PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
26 grudnia 2021 12:30 Portal gospodarka i ludzie Rozmawiał: Janusz Mincewicz 1,538 odsłon

Im więcej paliw kopalnych w miksie energetycznym, tym cena uprawnień CO2 silniej wpływa na cenę energii elektrycznej

- Pandemia skutkowała znaczącym obniżeniem cen sprzedaży wyrobów stalowym na rynku – mówi w rozmowie z portalem netTG.pl Gospodarka i Ludzie MAREK MISIAKIEWICZ, prezes Grupy Alchemia.

Reklamujecie się: Alchemia to siła polskiej stali…
I rzeczywiście tak jest. Alchemia to dynamicznie rozwijająca się Grupa Kapitałowa działająca w sektorze niszowych produktów stalowych: rur bez szwu, wyrobów kutych, kuto-walcowanych i walcowanych. Grupa połączyła podmioty z dużą historią – istniejące już przeszło 200 lat.

Działalność operacyjna Alchemii skupiona jest w pięciu oddziałach produkcyjnych: Stalowni Batory w Chorzowie, Walcowni Rur Batory w Chorzowie, Kuźni Batory w Chorzowie, Rurexpolu w Częstochowie i Walcowni Rur Andrzej w Zawadzkiem, oraz w dwóch spółkach zależnych: Hucie Bankowej Sp. z o.o. oraz Laboratorium Badań Batory Sp. z o.o. Grupa zatrudnia ponad 2100 osób.

Jak spółka radzi sobie w pandemii?
Przychody Grupy Alchemii w I kwartale 2021 roku wyniosły 250,6 mln zł, natomiast EBITDA 15,1 mln zł. Zauważyliśmy znaczący trend związany ze skróceniem łańcuchów dostaw, który powoduje, że sprawą drugorzędną stała się presja ceny. Od początku pandemii w naszych zakładach zbudowaliśmy zabezpieczenia produkcji poprzez wyższe stany magazynowe.

Alchemia konsekwentnie dąży do zajęcia silnej pozycji na polskim i europejskim rynku w sektorze stalowym, łącząc doświadczenie z nowoczesnością.

Celem Grupy jest stałe zwiększenie sprzedaży produktów z tzw. wartością dodaną, głównie dla branży energetycznej oraz rur OCTG do rurociągów ropy naftowej. Jak się to udaje?
Zespoły Alchemii sukcesywnie pracują na rzecz strategicznej budowy przewagi konkurencyjnej, jaka jest oferowanie wyrobów z tzw. wartością dodaną. Od powstania Grupy pracujemy nad powiązaniem poszczególnych jednostek z konkretnymi sektorami przemysłowymi.

I tak Walcownia Rur Andrzej w Zawadzkiem staje się kluczowym dostawcą rur kotłowych dla przemysłu energetycznego, budując markę quasi-monopolu. Rurexpol jest jednostką identyfikowaną z obszarem branży paliwowo-wydobywczej, produkując stalowe rury bezszwowe typoszeregu OCTG. Wreszcie Walcownia Rur Batory w Chorzowie–z udziałem w rynku 25 proc. kraj, 75 proc. export – specjalizuje się w produkcji rur adresowanych m.in. do budowy rurociągów paliw płynnych na rynkach eksportowych.

Uzupełnieniem postawionych spółkom Grupy założeń są planowane inwestycje, nie tylko odtworzeniowe, ale również ulepszające wytwarzany produkt. Te ostanie planowane są na lata 2022-23, a ich skuteczna i sprawna realizacja powinna ugruntować pozycję rynkową Grupy nie tylko na rodzimym, ale i na międzynarodowym rynku.

Producenci AGD narzekają, że na rynku zaczyna brakować stali. Czy słusznie ?
Rzeczywiście, rynek AGD, w tym przede wszystkim producenci wytwarzający taśmy i blachy cienkie ze stali mają problemy z surowcem do produkcji, niemniej nie dotyczy to zakresu produkcji Grupy Alchemia. Jako Grupa nie mieliśmy większych problemów z dostawami komponentów do produkcji naszych wyrobów

W jakim zakresie koszty emisji CO2 podrażają ceny wyrobów hutniczych Alchemii?
Aktualnie jesteśmy na końcowym etapie wnioskowania o bezpłatny przydział emisji CO2 na lata 2021-2025. Przy ilości zawartej we wniosku, a także posiadając w rezerwie niewykorzystane uprawnienia, zakładamy że przez najbliższe 4-5 lat nie będziemy zmuszeni do ich zakupów, oczywiście prowadząc produkcję we wszystkich naszych oddziałach się na bieżącym poziomie.

