PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
30 maja 2023 11:31 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz 1,137 odsłon

Linia kolejowa Toporów - Łagów - Sieniawa: Pięć dni na wywóz węgla i dwa dni dla turystów

Przystanek pasażerski Łagów na linii kolejowej nr 375
fot: Tomasz Rzeczycki

Nie ma widoków na poprawę sytuacji linii kolejowej nr 375 Toporów – Międzyrzecz. Nadal pociągu z węglem będą blokować możliwość wjazdu na tę trasę pociągom pasażerskim i odwrotnie.

W tym roku, podobnie jak w poprzednich latach, przyjęty został identyczny kompromis. Wywóz urobku, który wydobywa Kopalnia Węgla Brunatnego Sieniawa, odbywać się będzie w dni robocze. Natomiast w wakacyjne dni wolne od pracy na linię wpuszczane będą pociągi pasażerskie. Na jednotorowej trasie nie znajdują się mijanki lub odcinki dwutorowe.

Linia kolejowa nr 375 liczy sobie 42 km, ale przejezdna są tylko jej dwa fragmenty: liczący niemal 7,5 km od stacji Międzyrzecz do wsi Nietoperek oraz wynoszący nieco ponad 14 km od wsi Sieniawa przez Łagów i Gronów do stacji węzłowej Toporów. Środkowy odcinek trasy od Nietoperka przez Gościkowo do Sieniawy jest nieprzejezdny od wielu lat.

Odcinek Międzyrzecz – Nietoperek jest wykorzystywany sporadycznie na potrzeby wojska. Ostatni przejazd odbył się tam w 2021 r. Natomiast odcinek Sieniawa – Toporów uchroniony został od zarośnięcia krzakami dzięki temu, że odbywa się na nim przewóz węgla brunatnego z najmniejszej polskiej kopalni tego surowca, położonej na północny zachód od Świebodzina.

PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą tylko minimalne inwestycje na tej linii. Zdaniem spółki linia ta zapewnia „płynne i bezpieczne” przejazdy pociągów.

– Dla właściwego utrzymania trasy prowadzone są bieżące prace. W IV kwartale 2022 r. zrealizowano roboty torowe na łącznym odcinku około 2 km oraz oczyszczono teren przy linii kolejowej. Prowadzone są prace utrzymaniowe, np. na przejazdach kolejowo-drogowych. Regularnie – zgodnie z przepisami – kontrolowane są obiekty inżynieryjne. Ostatni przegląd wiaduktu w Łagowie został przeprowadzony w IV kwartale 2022 r. Trasa umożliwia przejazdy z prędkością 40 km/h dla pociągów pasażerskich i towarowych. W przewozie ładunków linia wykorzystywana jest aktualnie od strony Toporowa, średnio 1 pociąg w ciągu doby. Pociągi z Sieniawy Lubuskiej wyprawiane są w relacji Sieniawa – Toporów, a następnie formowane są na stacji Toporów i jadą w kierunku Konina - opisuje Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Wspomniane roboty torowe wykonano w 2022 r. na odcinku od km 27,00 do km 28,700, czyli w obrębie stacji Sieniawa Lubuska, na której następuje załadunek węgla do wagonów.

Pociągi pasażerskie na odcinku Toporów – Łagów kursowały już 29 i 30 kwietnia oraz 1 i 3 maja. Kolejne zaplanowane zostały w długi weekend Bożego Ciała, czyli 8, 10 i 11 czerwca. Następne mają kursować w soboty i niedziele od 24 czerwca od 3 września oraz w święto 15 sierpnia. Głównym celem pociągów sobotnio-niedzielnych jest dojazd do Łagowa, gdzie znajdują się dwa jeziora, wypożyczalnie kajaków i rowerów wodnych oraz ścieżki spacerowe.

W minionych latach pociągi kursował dłużej, do połowy września. Tegoroczny rozkład jazdy jest uboższy, niż rok temu. W tym roku zaplanowano poranny pociąg odjeżdżający z Zielonej Góry o godz. 8.22, który przyjedzie do Łagowa na 10.06. Wyznaczono mu inną trasę niż rok temu. Zamiast przez Czerwieńsk, Rzepin i Torzym, w tym roku pojedzie przez Sulechów, Babimost, Zbąszynek i Świebodzin. Będzie też wieczorny pociąg o 18.28 z Łagowa do Zielonej Góry również przez Świebodzin, a także jedna para pociągów na skróconej trasie o godz. 10.16 z Łagowa do Toporowa oraz o godz. 17.53 z Toporowa do Łagowa.

Tak jak w poprzednich latach, pociągi nie będą mieć oficjalnych postojów na dawnej stacji Gronów, gdzie i tak się zatrzymują, by obsługa pociągu mogła zamknąć, a potem otworzyć szlaban na przejeździe drogowo-kolejowym.

– Wykorzystanie trasy jest uzależnione od przewoźników, którzy składają stosowne wnioski. Dotychczas żaden przewoźnik i organizator przewozów nie występował z wnioskiem o zapewnienie przejezdności całej trasy. W „Zamierzeniach inwestycyjnych” na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 r. nie ma projektu inwestycji na trasie - stwierdza Radosław Śledziński z PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Linia kolejowa nr 375 Toporów – Międzyrzecz jest jedną z kilku tras w zachodniej Polsce utrzymywanych w stanie przejezdności za sprawą przemysłu wydobywczego. Oprócz niej do do przewozów towarowych na rzecz kopalń ropy naftowej i gazu ziemnego funkcjonują linie nr 430 Kostrzyn - Barnówko, czy też linia 364 na odcinku Wierzbno - Międzyrzecz.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • HWVAU
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Rocznica katastrofy w Czarnobylu. Górnicy mieli uratować świat
26 kwietnia 2024
41,783 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]