PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
26 lipca 2014 08:15 Polska Agencja Prasowa 1,784 odsłon

Gliwice: przebudowa dworca do końca 2015 r.

Spółka PKP SA ogłosiła przetarg na przebudowę dworca kolejowego w Gliwicach - podał w piątek (25 lipca) Bartłomiej Sarna z wrocławskiego oddziału PKP SA. Szacowana na 114,6 mln zł netto inwestycja ze względu na wykorzystanie środków UE musi zakończyć się do końca 2015 r.

Chodzi o unijny projekt "Przebudowa kompleksu dworcowego Gliwice", który w listopadzie 2012 r. został przesunięty z listy projektów rezerwowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 (POIiŚ) na listę podstawową. Aby zmieścić się w bieżącej edycji programu, przebudowa dworca powinna zakończyć się w 2015 r.

Od tego czasu PKP SA przeprowadziły procedurę środowiskową i zamówiły studium wykonalności, określające m.in. czy inwestycja jest możliwa jeszcze w ramach bieżącego okresu programów unijnych. Potem wybrały też m.in. projektanta.

Zgodnie z założeniami projektu POIiŚ dworzec ma być przebudowany w latach 2014-2015 kosztem 170,8 mln zł, z czego 83,7 mln zł to dofinansowanie unijne. Inwestor, czyli Polskie Koleje Państwowe SA, zaplanował m.in. przebudowę wnętrz istniejącego budynku dworca oraz modernizację infrastruktury torów i peronów.

Budynek gliwickiego dworca powstał w latach 1924-1925. Według właściciela średnio w ciągu roku korzysta z niego ponad 5,7 mln podróżnych. W ostatnich latach obiekt nie był odnawiany. Wcześniejsze, niezrealizowane plany PKP SA zakładały jego odświeżenie w latach 2011-2013 - bez infrastruktury torów i peronów oraz przejść podziemnych. Koszty szacowano wówczas na ok. 30 mln zł.

Według piątkowej informacji PKP SA realizowana ostatecznie przebudowa będzie miała szerszy zakres. Główną zmianą we wnętrzu będzie połączenie specjalnym korytarzem odrębnych dotąd holów głównego i autobusowego.

Cały kompleks stanie się przyjaźniejszy dla niepełnosprawnych. Na posadzce pojawią się tzw. linie prowadzące do najważniejszych miejsc na dworcu. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne, pojawią się windy. Obniżona będzie część okienek kasowych. Odpowiednio przystosowane będą też toalety.

Stare tablice odjazdów i przyjazdów zastąpią elektroniczne wyświetlacze. Rozbudowany będzie system monitoringu, wymieniony zostanie system nagłośnienia, dworzec zyska też nowoczesny system powiadamiania o pożarze i tzw. system inteligentnego zarządzania budynkiem.

Renowacja obejmie elementy historyczne, m.in. charakterystyczną mozaikę w holu głównym i drewniane sufity. Wyremontowana i podświetlona zostanie elewacja gmachu wraz z detalami architektonicznymi. Nad głównym wejściem pojawią się nowy zegar i napis z nazwą dworca.

W ramach prac przebudowane zostaną też perony i tunele. Z tunelu głównego na perony będą prowadziły schody ruchome, a z tunelu wiodącego od holu autobusowego - windy. Perony otrzymają nową nawierzchnię oraz dachy z przeszkleniami. Wymienione zostaną też tory w obrębie gliwickiej stacji.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • YSRGR
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
37,630 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]