Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
Fotoreporter na grubie
16 marca 2019
Katowice: PiS przedstawił śląskich kandydatów do europarlamentu
16 marca 2019
Prawda i kłamstwo o Katyniu: młodzież dociera do źródeł
15 marca 2019
Górnictwo: dwudzieste piąte urodziny kopalni
13 marca 2019
Cieńków: Puchar Ministra Energii dla narciarzy z kopalni ROW
2 marca 2019
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
24 października 2012 Polska Agencja Prasowa
Park Śląski: kolejka wąskotorowa będzie modernizowana

Rozpoczęła się rozbiórka ponadpięćdziesięcioletniej kolejki wąskotorowej w Parku Śląskim. Na wiosnę ma ruszyć odbudowa pierwszego jej odcinka, który ma być gotowy w 2014 r. Docelowo władze Parku chcą odbudować całą liczącą 4200 metrów trasę.

Arkadiusz Godlewski, prezes samorządowej spółki WPKiW SA, która zarządza Parkiem, poinformował w połowie miesiąca o fatalnym stanie parkowej wąskotorówki.

W środę władze Parku przedstawiły protokół z przeglądu kolejki przeprowadzonego przez specjalistów, poinformowały też o planach jej modernizacji.

Parkowa kolejka powstała w 1957 r. Najpierw uruchomiono odcinek Przystań - ZOO, potem wydłużono ją do Wesołego Miasteczka. W ostatnich latach trasę o długości ok. 4,2 km obsługiwał z prędkością do 15 km/h skład spalinowej lokomotywy WLP-50 z dwoma otwartymi 24-osobowymi wagonami. Wszystkie tory mają długość ok. 5 km.

W tym roku ze względów bezpieczeństwa kolejka nie jeździła. Poprzedni jej remont odbył się w 1966 r. W ostatnich latach infrastruktura była rozkradana. Gdy Stowarzyszenie Górnośląskiej Kolei Wąskotorowych, które dzierżawi kolejkę od ośmiu lat, nie zdobyło odbiorów technicznych Urzędu Transportu Kolejowego, Park wypowiedział dzierżawcy umowę.

Inwentaryzację infrastruktury kolejki przeprowadził z końcem lipca zespół ekspertów, w skład którego wszedł m.in. Aleksander Drzewiecki z Politechniki Śląskiej. Specjaliści orzekli, że ogólny stan toru jest niedostateczny, a rodzaj i zagęszczenie usterek wymagają przeprowadzenia tzw. naprawy głównej.

W praktyce naprawa taka sprowadza się do wymiany tzw. podstawowych elementów nawierzchni kolejowej - podkładów, przytwierdzenia i podsypki. Rozpoczęto już demontaż toru od strony Wesołego Miasteczka. Na razie pracownicy Parku rozebrali kilkadziesiąt metrów; do wiosny przyszłego roku rozebrana ma zostać cała trasa.

Według Łukasza Buszmana z WPKiW odbudowa pierwszego fragmentu toru - niespełna 2 km od Wesołego Miasteczka do zajezdni - powinna ruszyć wiosną przyszłego roku. Zachowana ma zostać część dotychczasowych urządzeń, np. pochodzące z 1890 r. zwrotnice wyprodukowane w 1890 r. przez hutę w Bochum dla sieci górnośląskich tramwajów konnych.

Przy odbudowie - po raz drugi w historii kolejki - zmieniony zostanie rozstaw szyn. Pierwotny rozstaw 1000 mm na początku lat 80. przekuto sposobem gospodarczym na prawie niespotykane już 900 mm. Budowa nowego toru o standardzie 785 mm ma umożliwić pozyskanie taboru, np. zastąpienie wyeksploatowanej lokomotywki spalinowej parowozem.

Jak przekazał Buszman, Park będzie chciał przeprowadzić jak najwięcej prac własnymi siłami. Część robót będzie musiała jednak zostać wykonana przez firmy dysponujące odpowiednimi certyfikatami. Szacowany koszt kilometra torowiska może sięgać miliona złotych. Docelowo odbudowana ma zostać cała dotychczasowa trasa kolejki.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Komentarze (0)
  • RKCDN
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
CZĘSTO CZYTANE
JSW: w kwietniu wypłacą pieniądze za deputat
13 marca 2019
16603
Woziłem gotówkę polonezem
14 marca 2019
10396
Operacja na dwa kombajny
16 marca 2019
10129
Rewolucja pod ziemią
17 marca 2019
8919
Pierwsza ściana nowej kopalni ruszy w 2022 roku?
15 marca 2019
7857
Fotoreporter na grubie
16 marca 2019
5103
Górnictwo: przenośniki zgrzebłowe dla kopalni PGG
12 marca 2019
4671
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
Mogą cię zainteresować
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Partnerzy portalu
Patronaty portalu