paliw silnikowych lub na podmiocie dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Projekt czeka na rozpatrzenie przez rząd, w środę ma się nim zająć Komisja Prawnicza.

Propozycja obłożenia wprowadzanych na rynek paliw silnikowych - benzyn i oleju napędowego - nową opłatą pojawiła się w najnowszej, datowanej na 5 marca wersji projektu nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Głównym zadaniem tej nowelizacji jest utworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT). Środki z funduszu mają wspierać rozwój rynku i infrastruktury paliw alternatywnych - m.in. energii elektrycznej, CNG, LNG, wodoru - w transporcie.

Zgodnie z propozycją, do FNT miałoby trafić 15 proc. wspływów z opłaty emisyjnej, 85 proc. trafiałoby do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki.

Projekt wskazuje też inne źródła finansowania FNT. Pierwsze to dotacje celowe z budżetu państwa, odpowiadające części planowanych wpływów z podatku akcyzowego od paliw w poprzednim roku budżetowym. W latach 2018 i 2019 założono, że będzie to zero, w roku 2020 do FNT ma trafiać 0,5 proc. wpływów z akcyzy od paliw, w 2021 r. - 1 proc., a od 2022 r. - 1,5 proc. Druga pozycja to 0,1 proc. uzasadnionego zwrotu z kapitału zaangażowanego w wykonywaną działalność gospodarczą w zakresie przesyłania energii elektrycznej od Polskich Sieci Elektroenergetycznych.

W Ocenie Skutków Regulacji zapisano, że w 2019 r. rząd planuje dzięki całej nowelizacji zebrać 1,7 mld zł, z czego do FNT trafi 340 mln zł. Natomiast w ciągu 10 lat przychody FNT mają wynieść 6,75 mld zł.

Jak podkreśla się w OSR, problem rozwiązywany nowelizacją związany jest z brakiem systemowego wsparcia dla rozwoju rynku oraz infrastruktury paliw alternatywnych w transporcie w związku ze zobowiązaniami Polski, wyznaczonymi w dyrektywie ws. wspierania rozwoju rynku i infrastruktury paliw alternatywnych. Problem związany jest nie tylko z zawodnością rynku, ale w wielu aspektach jego faktycznym brakiem lub zbyt wolnym rozwojem, dodatkowo brak jest instrumentów służących redukcji emisji CO2 z sektora transportu - napisano w OSR.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA
Komentarze (2)
  • doc 7 marca 2018 08:02:09
    Profile Avatar

    Czytaj, tę opłatę wniosą odbiorcy detaliczni, czyli ceny paliw płynnych w górę.

  • niedobitek 6 marca 2018 17:07:13
    Profile Avatar

    A jo mom kajś nisko emisjo i byda truł mojymi cztyryma gaźnikami w motórze - a co... fto mi zabroni? Poli tyla, co auto a truje, jak żuk abo inno nysa... ha, ha, ha i co mi zrobicie?

  • AAHOG
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA
CZĘSTO CZYTANE
Pawłowice: uroczysta akademia barbórkowa JSW w kopalni Pniówek
4 grudnia 2018
10453
Borynia: mobilizacja na górniczym froncie
8 grudnia 2018
8314
Górnictwo: mniej kopalń - dłuższe fedrowanie
6 grudnia 2018
6150
Przyszły rok pod znakiem nowych kopalń
3 grudnia 2018
5571
Górnictwo: Barbórka w Spółce Restrukturyzacji Kopalń
3 grudnia 2018
5200
AGH: obchody barbórkowe razem z JSW
7 grudnia 2018
4231
Brzeszcze: górnictwo fundamentem polskiej gospodarki
4 grudnia 2018
3321
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA
Mogą cię zainteresować
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA
Partnerzy portalu
Patronaty portalu