Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
Górnictwo: Barbórka ratowniczych związkowców
11 grudnia 2018
Energy24: o branży wydobywczej i energetycznej
11 grudnia 2018
Zabrze: wielkie barbórkowe święto w kopalni Guido
10 grudnia 2018
Katowice: podróż wodorowym autobusem JSW
10 grudnia 2018
COP24: co jedzą uczestnicy szczytu klimatycznego?
9 grudnia 2018
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
24 października 2012 Polska Agencja Prasowa
Park Śląski: kolejka wąskotorowa będzie modernizowana

Rozpoczęła się rozbiórka ponadpięćdziesięcioletniej kolejki wąskotorowej w Parku Śląskim. Na wiosnę ma ruszyć odbudowa pierwszego jej odcinka, który ma być gotowy w 2014 r. Docelowo władze Parku chcą odbudować całą liczącą 4200 metrów trasę.

Arkadiusz Godlewski, prezes samorządowej spółki WPKiW SA, która zarządza Parkiem, poinformował w połowie miesiąca o fatalnym stanie parkowej wąskotorówki.

W środę władze Parku przedstawiły protokół z przeglądu kolejki przeprowadzonego przez specjalistów, poinformowały też o planach jej modernizacji.

Parkowa kolejka powstała w 1957 r. Najpierw uruchomiono odcinek Przystań - ZOO, potem wydłużono ją do Wesołego Miasteczka. W ostatnich latach trasę o długości ok. 4,2 km obsługiwał z prędkością do 15 km/h skład spalinowej lokomotywy WLP-50 z dwoma otwartymi 24-osobowymi wagonami. Wszystkie tory mają długość ok. 5 km.

W tym roku ze względów bezpieczeństwa kolejka nie jeździła. Poprzedni jej remont odbył się w 1966 r. W ostatnich latach infrastruktura była rozkradana. Gdy Stowarzyszenie Górnośląskiej Kolei Wąskotorowych, które dzierżawi kolejkę od ośmiu lat, nie zdobyło odbiorów technicznych Urzędu Transportu Kolejowego, Park wypowiedział dzierżawcy umowę.

Inwentaryzację infrastruktury kolejki przeprowadził z końcem lipca zespół ekspertów, w skład którego wszedł m.in. Aleksander Drzewiecki z Politechniki Śląskiej. Specjaliści orzekli, że ogólny stan toru jest niedostateczny, a rodzaj i zagęszczenie usterek wymagają przeprowadzenia tzw. naprawy głównej.

W praktyce naprawa taka sprowadza się do wymiany tzw. podstawowych elementów nawierzchni kolejowej - podkładów, przytwierdzenia i podsypki. Rozpoczęto już demontaż toru od strony Wesołego Miasteczka. Na razie pracownicy Parku rozebrali kilkadziesiąt metrów; do wiosny przyszłego roku rozebrana ma zostać cała trasa.

Według Łukasza Buszmana z WPKiW odbudowa pierwszego fragmentu toru - niespełna 2 km od Wesołego Miasteczka do zajezdni - powinna ruszyć wiosną przyszłego roku. Zachowana ma zostać część dotychczasowych urządzeń, np. pochodzące z 1890 r. zwrotnice wyprodukowane w 1890 r. przez hutę w Bochum dla sieci górnośląskich tramwajów konnych.

Przy odbudowie - po raz drugi w historii kolejki - zmieniony zostanie rozstaw szyn. Pierwotny rozstaw 1000 mm na początku lat 80. przekuto sposobem gospodarczym na prawie niespotykane już 900 mm. Budowa nowego toru o standardzie 785 mm ma umożliwić pozyskanie taboru, np. zastąpienie wyeksploatowanej lokomotywki spalinowej parowozem.

Jak przekazał Buszman, Park będzie chciał przeprowadzić jak najwięcej prac własnymi siłami. Część robót będzie musiała jednak zostać wykonana przez firmy dysponujące odpowiednimi certyfikatami. Szacowany koszt kilometra torowiska może sięgać miliona złotych. Docelowo odbudowana ma zostać cała dotychczasowa trasa kolejki.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0)
  • RPUXC
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
CZĘSTO CZYTANE
Borynia: mobilizacja na górniczym froncie
8 grudnia 2018
10172
Górnictwo: mniej kopalń - dłuższe fedrowanie
6 grudnia 2018
6429
AGH: obchody barbórkowe razem z JSW
7 grudnia 2018
5419
Górnictwo: PBSz zrealizuje prace podziemne w ruchu Zofiówka
6 grudnia 2018
2798
Czyste Powietrze: kto może złożyć wniosek?
9 grudnia 2018
2571
JSW: mnóstwo radości i prezentów w biurze zarządu
6 grudnia 2018
2397
Górnictwo: Barbórka ratowniczych związkowców
11 grudnia 2018
1865
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
Mogą cię zainteresować
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Partnerzy portalu
Patronaty portalu