Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
15 listopada 2021 Portal gospodarka i ludzie autor: Janusz Mincewicz

Porty polskie już skutecznie konkurują z portami w Hamburgu oraz Rotterdamie

Warto dodać, że pod względem wartości przewoźnych ładunków transport morski ma udział ok. 70 proc.. Najcenniejsze ładunki przewożone są dziś transportem lotniczym, który ma 13 proc. udział w wartości wymiany handlowej. A tam gdzie to możliwe także transportem kolejowo-drogowym. A wracając do pytania, nie ma obaw o odejście od transportu morskiego tam, gdzie nie ma on żadnej alternatywy, czyli w zdecydowanej większości przypadków.

Obecnie wysokie koszty frachtów są wynikiem ożywienia gospodarczego po pandemii i dotyczą wszystkich gałęzi transportowych i nie ma sposobu na obniżenie kosztów transportu. Pozostają jedynie zmiany w zakresie organizacji procesu produkcji, np. relokacja zakładów produkcyjnych. Duży potencjał upatruje się również o poprawę efektywności procesów transportowych. Chodzi tu o zwiększenie wykorzystania pojemności środków transportu, wyeliminowanie pustych przewozów, zmniejszenie enegrochłonności transportu.

Porty inwestują w swoją infrastrukturę. Czy mają szanse być liderami z basenie Bałtyku i konkurować w Europie z portami niemiecki i holenderskimi?
Zdecydowanie tak. Już dziś porty polskie skutecznie konkurują z portami w Hamburgu czy Rotterdamie. Możemy mówić, że gospodarka polska wybiera polskie porty. Dodatkowo, faktem jest, że porty Trójmiasta pełnią rola hubów kontenerowych na rejonu Morza Bałtyckiego.

Wielkość i struktura przeładunków pokazują, że jedynie w grupie ładunków płynnych dominują na Bałtyku porty rosyjskie. W pozostałych grupach ładunkowych któryś z portów polskich zajmuje pozycje lidera lub jego przeładunki są niewiele mniejsze od czołowego portu w basenie Morza Bałtyckiego. Inwestycje portowe rzeczywiście rozwijają się dynamicznie w całym rejonie Morza Bałtyckiego, bo jest to rejon szybkiego wzrostu gospodarczego w Europie.

Porty inwestują w nowy potencjał przeładunkowy dla obsługi kontenerów, ładunków ro-ro i modernizują zdekapitalizowane terminale masowe. Jednym z głównych celów inwestycji jest obsługa coraz większych statków, które regularnie zawijają do tej części Europy.

Strona 2 z 4
1
2
3
4

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (1) pokaż wszystkie
  • Inno 15 listopada 2021 14:53:11
    Profile Avatar

    Polskie porty już konkurują z wielkimi europejskimi portami w Hamburgu i Rotterdamie, czy to czasem nie jest ocena na wyrost

  • ZBOCK
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W górniczej spółce zawarto porozumienie w sprawie deputatu węglowego i karpiowego
23 listopada 2022
55574 odsłon
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Partnerzy portalu