Na początku czerwca powinno być gotowe studium wykonalności projektu przebudowy dworca kolejowego w Gliwicach. Dokument określi m.in., czy inwestycja jest możliwa jeszcze w ramach bieżącego okresu programów unijnych - podały PKP SA.
Chodzi o unijny projekt "Przebudowa kompleksu dworcowego Gliwice", który w listopadzie ub. roku z listy projektów rezerwowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) został przesunięty na listę podstawową. Aby zmieścić się w bieżącej edycji Programu, przebudowa dworca powinna zakończyć się do połowy 2015 r.
Zgodnie z założeniami projekt miałby być realizowany w latach 2014-2015. Całość kosztów przewidziano na 170,8 mln zł, w tym 83,7 mln zł dofinansowania unijnego. Inwestor, czyli Polskie Koleje Państwowe SA, zaplanował m.in. przebudowę układu funkcjonalnego istniejącego budynku dworca oraz modernizację infrastruktury torowo-peronowej.
Po przesunięciu projektu na listę podstawową POIiŚ, PKP SA zapowiedziały przygotowywanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, a po jej otrzymaniu - ogłoszenie przetargu na studium wykonalności projektu
- Jesteśmy w trakcie opracowywania studium wykonalności. Pracuje nad nim konsorcjum firm Systra S.A. i BBF Sp. z o.o.. Dokument powinien być gotowy na początku czerwca. Równolegle przygotowujemy się do złożenia wniosku o wydanie decyzji lokalizacyjnej - przekazał w czwartek (4 kwietnia) Tomasz Kowalski z zespołu prasowego spółki.
Przedstawiciele PKP SA już w listopadzie zapewnili, że zależy im na wykorzystaniu unijnych środków mogących zasilić tę inwestycję i intensywnie pracują nad procedurami.
Obecny budynek gliwickiego dworca został wybudowany w latach 1924-1925 r. Według właściciela średnio w ciągu roku korzysta z niego ponad 5,7 mln podróżnych. Obiekt w ostatnich latach nie był odnawiany. Niedawne, niezrealizowane plany PKP SA zakładały jego modernizację w latach 2011-2013. Koszty miały wynieść ok. 30 mln zł.
Zapowiadany wówczas zakres prac miał obejmować budynek dworca wraz z placem dworcowym. W ramach tych prac przewidywano m.in. odnowienie elewacji budynku wraz z wymianą drzwi i okien, wymianę instalacji, a także zmianę aranżacji przestrzeni ogólnodostępnych.
Wewnątrz obiektu planowano zmianę układu pomieszczeń ogólnodostępnych m.in. poprzez połączenie obu holi dworca - wykorzystywanych obecnie przez PKP i PKS. Zapowiadano też utworzenie nowej strefy oczekiwania dla podróżnych, wprowadzenie ujednoliconego systemu identyfikacji wizualnej i dostosowanie obiektu do potrzeb niepełnosprawnych.
Obecny projekt unijny - prócz przebudowy budynku dworca - obejmuje także infrastrukturę torowo-peronową i przejścia podziemne.(PAP)
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.