Jedną z głównych arterii w centrum Chorzowa - ul. Hajducką - zamierzają przebudować wspólnie miejscowy magistrat i samorządowa spółka Tramwaje Śląskie. Jak podało w środę, 8 kwietnia, miasto, w trwającym przetargu wyłoniono już wykonawcę.
Chodzi o jedno z dwóch postępowań dotyczących arterii w centrum Chorzowa - przebiegających w zwartej zabudowie, mieszcząc pasy ruchu samochodów i torowiska tramwajowe.
Ulice Hajducka oraz Powstańców są ostatnimi tego typu w Chorzowie, które w ostatnich latach nie doczekały się remontu. Na węższej ul. Hajduckiej torowisko jest dwutorowe i pokrywa się z pasami ruchu samochodów. Na ul. Powstańców tramwaje jeżdżą pojedynczym torem w osi szerokiej jezdni w jedną stronę.
W poprzednich latach Tramwaje Śląskie oraz miasto współpracowały już przy podobnych inwestycjach: miasto w części drogowej, spółka - tramwajowej. W ten sposób m.in. przebudowano ul. Armii Krajowej, przecinającą miasto od Katowic po Świętochłowice. Obecnie w podobnej formule remontowana jest ul. 3 Maja - łącząca centrum ze Świętochłowicami.
Także teraz, w trwających od listopada ub. roku dwóch przetargach, miasto dołączyło do postępowań koordynowanych przez tramwajową spółkę, poprzez swój Miejski Zarząd Ulic i Mostów. W środę poinformowało o rozstrzygnięciu przetargu na przebudowę ul. Hajduckiej - wybrano ofertę firmy Silesia Invest za 22,8 mln zł brutto (ta sama spółka pracuje już na ul. 3 Maja).
Przebudowa torowiska i jezdni ma tam objąć niespełna 900-metrowy odcinek - od al. Bojowników o Wolność i Demokrację do ul. Wolności. Torowisko ma zostać ułożone na płytach prefabrykowanych, przy zakładanych korektach jego przebiegu na wybranych fragmentach. Sieć trakcyjna ma zostać przeniesiono z budynków na słupy.
Zaplanowano też przeniesienie lokalizacji dwóch przystanków i przebudowę skrzyżowania ul. Hajduckiej z BOWiD (znajdzie się tam sygnalizacja świetlna). Na prace przewidziano 18 miesięcy (z zakładanym wyłączeniem ruchu tramwajów).
W przypadku ul. Powstańców zakładana jest kompleksowa modernizacja 600-metrowego torowiska (również zostanie ułożone na płytach prefabrykowanych). Podobnie tam sieć trakcyjna ma trafić na nowe słupy oświetleniowo-trakcyjne. Zbudowane zostaną nowe: nawierzchnia jezdni, chodniki i miejsca postojowe. W postępowaniu na te prace jeszcze nie wybrano najkorzystniejszej oferty.
Tramwaje Śląskie prowadzą oba te zadania w ramach projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Cały składający się z trzech etapów projekt szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych (ok. 1,1 mld zł brutto; przy ponad 560 mln zł unijnego dofinansowania). Zakłada remonty ok. 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 tramwajów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.