PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
6 czerwca 2019 14:03 Polska Agencja Prasowa 2,122 odsłon

Polskie metropolie są najważniejsze dla rozwoju całego kraju

Kraków bije na głowę pozostałe metropolie pod względem kultury i wizerunku
fot: Krystian Krawczyk

Kraków, obok Warszawy jest najbardziej rozwiniętą metropolią w Polsce - oceniają specjaliści z firmy doradczej PwC w swoim raporcie o stanie polskich miast. Według nich najważniejszymi wyzwaniami jest walka z zanieczyszczeniem powietrza i odkorkowanie ulic.

Kraków, jako jeden z 12 ośrodków miejskich, został ujęty w czwartej edycji "Raportu o stanie polskich metropolii", opracowywanego co cztery lata. Specjaliści z PwC oceniają w nim siedem - najważniejszych według nich - kapitałów rozwojowych miast: instytucjonalno-demokratyczny, techniczny i infrastrukturalny, kultury i wizerunku, jakości życia, źródeł finansowania, atrakcyjności inwestycyjnej, ludzki i społeczny. Wnioski z części raportu dotyczącego stolicy Małopolski autorzy przedstawili podczas czwartkowej konferencji prasowej.

Według nich w ciągu ostatnich czterech lat Kraków dokonał największego skoku rozwojowego spośród 12 największych miast w Polsce w siedmiu analizowanych przez PwC kapitałach.

- Nie chodzi tu o jakiś wyścig pomiędzy metropoliami, ale o spojrzenie i wskazanie, co rozwija się dobrze, a co mogłoby szybciej - zaznaczył główny doradca ekonomiczny PwC prof. Witold Orłowski.

Jak podkreślił, polskie metropolie są najważniejsze dla rozwoju całego kraju - według danych zebranych w raporcie PwC, w 12 miastach objętych badaniem (Warszawa, Kraków, Wrocław, Gdańsk, Katowice, Poznań, Bydgoszcz, Szczecin, Lublin, Białystok, Rzeszów i Łódź) mieszka 6,7 mln osób, czyli 18 proc. całej ludności kraju, wytwarzając 32 proc. całkowitego PKB. Z kolei biorąc pod uwagę obszary metropolitalne ukształtowane wokół tych miast, mieszka w nich 16,1 mln osób, czyli 42 proc. całej ludności, wytwarzając 55 proc. całkowitego PKB Polski.

Dionizy Smoleń, dyrektor w zespole ds. sektora publicznego w PwC, zwrócił uwagę, że Kraków we wszystkich ocenianych kryteriach wykazał się wynikami powyżej średniej wszystkich ocenianych miast.

Wśród mocnych stron stolicy Małopolski eksperci zwracają uwagę na m.in. duży odsetek nowych mieszkań, rozbudowywaną sieć dróg ekspresowych i autostrad wokół i do miasta, wysoką aktywność społeczeństwa obywatelskiego oraz jedne z najlepszych w Polsce wykorzystanie funduszy europejskich.

- Kraków bije na głowę pozostałe metropolie pod względem kultury i wizerunku - to zasługa ogromnej popularności miasta wśród turystów krajowych i zagranicznych, dużej liczny zabytków oraz bogatej oferty kulturalnej - zaznaczył Smoleń.

Najsłabszym z kapitałów Krakowa jest kapitał jakości życia. Zdaniem autorów raportu PwC jedną z najważniejszych przyczyn takiego stanu rzeczy jest niska jakość powietrza. Na niekorzyść działa także uciążliwość ruchu drogowego, a także niskie poczucie bezpieczeństwa i porównywalnie słabsza jakość opieki zdrowotnej. Z kolei pozytywny wpływ na jakość życia ma bardzo wysoka jakość edukacji na wszystkich poziomach kształcenia oraz większy niż w innych miastach dostęp do prywatnej opieki zdrowotnej.

- Pełne wykorzystanie ogromnego potencjału Krakowa będzie zależeć od szybkości i sprawności działania. Najpilniejszym wyzwaniem nadal pozostaje - mimo wielu podejmowanych działań w tym zakresie - walka ze smogiem. W obliczu rosnącej konkurencji innych regionów istotne wydaje się także wzmocnienie promocji gospodarczej całego obszaru metropolitalnego, m.in. w celu przyciągania dużych inwestorów zagranicznych - zauważył Smoleń.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • SEXIN
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
32,113 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]