Siedem jednostek naukowych zawiązało w środę, 21 lutego, w Warszawie konsorcjum pod nazwą Pol-Stor-En. Jego głównym celem będą badania nad magazynami energii elektrycznej, w szczególności nowymi bateriami do samochodów elektrycznych.
Umowę o powołaniu konsorcjum podpisano w Ministerstwie Energii, w obecności m.in. szefa tego resortu Krzysztofa Tchórzewskiego, jego zastępcy Michała Kurtyki oraz minister przedsiębiorczości i technologii Jadwigi Emilewicz. Utworzyły je Politechniki: Warszawska, Gdańska i Poznańska, Uniwersytety Warszawski i Jagielloński, Akademia Górniczo-Hutnicza oraz Instytut Metali Nieżelaznych.
Celem konsorcjum będą badania nad rozwojem magazynowania energii oraz współpraca z przemysłem, w zakresie wdrożenia nowych rozwiązań w tym zakresie. Prace mają dotyczyć opracowania technologii wytwarzania ogniw do akumulatorów zasilających auta elektryczne. Ich finałem powinno być uruchomienie prototypowych linii produkcyjnych akumulatorów nowej generacji.
- Bardzo zależy nam na współpracy. Nie tylko dlatego, że niesie ona korzyści, ale dlatego, że to współpraca, a nie konkurencja będzie motorem napędowym gospodarki przyszłości - powiedział rektor Politechniki Warszawskiej prof. Jan Szmidt.
Jak przekonywał, obecnie trzeba doskonalić istniejące ogniwa, ale wkrótce się pojawią się nowe technologie do wdrożenia już jako polskie produkty.
- Jesteśmy skazani na sukces - stwierdził optymistycznie.
Zadowolenia z podpisania umowy między uczelniami nie ukrywał minister energii. Podkreślił, że wpisuje się ona w założenia opracowanych w ME dokumentów strategicznych jak Plan Rozwoju Elektromobilności czy Kierunki Rozwoju Innowacji Energetycznych. Jest również komplementarna z projektami unijnymi.
- Aby stanąć do technologicznego wyścigu z innymi państwami w obszarze elektromobilności, wszyscy musimy współpracować. Zarówno decydenci, naukowcy, jak i biznesmeni - mówił Krzysztof Tchórzewski.
Wiceminister energii Michał Kurtyka zwrócił z kolei uwagę, że Komisja Europejska powołała niedawno inicjatywę pod nazwą EU Battery Alliance, w której znalazły się m.in. Niemcy i Francja.
- Dzisiejsza umowa to przykład na to, że Polska może brać aktywny udział w tym projekcie i jest gotowa do współpracy na rzecz rozwoju technologii magazynowania energii i budowy w Europie silnej branży produkcji baterii do samochodów elektrycznych - wyjaśnił.
Zdaniem wiceszefa resortu energii obecnie w Europie mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, w której wiele instytutów, firm badawczo-rozwojowych, a także uniwersytetów, prowadzi liczne badania nad komponentami do baterii, często ich ze sobą nie konsultując.
- Niezbędne jest zatem połączenie sił i wypracowanie kompleksowego produktu, który będzie mógł być wykorzystany przez przemysł. Współpraca konsorcjum naukowo-badawczego Pol-Stor-En z biznesem zdecydowanie zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu, a tym samym komercjalizację wyników prac - uzasadnił.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.