PKP Intercity prowadzi fabryczny odbiór 5 z 20 zamówionych pociągów Dart - poinformowała PAP rzeczniczka PKP Intercity Beata Czemerajda. Wszystkie Darty muszą zostać odebrane do końca grudnia br., bo inaczej spółka może stracić unijną dotację na ich zakup.
- Jesteśmy w tracie odbiorów fabrycznych pięciu Dartów, jednak zanotowaliśmy pewne usterki, które producent musi usunąć i przedstawić nam pojazd do nowej inspekcji - wskazała Czemerajda.
Jak wyjaśniła, odbiory są dwustopniowe. Pierwszy - to odbiór fabryczny, gdzie komisarze PKP Intercity sprawdzają pojazdy, czy wszystkie elementy są zgodne z zamówieniem. Drugi etap odbiorów odbywa się już na po stronie PKP Intercity i wtedy pociągi muszą mieć także homologację z Urzędu Transportu Kolejowego.
Dodała, że zgodnie z umową producent (PESA Bydgoszcz - PAP) ma czas na realizację kontraktu do końca grudnia br. - Producent zadeklarował wypełnienie warunków kontraktu na dostawę pociągów przetestowanych i zgodnych z zamówieniem. Nasi komisarze dokładnie sprawdzają każdy pojazd - powiedziała Czemerajda.
Wskazała, że Darty będą sukcesywnie włączane do ruchu kolejowego. - To proces, który wymaga czasu, ale zakładamy, że nasz partner wywiąże się z kontraktu, a Darty wyjadą na tory w połowie grudnia 2015 r. Do ruchu włączać będziemy stopniowo kolejne jednostki, które m.in. przejadą odpowiednią liczbę kilometrów. Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu chcielibyśmy, aby wyjechało kilka jednostek, które z czasem byłyby uzupełniane o kolejne. Cały proces zakończony zostałby wiosną przyszłego roku - zapewniła.
Szef zespołu prasowego firmy Pesa Maciej Grześkowiak potwierdził PAP, że trwają fabryczne odbiory pięciu Dartów.
- PesaDart otrzymał też zezwolenie na dopuszczenie do ruchu wydane przez Urząd Transportu Kolejowego, co oznacza, że jest to pojazd spełniający wszystkie standardy bezpieczeństwa i normy obowiązujące dla pojazdów klasy IC. W tej chwili na różnych etapach zabudowy jest pozostałych 15 pojazdów, co oznacza, ze zgodnie z umową do końca grudnia dostarczymy PKP Intercity wszystkie 20 pociągów PesaDART - poinformował Grześkowiak.
Według zapowiedzi PKP Intercity Darty mają kursować na liniach: Jelenia Góra - Wrocław - Łódź - Warszawa do Białegostoku i Lublina oraz z Białegostoku i Lublina do Bielska Białej przez Warszawę, Koluszki, Częstochowę i Katowice.
Przetarg na dostawę 20 pociągów Dart został rozstrzygnięty 19 lutego 2014 r. Koszt to ok. 1,3 mld zł, w tym ok. 570 mln zł pochodzi z pieniędzy unijnych. Umowa obejmuje również serwis pociągów przez kolejnych 15 lat.
Darty posiadają 352 miejsca siedzące; 292 w drugiej klasie i 60 w pierwszej. Pociąg ma długość 153 metrów i waży ok. 280 ton. Darty wyposażone są m.in. w klimatyzację, nadajniki WiFi, stojaki na rowery, monitoring, przedział barowy. Znalazły się w nich także dwa miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, winda ułatwiającą wjazd do pociągu osobom niepełnosprawnym oraz przystosowana dla nich toaleta.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.