PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
26 grudnia 2021 08:00 Portal gospodarka i ludzie Rozmawiał: Janusz Mincewicz 1,485 odsłon

Piechociński: W dalszym ciągu mamy głęboki deficyt w handlu z Chinami

- Jako 6-7 gospodarka UE jesteśmy dopiero na 15-16 miejscu unijnych eksporterów do Chin – mówi w rozmowie z portalem netTG.pl Gospodarka i Ludzie JANUSZ PIECHOCIŃSKI, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja, były wicepremier i minister gospodarki.

 Izba Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja powstała w kwietniu 2016 roku z inicjatywy polskich przedsiębiorców. Czy z perspektywy ponad 5 lat działalności okazała się przydatna we współpracy Polski i Azji oraz Chin?
Założycielami było 17 firm, a dzisiaj mamy już blisko 100, to pokazuje bezsprzecznie że firmy pozytywnie oceniają to co robimy. Wystarczy wejść na stronę www.polandasia.com i przejrzeć zawartość naszych comiesięcznych newsletterów, aby przekonać się jak pracujemy, co inicjujemy i jaką pomocą służymy w relacjach z dyplomacją, polityką , administracją, a przede wszystkim firmami z azjatyckich krajów.

Sprawdził się pomysł powołania Sekcji Narodowych Izby: Asean, Indie-Sri Lanka-Nepal, Chiny, Korea, Kraje Arabskie , Wietnam, Unia Celna oraz Kraje Azji Centralnej i wykorzystanie potencjału diaspor narodowych z tych krajów w Polsce. Izba oraz inne organizacje biznesu, i taka jest moja wizja, powinna być koordynatorem i inspiratorem działania kojarzącym ofertowy popyt z podażą firm, wspierać je w ekspansji i kontaktach na odleglejszych i trudniejszych, niż już nam dobrze znany rynek europejski.

Mówimy naszym partnerom, nie tylko członkom Izby, razem budujemy potencjał kontaktów, działań i weryfikujmy wiarygodność azjatyckich partnerów. Odpowiadamy też za jakość i wiarygodność polskiej oferty, bowiem jesteśmy ambasadorami polskiej przedsiębiorczości na świecie. Potrafmy dzielić się informacją i wiedzą, współpracujemy z ambasadami krajów azjatyckich, agencjami handlu i inwestycji, uczestniczymy w targach i wystawach, organizujemy debaty i fora dyskusyjne. W kontaktach z naszymi partnerami, zawsze jesteśmy gotowi nie tylko wtedy kiedy to my mamy interes, ale także wtedy kiedy to nasi kontrahenci potrzebują kontaktów czy pomocy w przygotowaniu relacji gospodarczych.

 Izba oferuje dla swoich członków szereg usług związanych z doradztwem gospodarczym, analizą ekonomiczną oraz szeroko pojętymi usługami z zakresu PR. Z jakim skutkiem?
Izba jest silna poprzez aktywność członków i partnerów, wykorzystanie ich potencjału i oferty. To Izba tworzy nową przestrzeń dla ich ekspansji, rozwoju oraz do dobrze przygotowanej internacjonalizacji. W ciągu 6 lat działania Izba zorganizowała kilkaset wydarzeń, prezentacji oraz analiz rynku, w których wykazała atrakcyjność współpracy z Polską i polskimi przedsiębiorcami, wykorzystaliśmy tysiące dobrych kontaktów do współpracy firm i diaspory azjatyckiej w Polsce.

Od początku 2020 r., gdy zaczęła się epidemia covid-19, wykonaliśmy gigantyczną pracę, wspierając polskie firmy w czasie rosnącej niepewności dostaw oraz kooperacji. Tylko w 2020 r. zorganizowaliśmy ponad 70 webinarow on-linne z Azją, a tym roku już 50 z przedstawicielami chińskiej administracji centralnej, prowincjonalnej, organizacjami biznesu oraz firmami. Jako przewodniczący Izby mam liczne okazje prezentować informacje o UE, Europie Centralnej oraz możliwościach współpracy z Polską. Proponuję prześledzić to na przykładzie organizacji Forum Polska - Uzbekistan na ostatnich Targach Tekstyliów i Odzieży Expo Ptak. Na stronie Izby informujemy o poszczególnych etapach, dajemy pełna informacje o uczestnikach i ich ofercie, zamieściliśmy najważniejsze prezentacje.

Chcę to podkreślić, że szczególnie w Azji docenia się nasze każde zaangażowanie. Efektem działania Izby jest to, że rząd w Seulu po wielokrotnych kontaktach Izby z agendami odpowiedzialnymi w Korei za innowacyjność, wskazał Polskę jako jeden z 3 najciekawszych rynków do współpracy. W efekcie wiele koreańskich firm zainteresowało się Polską i możliwością inwestowania w naszym kraju, a wiele koreańskich firm poznało naszą świetną ofertę IT. Podobnie owocne są relacje z Chinami, Indiami, Japonią czy Indonezją .

