PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
10 grudnia 2014 18:22 Polska Agencja Prasowa 2,457 odsłon

Kolej: 120 km/h na trasie z Dąbrowy Górniczej do Zawiercia

Z okien pędzącego pociągu może pasażerowie nie zobaczą dąbrowskiego dworca
fot: Wikipedia

Już od pierwszego dnia obowiązywania nowego kolejowego rozkładu jazdy (czyli od 14 grudnia) pociągi między Dąbrową Górniczą Ząbkowicami i Zawierciem (Śląskie) pojadą z pierwotnie zaprojektowaną tam prędkością - do 120 km/h.

Chodzi o ważny odcinek obciążonej linii, którą kursują m.in. dalekobieżne pociągi z Katowic do Warszawy (za kilka dni do tzw. Centralnej Magistrali Kolejowej dojedzie nią np. Pendolino), a także pociągi regionalne z Gliwic i Katowic do Zawiercia oraz Częstochowy.

Jak poinformował w środę (10 grudnia) PAP Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, właśnie zakończyła się tam rewitalizacja torów używanych przez pociągi osobowe.

- Od 14 grudnia składy dalekobieżne rozpędzą się (...) do 120 km/h, a dalej od Zawiercia do Olszamowic (na Centralnej Magistrali Kolejowej - PAP) nawet do 200 km/h - wskazał Dutkiewicz.

Dzięki temu od 14 grudnia czas przejazdu pociągiem Pendolino z Katowic do Warszawy ma wynosić ok. 2 godz. 30 minut. W przyszłości - po dostosowaniu kolejnych odcinków CMK do prędkości 200 km/h - czas ten powinien jeszcze się skracać (ze względu m.in. na geometrię przebiegającego w gęstej zabudowie odcinka z Katowic do Dąbrowy Górniczej Ząbkowic prędkość maksymalna wynosi tam 90-100 km/h).

W ramach rewitalizacji odcinka z Ząbkowic do Zawiercia wykonawcy m.in. dotąd wymienili 84 km torów, zamontowali 160 nowych rozjazdów, rozwiesili 75 km sieci trakcyjnej i wyremontowali 35 mostów oraz wiaduktów. Przebudowano też 11 peronów i 6 przejazdów kolejowych.

Dalsze prace będą koncentrowały się tam na wymianie ostatnich 9 km równoległych do linii pasażerskiej torów używanych głównie przez pociągi towarowe. Dotychczasowa rewitalizacja wiązała się m.in. z utrudnieniami dla pasażerów regionalnych pociągów Kolei Śląskich, które na remontowanym odcinku musiały ustępować miejsca składom dalekobieżnym innych spółek.

Rewitalizacja odcinka Dąbrowa Górnicza Ząbkowice-Zawiercie to część dużego unijnego projektu rewitalizacji linii tworzących połączenie Zawiercie-Dąbrowa Górnicza Ząbkowice-Jaworzno Szczakowa. Zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP PLK, przygotowała go w poprzednich latach m.in., aby zwiększyć słabe wcześniej wykorzystanie środków UE na kolei.

Prócz zwiększenia prędkości na ważnym dla ruchu pasażerskiego połączeniu z Dąbrowy Górniczej Ząbkowic do Zawiercia, kolejarzom zależało też na udrożnieniu odcinka z Ząbkowic do Jaworzna Szczakowej. Dla ruchu towarowego pełni on funkcję wschodniej obwodnicy kolejowej aglomeracji katowickiej, tymczasem wcześniej tory były tam w fatalnym stanie.

Rewitalizacja połączenia Ząbkowic i Szczakowej również prowadzi do przywrócenia maksymalnej prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/h (pociągi osobowe nie jeździły tam m.in. ze względu na stan linii od 2009 r.), a także pociągów towarowych - do 80 km/h.

W sumie prace rewitalizacyjne w całym tym unijnym projekcie dotyczą 18 km linii nr 1, 16 km linii nr 133, 16 km linii nr 160 i 17 km linii nr 186. Zakończenie inwestycji przewidziano na wiosnę 2015 r. W poniedziałek Komisja Europejska poinformowała o zatwierdzeniu dla niej 71,8 mln euro dofinansowania (do całej wartości projektu 115,4 mln euro). PLK podaje szacunkowy łączny koszt 366 mln zł.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • PKXQL
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
32,369 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]