Przez ten okres ceny uprawnień do emisji CO2 nie będą miały bezpośredniego wpływu na koszty wytworzenia naszych wyrobów. Jaki będzie wpływ po tym okresie, zależeć będzie od ówczesnych poziomów cenowych. Istnieje natomiast pośredni wpływ na ponoszone przez nas koszty zużycia energii elektrycznej i gazu. Składową ceny energii elektrycznej jest cena uprawnień CO2. W zależności od miksu energetycznego kraju bądź obszaru korelacja może być ona mocniejsza lub słabsza.

Im więcej paliw kopalnianych w miksie energetycznym, tym cena uprawnień CO2 silniej wpływa na cenę energii elektrycznej na rynku hurtowym (np. w Polsce). Ceny kupowanej przez nas energii elektrycznej w porównaniu I kwartału 2021 r. do IV kwartału 2020 r. wzrosły o ok. 35-40 zł/MWh. W tym przypadku udział drożejących uprawnień do emisji w podwyżkach cen prądu może wynosić nawet 80 proc.

W polskim rynku rur stalowych macie aż 90 proc. udział. Tak duży udział nosi znamiona monopolu, w którym możecie dyktować ceny, więc traci klient?
Udział Grupy Alchemia w produkcji stalowych rur bezszwowych niewątpliwie jest bardzo wysoki i przekracza wspomniane przez Pana 90 proc. Świadczy to o dużej sile Alchemii w tym segmencie produktowym, jednakże swoboda kształtowania cen jest dalece ograniczona, co wiąże się z istnieniem silnej presji konkurencyjnej ze strony zarównohut zlokalizowanych w Unii Europejskiej plasujących swoje produkty na rynku polskim drożej, jak i hut wytwarzających rury relatywnie taniej na rynkach „trzecich”. Ta ostatnia liczna grupa nie pozwala zakładom Grupy Alchemia na swobodne tworzenie i kształtowanie cen uwzględniających wszelkie koszty oraz generowanie zysku na zadowalającym poziomie.

Daleko idącym skutkiem jest również wpływ walki cenowej w kreowaniu kapitału pozwalającego na odtworzenie parku technicznego i realizacji strategicznych inwestycji, tworzących konkurencyjny produkt „jutra”. Częściowo panująca koniunktura gospodarcza oraz protekcjonistyczna polityka handlowa prowadzona obecnie przez Unię Europejską dzięki m.in. skutecznemu lobbingowi producentów rur w Europie, pozwalają do pewnego stopnia realizować przyjęte założenia kształtowania cen satysfakcjonujących Grupę i jej klientów.

To pozwala na wdrażanie klasycznej definicji marketingu – zaspakajania potrzeb klientów dotyczących cen z jednoczesnym zyskiem.

Stefan Dzienniak, Prezes HIPH narzeka, że zużycie stali w Polsce jest dużo mniejsze niż w Unii Europejskiej, a w 2020 r. nasze hutnictwo straciło 2 mln mocy produkcyjnych. W jakim zakresie dotknęło to Alchemię?
Ze względu na zerwanie łańcuchu dostaw wyrobów stalowych na świecie przez pandemię COVID-19Alchemia S.A. nie odczuła spadku ilościowego produkcji, a można by się pokusić o stwierdzenie, że niejako jest częściowym beneficjentem tej sytuacji, w porównaniu do 2019 roku w 2020 wytworzyliśmy o 7 tys. ton stali więcej, natomiast przychody z jej tytułu utrzymały się na poziomie bardzo zbliżonym, ponieważ znacząco obniżyły się ceny wyrobów na rynku. Pandemia natomiast skutkowała znaczącym obniżeniem cen sprzedaży wyrobów na rynku, co spowodowało obniżenie wartości sprzedaży.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (1) pokaż wszystkie
  • Expert 27 grudnia 2021 12:00:43
    Profile Avatar

    Jak popyt przewyższa podaż to wszystko drożeje, w tym także stal

  • KJEDN
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górnicy niezadowoleni z wynagrodzeń. Związkowcy chcą pilnych rozmów
10 kwietnia 2024
37,056 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]