PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
16 listopada 2016 07:49 Portal gospodarka i ludzie : : autor: MD 1,971 odsłon

Energa: strategia odpowiedzią na potrzeby rynku

Zdefiniowaliśmy potrzeby rynku i do nich dostosowujemy model biznesowy Grupy i jej działania. Nowa strategia rozwoju opiera się na dwóch filarach: zaawansowanych usługach dla klientów i rozbudowie infrastruktury - wyjaśnił prezes Energi Dariusz Kaśków
fot: Energa

Grupa Energa przyjęła strategię na lata 2016-2025 – poinformowało portal górniczy nettg.pl biuro prasowe spółki. Jej założenia zostały zaprezentowane we wtorek (15 listopada). Jak podkreśla spółka ma być ona odpowiedzią na na wyzwania stojące przed polskim sektorem energetycznym. Razem ze strategią przyjęto także program inwestycji strategicznych do 2025 r.

Energa chce się skoncentrować na dwóch celach: rozwoju nowoczesnej infrastruktury w ramach biznesu regulowanego oraz nowej, rozszerzonej oferty dla klientów. Rozwój w tych dwóch obszarach ma pozwolić Grupie uzyskiwać stabilne przychody i zwiększać wartość przedsiębiorstwa.

„Rynek energii ulega dynamicznym zmianom, a spółki energetyczne działają pod presją, spowodowaną stagnacją popytu, rozwojem OZE, niskimi hurtowymi cenami energii oraz presją konkurencyjną w obszarze sprzedaży. Tradycyjna energetyka ewoluuje od centralnej do rozproszonej generacji, od dochodowej dystrybucji do niezależności energetycznej, od tradycyjnej sprzedaży w stronę rynku wielu nowych graczy i nowych technologii. Utrzymanie pozycji rynkowej wymaga od spółek energetycznych dostosowania modelu działania do zachodzących zmian. Przyjęta Strategia Grupy Energa na lata 2016–2025 jest odpowiedzią na wyzwania stojące przed polskim sektorem energetycznym. Budowa nowej i modernizacja już istniejącej infrastruktury wytwórczej i sieciowej, zobowiązania klimatyczne, dywersyfikacja dostaw to zadania, jakie muszą zostać zrealizowane w najbliższych latach” - czytamy w komunikacie, który dotarł do redakcji portalu górniczego nettg.pl.

- Zdefiniowaliśmy potrzeby rynku i do nich dostosowujemy model biznesowy Grupy i jej działania. Nowa strategia rozwoju opiera się na dwóch filarach: zaawansowanych usługach dla klientów i rozbudowie infrastruktury. Pierwszy cel będzie realizowany poprzez kompleksową, wieloproduktową ofertę dla klientów. Drugi – w ramach biznesu regulowanego. Przy czym dostrzegamy potencjał nie tylko w dystrybucji, ale także w wytwarzaniu energii – poprzez uczestnictwo Grupy w rynku mocy, aukcjach OZE. Głównymi fundamentami dla realizacji tych celów będą: innowacyjność, partnerstwa strategiczne i bezpieczeństwo finansowe. Projekty zawarte w Strategii mają zapewnić rozwój Grupy w coraz bardziej wymagającym i zmieniającym się otoczeniu rynkowym, przynosząc akcjonariuszom wymierne korzyści, a spółce – trwałą przewagę konkurencyjną – podkreśla prezes Energi Dariusz Kaśków.

Klient i infrastuktura
Energa, dostrzegając w przechodzącym transformację rynku energetycznym nowe możliwości biznesowe, określiła dwa obszary, w ramach których realizowane będą cele strategiczne, zapewniające długoterminowy wzrost wartości Grupy. Pierwszy z nich dotyczy klienta, a drugi infrastruktury. Spółce zależy na budowie zorientowanego na klienta modelu biznesowego, który umożliwi efektywne zarządzanie wartością dla klientów w oparciu o spójną ofertę produktów i usług, rozwój nowych obszarów oraz kulturę innowacyjności. Spółka postawi też na rozwój nowoczesnej infrastruktury energetycznej, odpowiadającej przyszłym wymaganiom systemu elektroenergetycznego i pozwalającej na zwiększenie stabilności przychodów Grupy. Energa zamierza realizować ten cel w ramach działalności regulowanej, opierając się na partnerstwach strategicznych przy projektach inwestycyjnych, które budować będą wartość dla akcjonariuszy i umożliwią rozwój biznesu wokół klienta.

Pięć programów strategicznych
Celem Grupy Energa jest osiągnięcie wyniku EBITDA w wysokości 2,4 mld zł w 2020 roku i 3,0 mld zł w 2025 roku, przy stabilnych warunkach rynkowych. Realizacja tego celu zakłada kontynuację efektywnego wykorzystania posiadanych aktywów oraz wdrożenie pięciu programów strategicznych: Rozbudowa inteligentnej i niezawodnej sieci dystrybucji energii, Infrastruktura światłowodowa, Wykorzystanie regulacji stabilizujących przychody, Utrzymanie silnej pozycji w OZE, Klient.

