W pierwszym półroczu 2016 r. wielkość produkcji samochodów w tyskim zakładzie koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) wzrosła o ponad 7 proc. Gliwicki zakład General Motors w tym samym czasie wpuścił na rynek o ponad 8 proc. więcej modeli Opla. Fabryki nie ujawniają prognoz na drugie półrocze.
W tyskiej fabryce - jak poinformował PAP rzecznik FCA Poland Bogusław Cieślar - w pierwszym półroczu br. wyprodukowano blisko 10,3 tys. więcej aut modeli FCA (Fiat 500, Abarth 500 i Lancia Ypsilon) niż w tym samym czasie przed rokiem. Ogółem z linii produkcyjnej do połowy 2016 roku zjechało blisko 152,5 tys. samochodów tych trzech modeli (wzrost o ponad 7,2 proc.).
- Na uwagę zasługuje bardzo dobre przyjęcie na rynkach zagranicznych nowej Lancii Ypsilon i odnowionego Abartha 500. Nadal świetnie sprzedaje się na rynkach zagranicznych nowy Fiat 500, który jest zdecydowanym liderem w swoim segmencie w Europie - podkreślił Cieślar.
Wiodącym modelem tyskiego zakładu pozostaje Fiat 500, którego w pierwszym półroczu wyprodukowano niespełna 100,9 tys. egzemplarzy, tylko nieznacznie mniej niż przed rokiem. Zauważalnie wzrosła natomiast produkcja dwóch innych modeli: Lanci Ypsilon (o ponad 10,7 tys., do prawie 43,2 tys. aut) i Abartha 500 (o 1,8 tys., do ponad 8,4 tys. sztuk).
Wzrost produkcji Lancii Ypsilon i Abartha 500 w dużym stopniu zrekompensował ubytek spowodowany zaprzestaniem wytwarzania w Tychach modelu Ford Ka, który przez osiem lat powstawał w tyskim zakładzie na mocy porozumienia koncernów Fiat i Ford. W pierwszym półroczu br. produkcja Forda Ka w Tychach wyniosła ponad 12,6 tys., wobec 26,3 tys. w tym samym okresie przed rokiem.
W związku z zaprzestaniem produkcji Forda, całkowita wielkość produkcji tyskiej fabryki była w pierwszym półroczu 2016 r. o ok. 3,4 tys. aut mniejsza niż przed rokiem - wyprodukowano łącznie ponad 165,1 tys. aut, wobec 168,5 tys. w pierwszym półroczu 2015 r. Oznacza to ok. 2-procentowy spadek produkcji - niewielki dzięki wzrostowi popytu na dwa wytwarzane w Tychach modele FCA.
29 lipca w zatrudniającej blisko 3,3 tys. osób tyskiej fabryce rozpocznie się doroczna przerwa urlopowa, która potrwa do 16 sierpnia. Przed wakacjami FCA Poland wypłaca całej załodze tzw. premię wakacyjną w wysokości połowy miesięcznego wynagrodzenia. Spółka organizuje też letni wypoczynek dla dzieci pracowników.
W całym ubiegłym roku tyska fabryka FCA wyprodukowała 302,6 tys. samochodów, wobec ponad 313,9 tys. W 2014 r. Wielkość tegorocznej produkcji zależeć będzie przede wszystkim od tego, na ile wzrost zamówień na modele koncernu FCA zrekompensuje ubytek spowodowany zaprzestaniem wytwarzania Forda Ka.
Druga zlokalizowana w woj. śląskim fabryka samochodów - zakład General Motors w Gliwicach - ma w tym roku szansę na osiągnięcie rekordowej produkcji, jeżeli utrzyma się wzrostowy trend widoczny w pierwszym półroczu, kiedy wyprodukowano blisko 8,3 proc. samochodów więcej niż do połowy ubiegłego roku.
Od początku roku do końca czerwca z linii produkcyjnej w Gliwicach zjechało ponad 109 tys. nowych aut, wobec przeszło 100,7 tys. w tym samym okresie przed rokiem; oznacza to wzrost o ponad 8,3 tys. egzemplarzy. Zatrudniająca ok. 3,9 tys. osób fabryka nie ujawnia prognoz na drugie półrocze.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.