W ciągu trzech kwartałów br. w Polsce zarejestrowano o 28,2 proc. mniej nowych aut osobowych wobec analogicznego okresu 2019 r. - podała firma KPMG. Spadek dotyczył też aut dostawczych, ciężarowych, przyczep i naczep oraz autobusów. Produkcja aut osobowych spadła o 40,4 proc.
Dodano, że tempo wzrostu utrzymuje natomiast segment samochodów osobowych z napędami alternatywnymi. Od stycznia do końca września br. w Polsce sprzedano blisko 47,9 tys. tego typu pojazdów - o 25,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019 r. - wskazano w raporcie kwartalnym KPMG w Polsce i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego "Branża motoryzacyjna".
Blisko 36,8 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi kupili klienci instytucjonalni (26,7 proc. wzrost rdr). Natomiast odbiorcy indywidualni do końca września br. kupili ponad 11,1 tys. tego typu aut (o 22,7 proc. więcej niż rok wcześniej). Najsilniejszy wzrost sprzedaży zanotowano w przypadku samochodów hybrydowych typu Plug-in. Do końca września br. sprzedano blisko 2,4 tys. tego typu aut - o 213,8 proc. więcej niż w ciągu 9 miesięcy 2019 roku.
W segmencie samochodów z napędami alternatywnymi, tylko auta napędzane gazem (LPG i CNG/LNG) odnotowują niższą sprzedaż. W ciągu dziewięciu miesięcy Polacy zarejestrowali blisko 4,5 tys. aut tego typu, co oznacza spadek o 42,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r.
"Pandemia COVID-19 negatywnie wpływa na wyniki produkcyjne fabryk motoryzacyjnych. W ciągu 9 miesięcy 2020 roku w Polsce wyprodukowano ogółem 325,5 tys. pojazdów - o 34,8 proc. mniej niż w poprzednim roku" - podkreślono. Najgłębszy spadek (40,4 proc.) dotyczy produkcji samochodów osobowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.