W styczniu przyszłego roku na tory aglomeracji katowickiej wyjadą pierwsze tramwaje typu 105 N po kompleksowej modernizacji. W sumie modernizacja czeka 75 takich wozów. W poniedziałek zaprezentowano pierwsze dwa. Do końca roku gotowe będą cztery kolejne.
- Zmodernizowane tramwaje z poprzednikami łączy w zasadzie tylko sylwetka. Nowy jest m.in. system napędowy - cichy i energooszczędny. Specjalny system pozwala odzyskiwać energię podczas hamowania i przekazuje ją z powrotem do sieci - wskazał rzecznik spółki Tramwaje Śląskie Andrzej Zowada.
Jego zdaniem zmodernizowany tramwaj lepiej poradzi sobie ze śliskością szyn w zimowych warunkach pogodowych, dzięki zastosowaniu piasecznic - urządzeń sypiących piasek na szyny bezpośrednio przed kołami.
Nowe, ciche, są również mechanizmy otwierania drzwi, wyposażone w system zabezpieczenia pasażera przed pochwyceniem. Wagony są monitorowane, kabina motorniczego jest klimatyzowana, a siedziska zostały obite materiałem z wzorem wybranym przez pasażerów w internetowym głosowaniu.
Modernizacja 75 starych tramwajów to część wartego w sumie ok. 800 mln zł projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w śląsko-zagłębiowskiej aglomeracji. 45 wozów zmodernizuje konsorcjum firm Modertrans Poznań i MPK Łódź, a 30 kolejnych Zakład Usługowo-Remontowy Tramwajów Śląskich. Całkowity koszt modernizacji to blisko 74 mln zł netto.
Dwa pierwsze zmodernizowane tramwaje, które w poniedziałek zaprezentowano w Zabrzu i miastach Zagłębia Dąbrowskiego, trafiły do zajezdni w Gliwicach i Będzinie. Pojazdy noszą teraz nazwę Moderus Alfa. Do końca roku wykonawca dostarczy jeszcze cztery zmodernizowane wagony. Trwa szkolenie motorniczych i przygotowanie wagonów do ruchu.
Wagony 105 N to najpopularniejszy model tramwajów. Niegdyś jeździły niemal we wszystkich miastach Polski, gdzie działa komunikacja tramwajowa.
Oprócz modernizacji starych pojazdów Tramwaje Śląskie kupią też 30 nowych wozów. Za 202,5 mln zł w ciągu najbliższych dwóch lat dostarczy je bydgoska Pesa. Pierwszy nowy tramwaj pojawi się w grudniu przyszłego roku. W styczniu 2014 r., po niezbędnych testach, zostanie skierowany do obsługi zmodernizowanej trasy Katowice-Sosnowiec.
Projekt modernizacji komunikacji tramwajowej obejmuje sześć miast aglomeracji katowickiej. Przewiduje m.in., oprócz modernizacji 75 tramwajów i zakupu 30 nowych, także remonty 46 km torów i modernizację 61 przystanków.
Przedsięwzięcie jest współfinansowane z unijnego programu "Infrastruktura i Środowisko". Wartość całego projektu (modernizacja infrastruktury oraz remont i zakup nowych tramwajów, a Tychach trolejbusów) to niespełna 652 mln zł netto (801 mln zł brutto). Unijne dofinansowanie wyniesie ok. 385 mln zł (59 proc. kosztów). Wkład własny Tramwaje Śląskie sfinansują z obligacji wartości 320 mln zł, których emisję organizuje Pekao.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.