PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
11 września 2019 11:53 Portal gospodarka i ludzie : : autor: AMC 1,754 odsłon

Sztuczna inteligencja wkroczyła już do wielu dziedzin naszego życia

Sztuczna inteligencja wkroczyła do przemysłu, także górnictwa i energetyki
fot: Tauron PE

Poprawy komfortu życia, lepszego poziomu cyberbezpieczeństwa, zmniejszenia liczby nieszczęśliwych wypadków w pracy – tego spodziewają się internauci w związku z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI). To wnioski z najnowszego badania NASK.

Raport „Sztuczna Inteligencja w społeczeństwie i gospodarce. Analiza wyników ogólnopolskiego badania opinii polskich internautów” został przygotowany przez Dział Badań Rynku i Opinii Thinkstat NASK PIB. W prezentacji wniosków z badania wziął udział minister cyfryzacji Marek Zagórski.

- Prowadzimy intensywne działania, aby Polska była jednym z liderów, wykorzystujących sztuczną inteligencję. Jeśli mamy wykorzystać naszą szansę, nastawienie społeczne ma kluczowe znaczenie  – powiedział w trakcie spotkania szef resortu cyfryzacji.  

Jak dodał, Polska pracuje właśnie nad strategią rozwoju technologii AI. Jest ona oparta na czterech filarach. Pierwszym z nich jest rozbudowa wiedzy i kompetencji wśród specjalistów (naukowców i przedsiębiorców). Drugim infrastruktura, sieci umożliwiające szybki transfer danych i centra przetwarzania danych o jak największej mocy obliczeniowej.Trzeci filar stanowi finansowanie badań i wdrożeń. Czwarty to prawo, które zadba o to, aby technologie były bezpieczne dla ludzi i godne zaufania.

- Na każde sto miejsc pracy, jakie znikną na skutek rozwiązań z zakresu AI powstanie 130 nowych. Powinniśmy się koncentrować na tym, by te nowe miejsca powstały w Polsce. Dzięki temu nasz kraj będzie mógł stać się kreatorem, a nie tylko konsumentem nowoczesnych rozwiązań – dodał minister Marek Zagórski.

Termin „sztuczna inteligencja” (SI/z ang. AI) powstał w latach 50. i od tamtego czasu jest przedmiotem gorących dyskusji wśród badaczy i profesjonalistów. Obecnie jako SI rozumie się zaprojektowane przez człowieka skomplikowane systemy, które są w stanie działać bez ludzkiego nadzoru.

Sztuczna inteligencja wkroczyła już do wielu dziedzin, m.in. do komunikacji, marketingu, informatyki czy wojskowości. Zdaniem ekspertów w niedługim czasie może znaleźć zastosowanie w takich branżach, jak medycyna, energetyka, rozrywka, transport, edukacja, cyberbezpieczeństwo, usługi eksperckie czy rolnictwo.

Zdecydowana większość (89,2 proc.) badanych przez NASK internautów zetknęła się z tym terminem. Jedynie 4,1 proc. respondentów odpowiedziało, że nie miało styczności z takim pojęciem.

Świadomość codziennej styczności ze sztuczną inteligencją ma coraz więcej internautów. Już ponad połowa respondentów (52,3 proc.) uważa, że sztuczna inteligencja ma wpływ na ich codzienne życie. Jednoznacznie nie może stwierdzić tego 15,2 proc. badanych, a prawie co czwarty respondent uważa, że AI nie ma wpływu na ich życie. Pytani o to, w jakich obszarach technologia ma wpływ na ich życie, respondenci wskazują na obszary takie jak: rozrywka i gry (40,6 proc.), transport, motoryzacja, komunikacja publiczna (37,9 proc.) oraz media internetowe (37,7 proc.).

Badani przez NASK internauci określili też priorytetowe - ich zdaniem - zadania, do których należałoby zaprząc nową technologię.

Wśród najczęściej wymienianych były: zastąpienie najcięższych i najbardziej niebezpiecznych prac, wykonywanych przez człowieka (63,1 proc.), wspomaganie pracy wykonywanej przez człowieka (59,1 proc.), większa oszczędność w gospodarowaniu energią i zasobami naturalnymi (39,7 proc.).

Prawdziwe korzyści
Upowszechnianie się technologii opartych na sztucznej inteligencji może nieść za sobą wiele korzyści.

Respondenci wskazywali na poprawę komfortu życia (34 proc.), wzrost poziomu ochrony przed cyberatakami (33 proc.), zmniejszenie liczby nieszczęśliwych wypadków w pracy (32,7 proc.), produkty i/lub usługi będą bardziej dostosowane do potrzeb klientów (30,3 proc.).

Zbadani internauci mają też swoje obawy związane z AI. 60,5 proc. twierdzi, że prywatność obywateli będzie narażona na ciągłe śledzenie. 37,7 proc. wyraża obawę, że wzrośnie ryzyko cyberataków, a 22,4 proc. - że będzie mniej atrakcyjnych miejsc pracy.

- Najnowszy raport NASK prezentuje wiedzę oraz informacje, które posiada społeczeństwo o wymiarze funkcjonowania sztucznej inteligencji w Polsce. AI to prężnie rozwijająca się dziedzina technologiczna, która coraz częściej wkracza do naszej świadomości i codziennego życia. Dzięki sztucznej inteligencji w niedługim czasie możemy spodziewać się rozwoju wielu branż, zmagających się z napływem dużych ilości danych, w obecnych warunkach trudnych do przeanalizowania. Diagnostyka obrazowa, analizowanie fotografii satelitarnych – to tylko kilka z przykładów zastosowań AI, które już teraz mają miejsce – podkreśla dyrektor NASK Jacek Leśkow.

 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • AIHVM
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
35,884 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]