Czy azjatycka gospodarka, a szczególnie chińska, jest „zagrożeniem” dla największych gospodarek świata: niemieckiej , brytyjskiej i amerykańskiej?
Centrum zmian gospodarczych przesunęło się z Atlantyku na IndoPacyfik. W ciągu ostatnich 40 lat Zachód zainwestował w Chinach ponad 2,2 biliona dolarów. W 2013 r. Chiny stały się największa gospodarka towarowa świata, a w 2019 r. Chiny USA i UE to była prawie połowa światowego PKB.

Mimo covidowego kryzysu Chiny w 2020 r. miały 2,3 proc. wzrostu przy głębokich spadkach w USA i Europie. W 2019 r. Chiny to było 25 proc. produkcji przemysłowej świata, a po 9 miesiącach 2021r. to już 32 proc.. Dlatego Polska jako członek NATO i UE, powinna mieć możliwie jak najlepsze relacje także z Azją i Chinami. Oczywiście rosnące napięcia miedzy mocarstwami, wojny handlowe, ograniczenia w dostawach surowców, techniki i technologii nie będą przyjazne dla średnich krajów i gospodarek. Ale Polska, po 30 latach rynkowych i demokratycznych przemianach, jest 6-7 gospodarką UE i 22-23 gospodarką świata.

Dlatego powinniśmy prowadzić politykę aktywności i umiejętności rozwiązywania problemów gospodarczych, a nie tworzenia emocji i napięć. Dlatego ze smutkiem patrzę jakie problemy tworzy polski rząd w relacjach z USA, UE czy Niemcami, jak mało jest politycznej aktywności w relacjach z Azja a zapomina dlaczego Polska była i jest tak atrakcyjna choćby dla inwestorów z Azji. Mamy świetny kapitał ludzki, młode wykształcone pokolenie, dobre warunki dla przedsiębiorczości. Jesteśmy gospodarnymi i życzliwymi ludźmi otwartymi na świat, stabilnym i obliczalnym krajem, członkiem NATO i UE. Możemy się pochwalić największym w Europie Centralnej hubem logistycznym o silnym sektorze TSL.

 Jaki mamy bilans handlowy z Chinami?
W dalszym ciągu mamy głęboki deficyt w handlu z Chinami i często jest to z naszej winy. Jako 6-7 gospodarka UE jesteśmy dopiero na 15-16 miejscu unijnych eksporterów do Chin. Wyprzedzają nas dużo mniejsze gospodarki Węgier czy Czech. Oczywiście trzeba pamiętać, że wiele części podzespołów wyprodukowanych w Polsce, poprzez finalny niemiecki eksport , dociera do Chin.

W ostatnim sezonie do Chin wysłaliśmy tylko 12 ton polskich jabłek. Walczę o wejście na chiński rynek jabłkowy od 2016r. kiedy to na zaproszenie Chin, jako gość specjalny światowego dnia jabłka, uczestniczyłem w spotkaniu w Yantee, w takim chińskim Grójcu i liczyłem na eksport do Chin co najmniej sto tysięcy ton jabłek rocznie w pierwszych latach po otwarciu rynku.

 PKP Cargo chwali się wzrostem przewozów Nowym Jedwabnym Szlakiem. Jednak te przewozy są tylko w jedną stronę, bo nie mamy co wozić do Chin. Czy jest szansa, by to się zmieniło?
Wielki wysiłek wejścia na azjatyckie rynki, w tym do Chin, niweczą ostatnio dramatycznie rosnące koszty transportu. Ale bardzo dobre wyniki konsekwentnej i odpowiedzialnej działalności eksportowej sektora mleczarskiego już dały dobry wynik, bo 6 proc. polskiego eksportu to już Chiny. Obecnie już 32 proc. importu z Chin ma dla Polski charakter zaopatrzeniowy. Dlatego ważne jest wzmacnianie naszej pozycji transportowej na trasach lotniczych, morskich, a przede wszystkim kolejowym jedwabnym szlaku. To nie tylko praca i zyski dla licznych polskich firm sektora TSL, ale także wysokie dochody z clenia na polskich granicach europejskiego importu.

Dlatego biję na alarm, bo z 92-95 proc. w 2019 r. kontenerów docierających lądem z Azji do Europy i Azji teraz już tylko 72 proc. przechodzi przez polskie kolejowe przejścia graniczne. Tym zjawiskiem powinien zająć się polski rząd i branża transportowa.

W czasie gdy fracht morski od maja 2020 r. zdrożał ponad 10-krotnie, a kolejowy 6 - krotnie i występują znaczne opóźnienia w dostawach polskich firm transportu samochodowego, który jest potentatem na europejskim rynku transportowym z 32 proc. udziałem, nie można zlekceważyć sprawy bezpośredniej obsługi Chiny-UE. Dlatego Izba zainspirowała polski sektor TSL i polską ambasadę w Pekinie do organizacji telekonferencji w tej sprawie. Bo nie wolno nieaktywnie czekać, trzeba być blisko partnerów i aktywnie przedstawiać swoje oferty.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (1) pokaż wszystkie
  • Alojzy 27 grudnia 2021 14:24:33
    Profile Avatar

    I Chiny ciągle wydobywają olbrzymie ilości węgla i mają gospodarkę opartą na nim

  • WFPAU
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górniczy związkowcy zwrócili się do minister przemysłu
16 kwietnia 2024
13,461 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]