PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
3 kwietnia 2020 09:40 Portal gospodarka i ludzie : : autor: TRz 2,011 odsłon

PKP PLK chce usprawnić ruch towarowy na Górnym Śląsku

Chociaż inwestycja ma usprawnić wywóz węgla koleją, to jednocześnie w analizie zaleca się rozważenie rozwiązań zmniejszających zużycie tego surowca
fot: Tomasz Rzeczycki

Usprawnienie wyjazdu z KWK Murcki-Staszic w kierunku stacji Katowice Ligota, prace na odcinku linii prowadzącej do KWK Piekary i budowę przystanku pasażerskiego Mysłowice Kopalnia zakłada nowe zadanie inwestycyjne, obejmujące głównie linie towarowe w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Przetarg na opracowanie dokumentacji ogłoszony został przez PKP Polskie Linie Kolejowe w ostatnim dniu marca.

Opracowaniu nadano nazwę „Prace na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice – Sosnowiec Jęzor wraz z dobudową torów aglomeracyjnych oraz na obwodnicach towarowych GOP na odc. Katowice Muchowiec – Chorzów Stary – Piekary Śl. Szarlej – Radzionków wraz z przyległymi łącznicami”.

Obejmuje ono odcinki wielu linii kolejowych i łącznic. W tym gronie są zarówno trasy wykorzystywane w ruchu pasażerskim i towarowym (np. część linii nr 138 Katowice - Oświęcim), jak i linie, na których ruch pasażerski ustał przed laty, służące obecnie głównie do transportu węgla i innych surowców. Tu przykładem może być linia nr 161 Katowice Szopienice Północne – Chorzów Stary, której fragment liczący niemal 13 km wchodzi w zakres opracowania. Pracami projektowymi mają być objęte także trasy zbudowane wyłącznie z myślą o usprawnieniu wywozu węgla i innych towarów, takie jak dwunastokilometrowy odcinek linii nr 171 Dąbrowa Górnicza Towarowa – Panewnik.

Ponadto prace planistyczne mają objąć także częściowo szereg łącznic i krótszych linii, takich jak np. liczący 1,7 km odcinek linii towarowej nr 652 Katowice Muchowiec KMB -Staszic czy też zaledwie 117 metrów linii nr 898 łączącej posterunek odgałęźny Staszic w Katowicach Ochojcu z KWK Staszic.

Podobnie sytuacja ma się w odniesieniu do linii nr 887 Jup R1 - KWK Julian. Linia ta liczy 2,4 km, a pracami planistycznymi objęty będzie jej fragment o długości 279 metrów. Na marginesie zauważyć należy, że chociaż piekarska kopalnia już dwie dekady temu zmieniła nazwę, kolej nadal w oficjalnych dokumentach posługuje się poprzednim nazewnictwem tego zakładu.

Wśród głównych powodów, jakimi kierowały się PKP PLK, podejmując się omawianego zadania wyliczyć można zbyt niskie prędkości pociągów na odcinkach Mysłowice – Katowice Muchowiec, Katowice Szopienice Północne – Chorzów Stary oraz Chorzów Stary - Radzionków, a także niewystarczającą przepustowość stacji Mysłowice i Katowice Muchowiec.

Prace projektowe mają usprawnić nie tylko ruch towarowy, ale i pasażerski. Przeanalizowana ma zostać budowa nowych przystanków i korekta położenia istniejących. W ramach przebudowy stacji Mysłowice  zakłada się m. in. budowę przystanku osobowego Mysłowice Kopalnia. Zaznaczono jednak, że powstałby on tylko pod warunkiem uzyskania potwierdzenia zasadności budowy tego przystanku ze strony miasta oraz organizatorów publicznego transportu zbiorowego, czyli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego oraz władz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

PKP PLK wymaga, aby zwycięzca przetargu współpracował z wykonawcami innych projektów inwestycyjnych, w tym w szczególności z wykonawcą prac na tzw. Węglówce, czyli linii kolejowej C-E 65: Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz – Maksymilianowo jak również z wykonawcą prac zadania „Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice - Tychy - Baraniec - KWK Piast - Nowy Bieruń – Oświęcim”.

Planowana inwestycja ma w założeniach usprawnić ruch towarowy, a więc wywóz węgla z Górnego Śląska. Na uwagę zasługuje więc jeden z zapisów Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia: „W ramach analizy należy rozważyć alternatywne rozwiązania dotyczące mniejszego zużycia węgla lub rozwiązania oparte na źródłach odnawialnych oraz oszacować koszt takich rozwiązań.”. Nic dziwnego, skoro SIWZ opracowana została w styczniu, a więc jeszcze przed wybuchem światowego kryzysu.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • LXAFP
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
37,407 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]