PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
22 stycznia 2013 14:06 Polska Agencja Prasowa 3,704 odsłon

Katowice: 534 autobusy dziennie spod dworca kolejowego

Podziemny przystanek będzie połączony z dworcem kolejowym w trzech miejscach: z hali wejściowej prowadzić tam będą schody ruchome, a z głównej części dworca - winda i dwa zejścia zwyczajnymi schodami...
fot: Andrzej Bęben/ARC

Ponad 500 autobusów w ciągu doby ma odjeżdżać z podziemnego przystanku pod katowickim dworcem kolejowym. Oficjalne otwarcie przystanku, a także tunelu samochodowego pod nowym dworcem zaplanowano na 2 lutego.

Nowy dworzec kolejowy w Katowicach oddano do użytku pod koniec października ub. roku, po blisko dwóch latach budowy. Obiekt wpisano w powstający w centrum miasta kompleks handlowo-usługowy - w "Galerię Katowicką". Pod kompleksem zaprojektowano podziemny wyspowy przystanek autobusowy z dziesięcioma stanowiskami. Terminal ten ma częściowo zastąpić wcześniejszy naziemny plac autobusowy, który działał przed starym dworcem kolejowym.

Na starym placu przed dworcem zatrzymywało się kilkadziesiąt linii autobusowych (w ciągu doby odjeżdżało z niego ponad 700 autobusów). Na nowy podziemny przystanek dotrze od 2 lutego 12 linii: 0, 12, 37, 50, 110, 115, 600, 672, 674, 689, 910 oraz linia "Lotnisko"; jednocześnie zmienione lub skrócone zostaną trasy części z nich. Pozostałe linie będą w większości zatrzymywać się w miejscach, gdzie od grudnia 2010 r. skierowano je na czas przebudowy dworca.

Podziemny przystanek będzie połączony z dworcem kolejowym w trzech miejscach: z hali wejściowej prowadzić tam będą schody ruchome, a z głównej części dworca - winda i dwa zejścia zwyczajnymi schodami. Nie będzie osobnego dojścia z zewnątrz. Na wyłożonym betonową kostką przystanku ustawiono już m.in. automat z biletami (w przyszłości ma być to automat Śląskiej Karty Usług Publicznych) i tablice z godzinami odjazdów.

Nad wyspą przystanku autobusowego rozwieszono m.in. tablice z kierunkami dojścia (jest na nich np. "dworzec kolejowy" i "Galeria Katowicka", nie ma np. "wyjścia do miasta" czy "centrum"), a także promienniki podczerwieni. Mają one ogrzewać stojące pod nimi osoby, a nie powietrze - co pozwoli uniknąć wywiewania ciepła przez konieczną w takich miejscach wentylację.

Obliczono już, że przeciętnie jeden autobus będzie wyjeżdżał z dworca co 80 sekund, natomiast cały przejazd autobusu przez dworzec - wraz z postojem na przystanku - zajmie ok. 5 minut. Obok przystankowej wyspy dla autobusów przewidziano jeszcze mniejszą wyspę - dla taksówek i minibusów, jednak 2 lutego nie zostaną tam jeszcze wpuszczone.

Wraz z otwarciem podziemnego przystanku zaplanowano otwarcie ok. 300-metrowego tunelu samochodowego pod dworcem. Tunel łączący ul. Słowackiego i Dworcową mieści się na tym samym poziomie co przystanek; zbudowano go bliżej torów kolejowych. Ruch w tunelu będzie dwukierunkowy - z jednym, a w środkowej części dwoma pasami w każdą stronę. Wewnętrzne pasy przewidziano jako tranzytowe, zewnętrzne będą pełniły funkcję wjazdów i wyjazdów do i z podziemnego parkingu pod "Galerią Katowicką".

Prędkość w tunelu będzie ograniczona do 30 km/h. Na obu jego końcach - przy ul. Słowackiego i w rejonie ul. Pocztowej zbudowano skrzyżowania ze światłami. To tam rozdzielany ma być ruch autobusów zjeżdżających do podziemnego przystanku od ruchu samochodów jadących tunelem pod dworcem.

Po otwarciu podziemnego przystanku i tunelu prace nadal będą trwały w największej części kompleksu - "Galerii Katowickiej", gdzie na 53 tys. m kw. znajdzie się ponad 200 sklepów i punktów usługowych. Całość - wraz z dwupoziomowym podziemnym parkingiem na ok. 1,2 tys. samochodów - ma być otwarta 18 września.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • TYNUL
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górniczy związkowcy zwrócili się do minister przemysłu
16 kwietnia 2024
13,483 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]