PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
3 grudnia 2016 10:38 Polska Agencja Prasowa 1,826 odsłon

24 lata od wysłania pierwszego SMS-a

Początkowo krótkie wiadomości tekstowe były wykorzystywane w loteriach lub płatnych konkursach
fot: ARC

3 grudnia 1992 r. pracujący w Sema Group brytyjski inżynier Neil Papworth wysłał pierwszą w historii krótką wiadomość tekstową. Był to SMS o treści "Merry Christmas" do dyrektora spółki Vodafone Richarda Jarvisa. Dziś z SMS-ów korzysta ponad 97 proc. Polaków. Za twórcę idei elektronicznego przesyłu krótkich wiadomości tekstowych uważany jest pracownik międzynarodowego zespołu badawczego GROUPE+SP+CIAL+MOBILE, Niemiec Friedhelm Hillebrand. 

- Można powiedzieć, że SMS to pewnego rodzaju fenomen. W ciągu prawie ćwierćwiecza zachował swoją prostą konstrukcję, a mimo to nie utracił popularności. Zawdzięcza ją byciu pierwszą tak dyskretną metodą przesyłu informacji. Wielu ludziom pomógł przekazać to, czego nie byli w stanie powiedzieć wprost - wyjaśnia Marcin Papiński, Business Development Director dostawcy usług mobilnych Infobip Polska.

Za twórcę idei elektronicznego przesyłu krótkich wiadomości tekstowych uważany jest pracownik międzynarodowego zespołu badawczego GROUPE+SP+CIAL+MOBILE, Niemiec Friedhelm Hillebrand. Po przeanalizowaniu długości tekstów na kartkach pocztowych, w 1984 r. zaproponował dla nich limit długości 160 znaków. Dwie dekady później stał się on w ten sposób inspiracją dla twórców Twittera.

W 1992 r. telefony komórkowe nie posiadały jeszcze klawiatur - Papworth wysłał pierwszy SMS z komputera stacjonarnego. Z tego samego powodu Jarvis nie mógł mu odpisać. Pierwsze telefony przystosowane do wysyłki i odbioru SMS-ów wyprodukowała w następnym roku Nokia. Adaptacja tego wynalazku przez operatorów m.in. w Finlandii i Wielkiej Brytanii potrwała kolejny rok. Przez kilka następnych lat w większości przypadków była to darmowa usługa, ale umożliwiała jedynie komunikację dwóch użytkowników tej samej sieci. Dopiero w 1997 r. Nokia wprowadziła do użytku pierwszą nowoczesną klawiaturę telefoniczną. Dwa lata później umożliwiono wymianę SMS-ów między różnymi sieciami, dzięki czemu zaczęto je wykorzystywać w celach reklamowych.

Według danych Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego, szczyt popularności SMS-ów przypadł na 2010 rok, kiedy na całym świecie wysłano ich 6,1 biliarda, czyli 200 tysięcy na minutę. Telekomunikacyjni analitycy z Portio Research podają, że w 2015 r. 6,1 mld ludzi regularnie korzystało z SMS-ów. Do 2018 r. ich liczba może wzrosnąć o kolejnych prawie pół miliarda.

W ostatnich latach popularności SMS zaczęły zagrażać komunikatory internetowe umożliwiające darmową wysyłkę wiadomości, takie jak Skype, Facebook Messenger i WhatsApp. Brytyjska firma Ovum przewiduje, że roczne zyski ich twórców do końca 2016 r. wyniosą 54 mld USD. Ich popularyzacji sprzyja upowszechnienie bezpłatnego dostępu do Internetu poprzez usługę WiFi oraz wzrost liczby dostawców internetowych oferujących klientom nieograniczony dostęp do sieci WWW.

- Zmniejszenie wykorzystania SMS w komunikacji przewidywane jest już od wielu lat. Oczywiście, jest ono zauważalne w komunikacji międzyludzkiej, niemniej jednak SMS okazuje się być niezastąpionym narzędziem w komunikacji między firmami i na linii biznes - klient. Trudno jest wyobrazić sobie inne narzędzie, które potrafi dostarczyć komunikat np. z promocją bezpośrednio do kieszeni odbiorcy, w kilka sekund, niezależnie od urządzenia jakiego używa, dostępu do Internetu czy wykorzystania technologii Bluetooth. Naturalnie, rozwój innych rozwiązań postępuje, jednak według mnie wykorzystanie SMS będzie wzrastało jeszcze przez kilka lat - prognozuje Andrzej Ogonowski, Brand & PR Director zajmującej się masową wysyłką SMS firmy SMSAPI.

Podobnego zdania jest Michał Wolski, zastępca redaktora naczelnego "Business in Brief", który ważną zaletę SMS-ów widzi w ich względnej niezawodności.

W ostatnich latach wzrosła liczba SMS-ów wysyłanych abonentom prywatnym poprzez aplikacje używane np. przez banki, placówki służby zdrowia czy linie lotnicze. Zdaniem Papińskiego, firmy wybierają SMS-y, ponieważ mają pewność, że nie trafią do skrzynki ze spamem, tak jak e-maile. Według Ovum w 2018 r. liczba emitowanych rocznie wiadomości A2P (Application-to-Person) wyniesie 2.19 biliarda. Dla porównania, w 2013 r. powstało ich 1.4 biliarda. Wyzwaniem dla operatorów telefonicznych jest znalezienie sposobów na odróżnianie informacji pożądanych przez konsumenta od natarczywych reklam.

- Początkowo krótkie wiadomości tekstowe były wykorzystywane w loteriach lub płatnych konkursach. Chociaż taka forma była kosztowna i budziła wśród uczestników obawy o wykorzystanie danych osobowych, wielu z nich z niej korzystało, często tracąc zaufanie do nadawcy. Dzisiaj SMS w kontakcie z klientem to przemyślana i swobodna komunikacja oparta na permission marketingu, czyli wysyłaniu wiadomości za zgodą odbiorcy - tłumaczy Ogonowski.

- Trudno wskazać bezpośrednie przełożenie technologii SMS na kształt gospodarki - tak rodzimej, jak i światowej. Poza oczywistym, jak zmiana nawyków komunikacyjnych użytkowników telefonii komórkowej, co przyniosło zmianę na rynku szeroko rozumianej wymiany informacji, można wskazać te obszary, w których SMS-y albo ułatwiły, albo wręcz umożliwiły działania mające wpływ na ekonomię. Mam na myśli choćby sferę e-commerce. Swego czasu technologia SMS przybliżyła bowiem właścicielom kont bankowych zakupy w sieci - i mimo innych, bezpieczniejszych rozwiązań, SMS-y są wciąż wykorzystywane jako metoda potwierdzania transakcji sieciowych - dodaje Wolski.

 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • NONFE
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
36,577 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]