Knurów Szczygłowice, Szczygłowice Kopalnia czy Huta na Magistrali Węglowej - te przystanki zostały zlikwidowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe w trakcie remontów linii kolejowych. W tym roku identyczny los spotka przystanek Bytom Bobrek przy KWK Bobrek. To już niestety staje się standardem, że w ramach renowacji linii kolejowych wydaje się pieniądze na likwidację peronów następnych przystanków.
Na przystankach Knurów Szczygłowice i Szczygłowice Kopalnia pociągi pasażerskie zatrzymywały się do czerwca 2000 r. Po tym, jak 4 września 2008 r. zawaliła się wieża szybu wentylacyjnego KWK Szczygłowice i rozdzielnia prądu, fragment linii kolejowej nr 149 Zabrze Makoszowy – Leszczyny stał się nieprzejezdny. W 2016 r. odbudowano jeden z torów, przywracając ruch towarowy. Przy okazji prac zlikwidowano perony na dwóch przykopalnianych przystankach. Gdy dwa lata później Koleje Śląskie wznowiły tam weekendowy ruch, pociągi nie miały się już gdzie zatrzymywać.
Od pewnego czasu trwa remont przedwojenej Magistrali Węglowej, wchodzącego w skład linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory - Tczew. W pierwotnych planach zakładano, że na liczącym ponad 54 km odcinku pomiędzy stacjami węzłowymi Herby Nowe i Chorzew Siemkowice mają zostać zlikwidowane wszystkie przystanki pasażerskie. Protesty samorządowców sprawiły, że PKP PLK zweryfikowała swe zamiary i ocaleją tam zaledwie dwa przystanki: Kłobuck i Działoszyn. Natomiast los pozostałych, czyli przystanków Wręczyca, Mokra Częstochowska, Miedźno i Annolesie został przesądzony. Część peronów już zlikwidowano.
Na Dolnym Śląsku trwa obecnie rewitalizacja linii kolejowej nr 285 Wrocław Główny - Jedlina Zdrój. Tam również pociągi pasażerskie przestały jeździć w czerwcu 2000 r. Trasa wykorzystywana była dotąd tylko do wywozu urobku z kamieniołomów w Sobótce Zachodniej. Podjęte obecnie prace zmierzają do odtworzenia ruchu pasażerskiego. Jak nas poinformował Bohdan Ząbek z zespołu prasowego PKP PLK we Wrocławiu, reaktywowany zostanie, choć w nieco innym miejscu niż istniał pierwotnie, przystanek Wrocław Partynice. Pociągi będą się na nim zatrzymywać po ponad 72 latach przerwy - przystanek ten został zamknięty 1 lutego 1949 r.
Równocześnie jednak na linii 285 nie zostaną odtworzone dwa inne przystanki: Wrocław Klecina i Strzelce Świdnickie. Ten drugi przystanek znajduje się tuż przy zabudowaniach wsi Strzelce, leżącej w gminie Marcinowice.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.