PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
2 września 2019 14:57 Polska Agencja Prasowa

Komunikacja publiczna w GZM będzie się zmieniać

Uruchomienie nowych linii autobusowych powinno stać się możliwe w perspektywie końca 2021 r.
fot: ZTM

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia chce uruchomić m.in. kilkanaście szybkich linii autobusowych, łączących główne ośrodki miejskie na jej terenie. Linie te - uzupełniające ofertę pociągów - mają być jedną z pierwszych zmian układu komunikacji publicznej w Metropolii.

Jak zapowiedzieli na poniedziałkowej, 2 września, konferencji prasowej przedstawiciele Metropolii oraz jej wyspecjalizowanej komórki, Zarządu Transportu Metropolitalnego, uruchomienie nowych linii - ze względu m.in. na proces konsultacji i okresy przewidziane w prawie zamówień publicznych - powinno stać się możliwe w perspektywie końca 2021 r.

Odpowiedzialny za transport członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek wyjaśnił, że propozycja nowych linii to pierwszy etap prac zespołu, którego zadaniem jest optymalizacja siatki połączeń transportu publicznego w całej Metropolii.

- Z ankiet, z wyników studium transportowego wynika, że mieszkańcy oczekują szybkich połączeń - najlepiej, żeby były to połączenia kolejowe. Natomiast ze względu na to, że mamy już koncepcję Kolei Metropolitalnej, której termin wdrożenia w całości to od 10 do 18 lat postanowiliśmy, że będziemy uruchamiać wcześniej, jak uruchomiliśmy połączenia na lotnisko, szybkie połączenia autobusowe między miastami metropolii, jako uzupełnienie oferty kolejowej - mówił Kwitek.

Zaznaczył, że Metropolia pracuje cały czas nad zwiększeniem liczby kursów pociągów w jej obrębie: w przyszłym roku na ok. 40 dodatkowych połączeń kolejowych, GZM przeznaczy dodatkowe 6 mln zł, jako pomoc dla organizującego przewozy kolejowe samorządu woj. śląskiego.

Planowane szybkie połączenia autobusowe mają pojawiać się tam, gdzie kolei nie ma lub jej oferta jest - z różnych względów - niewystarczająca.

Według Kwitka następnym krokiem zespołu pracującego nad optymalizacją transportu publicznego w GZM ma być optymalizacja całej siatki połączeń i skoordynowanie rozkładów z koleją.

Wicedyrektor Zarządu Transportu Metropolitalnego i szef zespołu Aleksander Sobota podał m.in., że koncepcja zakłada uruchomienie czternastu nowych połączeń autobusowych zapewniających możliwie szybki dojazd do obszarów mających istotne znaczenie w skali całej Metropolii (z oznaczeniami literą M i kolejną liczbą), a także pozostawienie jednej linii lotniskowej - z Katowic.

Sobota uściślił przy tym Kolej Metropolitalna ma stanowić pierwszą warstwę szkieletu komunikacyjnego GZM. Na drugą złożą się linie autobusowe: łącznie 15 szybkich połączeń metropolitalnych, uzupełniających kolej, a także 14 kolejnych linii o charakterze dowozowo-odwozowym (oznaczone literą D i liczbą).

Taki szkielet komunikacyjny, którego co najmniej jeden z elementów miałby być obecny w każdej gminie Metropolii, ma być finansowany przez GZM; pozostałe dotychczasowe linie przyspieszone i zwykłe - jak dotąd, przez gminy. Koszt uruchomienia szkieletu autobusowego oszacowano na ok. 100 mln zł rocznie - przy założeniu wykonania 17,7 mln tzw. wozokilometrów rocznie.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • FKWIQ
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
37,613 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]