- Strategia na najbliższe pięć lat odzwierciedla nasze podejście do dynamicznych zmian zachodzących w energetyce, precyzyjnie definiuje cele i sposoby ich uzyskania. Stabilność biznesu opieramy na odpowiednich regulacjach zarówno w dystrybucji jak i wytwarzaniu energii a rynkowe szanse dostrzegamy w działaniu nowej oferty biznesowej, która do 2020 r. wniesie do wyniku grupy ok 100 mln zł EBITDA. Nasz ogromny potencjał do budowania innowacyjności zostanie ujęty w realne projekty, bazujące na dotychczasowych doświadczeniach naszych i partnerów. Proponowane przez nas rozwiązania i produkty są nowoczesne, niekiedy prekursorskie – wyjaśnia Przemysław Piesiewicz, wiceprezes ds. strategii rozwoju. 

- Zaproponowane dzisiaj rozwiązania to konkretne podejście do klienta, uzyskującego wartość dodaną we współpracy z nami. W najbliższym czasie zaoferujemy ok. 100 produktów podzielonych na 38 ekosystemów produktowych. Optymalną obsługę zrealizuje nowa struktura organizacyjna. Włączamy się aktywnie w tworzenie nowoczesnych sieci internetowych w kraju. Dziś mamy ok. 600 łączy światłowodowych, o łącznej długości 5,3 tys. km, na których dysponujemy wolnymi przepustowościami. Chcielibyśmy wraz z partnerami wypracować modele oparte o tę infrastrukturę, które rozszerzą wachlarz usług dla klientów - dodaje.

Miliardy na inwestycje 
Projekty, które umocnią pozycję rynkową Grupy, będą realizowane w ramach „Wieloletniego Programu Inwestycji Strategicznych Grupy ENERGA na lata 2016-2025”, przyjętego razem ze Strategią. Łączna wartość planowanych nakładów inwestycyjnych Grupy Energa w trzech segmentach: Dystrybucja, Wytwarzanie i Sprzedaż w latach 2016 - 2025 ma wynieść ponad 20,6 mld zł. Zgodnie z założeniami, 65 proc. puli nakładów podstawowych zostanie poniesionych w Segmencie Dystrybucji na budowę wartości regulacyjnej aktywów oraz dotrzymanie wymogów jakościowych pracy OSD. W Segmencie Wytwarzania realizowane będą inwestycje związane z modernizacją aktywów oraz budową nowych mocy, na które przeznaczone zostanie ok. 30 proc. środków. Potencjał infrastruktury wytwórczej Grupy wzmocniony zostanie w szczególności poprzez budowę nowoczesnej, wysokosprawnej elektrowni Ostrołęka C o mocy ok. 1000 MWe oraz budowę elektrowni wodnej na drugim stopniu na Wiśle o mocy ok. 80 MWe. Pozostałe nakłady inwestycyjne przeznaczone zostaną m.in. na działalność Segmentu Sprzedaży związaną z obsługą klientów, rozwój nowych obszarów aktywności biznesowej oraz wspieranie podstawowych procesów działalności Grupy.

Strategia Grupy zakłada realizację projektów zachowujących bezpieczeństwo finansowe Grupy. Zarząd postrzega je jako utrzymanie ratingu na poziomie inwestycyjnym i kowenantu finansowego poniżej 3,5 (dług netto / EBITDA). Umożliwi to zrównoważony harmonogram ponoszenia wydatków, partnerstwa strategiczne przy kluczowych inwestycjach, takich jak Ostrołęka C czy projekt Wisła, które dodatkowe będą wspierane polityką regulacyjną państwa.

- Ciężar finansowania będzie rozłożony w czasie, z największymi wydatkami w latach 2021-2023. W przypadku Ostrołęki C scenariusz bazowy zakłada, iż udział kapitałowy w przedsięwzięciu będą miały po połowie Energa i Enea. Nie wykluczamy, że na dalszym etapie projektu, np. po pierwszej aukcji mocowej, dołączy do nas partner finansowy, który obejmie mniejszościowy pakiet udziałów. Natomiast warunki współpracy z PGG w zakresie dostaw węgla kamiennego gwarantują stabilne dostawy w cenie optymalizującej koszty eksploatacji elektrowni. Formuła cenowa oparta o określony poziom marży zapewnia rentowność projektu Ostrołęka C. Na partnerstwie opieramy też realizację projektu Wisła, w którym Energa finansować będzie jedynie część energetyczną – informuje Mariusz Rędaszka, wiceprezes ds. finansowych.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • XFMCU
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
37,563 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]