PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
25 kwietnia 2019 07:58 Polska Agencja Prasowa

Gliwice rozbudowują system zarządzania ruchem w mieście

Rozbudowa systemu zarządzania ruchem pozwoliła dotąd m.in. nadać priorytet ok. 160 innym autobusom komunikacji publicznej, a także bezwzględny priorytet ok. 90 pojazdom uprzywilejowanym, policji, pogotowiu i straży pożarnej
fot: Andrzej Bęben/ARC

Poprawę płynności ruchu pojazdów w Gliwicach, zapewnienie pierwszeństwa przejazdu służbom ratowniczym czy zmniejszanie opóźnień autobusów komunikacji miejskiej - umożliwia trwająca rozbudowa gliwickiego systemu zarządzania ruchem.

Przedsięwzięcie warte jest 29,4 mln zł. Miasto uzyskało 85 proc. unijnego dofinansowania w konkursie projektów dotyczących niskoemisyjnego transportu miejskiego - w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-20.

Pieniądze pozwalają rozbudowywać system obejmujący sygnalizację świetlną na ponad 60 skrzyżowaniach. Powstał on w latach 2011-2013 za ok. 35,5 mln zł i był unikalny w Polsce, pozwolił bowiem reagować na aktualne warunki ruchu. Na tamten projekt miasto też zdobyło środki unijne.

Działający w dużej mierze automatycznie inteligentny system sterowania ruchem (ITS) w miarę możliwości tworzy np. zieloną falę. Aby było to możliwe, ponad 60 głównych skrzyżowań w mieście wyposażono w obrotowe kamery obserwujące ruch, a także kilka kamer do tzw. wideodetekcji, czyli liczenia przejeżdżających pojazdów.

Wszystkie elementy systemu połączono światłowodami oraz bezprzewodowo z centrum sterowania ruchem, które powstało od podstaw w siedzibie zarządu dróg miejskich. Rozwiązanie początkowo umożliwiło m.in. nadanie priorytetu przejazdu przez skrzyżowania ze światłami 18 autobusom obsługującym linię A4, która zastąpiła zlikwidowane kilka lat temu tramwaje.

Według informacji gliwickiego magistratu rozbudowa systemu pozwoliła dotąd m.in. nadać podobny priorytet ok. 160 innym autobusom komunikacji publicznej, a także bezwzględny priorytet ok. 90 pojazdom uprzywilejowanym, policji, pogotowiu i straży pożarnej. Obsługujący gliwicki ITS Zarząd Dróg Miejskich wyposażył te pojazdy w specjalne nadajniki.

Nadajniki wysyłają do ITS informacje o aktualnej pozycji pojazdów. W razie konieczności przepuszczenia służb ratowniczych system przełącza sygnalizacje na skrzyżowaniach w tryb, w którym wszyscy otrzymują sygnał czerwony; pojazd ratowniczy może wtedy bezpiecznie przejechać.

Podobnie działa rozwiązanie w komunikacji miejskiej. System wie, gdzie znajduje się dany autobus i decyduje np. o przydzieleniu mu dodatkowych sekund zielonego światła, co pozwala zmniejszać ew. opóźnienia. Pozycję autobusów można też podglądać w aplikacji, dostępnej m.in. poprzez stronę its.gliwice.eu.

Ponadto w ramach obecnego unijnego projektu przewidziano rozbudowę części systemu wykorzystującej tablice zmiennej treści, na których pojawiają się m.in. informacje o objazdach, a także utworzenie punktów pomiaru ruchu, dostarczających danych o jego natężeniu w poszczególnych miejscach.

Inne założone nowe funkcje to rozszerzenie monitoringu ulic o automatycznie rozpoznawanie zdarzeń drogowych czy wprowadzenie systemu wagowej preselekcji pojazdów.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • EILHX
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
31,574 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]