REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
15 stycznia 2016 16:12 Polska Agencja Prasowa 1,285 odsłon

Ekonomia: o ile spadły ceny w grudniu?

Ekonomiści pytani przez PAP szacowali, że w grudniu ceny towarów i usług spadły o 0,4 proc. w ujęciu rocznym i o 0,1 proc. w skali miesiąca
fot: Andrzej Bęben/ARC

W grudniu 2015 r. deflacja wyniosła 0,5 proc. w ujęciu rocznym i 0,2 proc. w stosunku do listopada 2015 r. - podał w piątek Główny Urząd Statystyczny. Średnioroczny spadek cen wyniósł 0,9 proc., a najbardziej wpłynęły na to spadające koszty transportu.

Ekonomiści pytani przez PAP szacowali, że w grudniu ceny towarów i usług spadły o 0,4 proc. w ujęciu rocznym i o 0,1 proc. w skali miesiąca.

- Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w grudniu 2015 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca, obniżyły się o 0,2 proc (w tym towarów - o 0,3 proc., przy wzroście cen usług - o 0,2 proc.) - napisano w piątkowym komunikacie GUS.

Największy wpływ na spadek cen w grudniu 2015 r. miały przede wszystkim niższe koszty transportu (o 0,8 proc.), taniały też odzież i obuwie (o 1 proc.). To właśnie one obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,07 p. proc. i 0,05 p. proc - wynika z opracowania GUS.

- Spadek cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2015 r. w stosunku do roku poprzedniego wyniósł 0,9 proc. (wobec utrzymania się na niezmienionym poziomie w analogicznym okresie 2014 r.) i był niższy od założonego w ustawie budżetowej o 2,1 p. proc. Ostatni raz spadek cen (średnioroczny - PAP) notowany był w 1971 r. (o 0,1 proc.). Ceny towarów obniżyły się w 2015 r. o 1,8 proc., a usług wzrosły o 1,4 proc. - podkreślili analitycy GUS w komunikacie.

Podobnie jak w przypadku grudnia, tak i na średnioroczny spadek cen największy wpływ miały niższe ceny transportu (o 8,9 proc.), żywności (o 1,8 proc.) oraz odzieży i obuwia (o 4,8 proc.), które obniżyły wskaźnik w tym okresie odpowiednio o 0,81 p. proc., 0,40 p. proc. i 0,25 p. proc.

Podwyżki opłat związanych z mieszkaniem (o 0,5 proc.) oraz wyższe ceny łączności i zdrowia (po 1,9 proc.) podniosły wskaźnik w tym okresie odpowiednio o 0,13 p. proc. i po 0,10 p. proc.- zaznaczył GUS.

Jak wynika z opracowania Urzędu, w stosunku do 2014 r. żywność w 2015 r. potaniała średnio o 1,8 proc. (wobec spadku o 0,9 proc. obserwowanego w 2014 r.). Najbardziej potaniało masło (o 10,1 proc.). Mniej niż w 2014 r. konsumenci płacili też za cukier (o 9 proc.), tłuszcze roślinne (o 3,4 proc.) oraz mięso (przeciętnie o 3 proc., w tym wieprzowinę - o 6 proc., drób - o 4,1 proc., wędliny - 1,6 proc., wołowinę - o 1,1 proc. Podrożała za to cielęcina - o 1,1 proc.

Taniały też mleko, sery i jaja - przeciętnie o 2,9 proc. Najbardziej potaniały sery i twarogi - o 4,4 proc., mleko - o 3,7 proc., jaja - o 2 proc., jogurty, śmietany, napoje i desery mleczne - o 0,8 proc.

W 2015 r. tańsza była też mąka (o 2,1 proc.), warzywa (o 0,7 proc.), makarony i produkty makaronowe (o 0,6 proc.). Mniej niż w 2014 r. płaciliśmy za ryby i owoce morza (o 0,3 proc.) oraz pieczywo (o 0,2 proc.). Podrożała czekolada (o 2,7 proc.) oraz owoce (o 1,7 proc.). W 2015 r. konsumenci mniej niż w 2014 r. płacili za napoje bezalkoholowe (o 0,4 proc., wobec spadku cen o 0,3 proc. w 2014 r.), w tym za wody mineralne lub źródlane oraz soki owocowe i warzywne - po 1,5 proc., przy wzroście cen kakao i czekolady w proszku - o 2,8 proc.).

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • KUMEV
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Kwalifikacje górnicze po nowemu
8 maja 2024
17,301 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]