PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
13 maja 2021 17:50 Polska Agencja Prasowa 1,203 odsłon

Samorządy: Kolej Metropolitalna to jeden z głównych projektów GZM

W sierpniu ub. roku GZM zamówiła wstępne studium wykonalności Kolei Metropolitalnej
fot: Krystian Krawczyk

Cykl roboczych konsultacji z gminami w ramach prac nad powstającym Wstępnym studium wykonalności Kolei Metropolitalnej rozpoczęła Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Zamówiony w sierpniu ub. roku, strategiczny dla komunikacji regionu dokument, ma powstawać przez cztery lata.

Kolej Metropolitalna to jeden z głównych projektów GZM - działającego od 2018 r. związku 41 samorządów, wśród którego ustawowych zadań jest transport publiczny. Wykonana przez ekspertów Politechniki Śląskiej czterowariantowa koncepcja uczynienia kolei kręgosłupem transportowym GZM była gotowa w styczniu 2019 r.; potem powstał jeszcze do niej suplement.

W sierpniu ub. roku GZM zamówiła wstępne studium wykonalności Kolei Metropolitalnej. Ma to być opracowanie, który uszczegółowi założenia zawarte w koncepcji, oceni ich zasadność, techniczne możliwości ich zastosowania oraz oszacuje koszty związane z realizacją.

Prace nad wartym łącznie 5,5 mln zł brutto opracowaniem, które przygotowuje spółka Databout (wcześniej WYG International) podzielono na etapy, aby w ich trakcie otrzymywać analizy częściowe. Mają one pozwolić rozpocząć prace w miejscach i aspektach, które są kluczowe dla dalszego rozwoju transportu szynowego w Metropolii.

Studium ma zawierać dwa rodzaje koncepcji rozwoju. Pierwsza powstaje w perspektywie półtora roku i obejmuje m.in. budowę nowych przystanków i zmiany lokalizacji istniejących. Ma odpowiadać na kwestie integracji z transportem zbiorowym i indywidualnym poprzez integrację rozkładów jazdy, uwzględnienie stacji przesiadkowych czy parkingów dla samochodów. Ma także zawierać symulacje zapotrzebowania na tabor oraz propozycje lokalizacji i wielkości zapleczy technicznych kolei.

W środę biuro prasowe GZM uściśliło, że koncepcja krótkoterminowa obejmuje perspektywę do 2025/2028 roku z uwzględnieniem projektów zgłoszonych w programie Kolej Plus oraz realizowanych obecnie przez PKP PLK. M.in. w tym kontekście Metropolia rozpoczęła cykl roboczych konsultacji z gminami. Obecne rozmowy prowadzone w jej pięciu podregionach potrwają do 17 maja. Szersze konsultacje są planowane w kolejnych etapach opracowywania dokumentu.

Koncepcja docelowa powstanie w ciągu czterech pełnych lat i obejmie m.in. prognozę ruchu osób, propozycję oferty przewozowej wraz z koncepcją rozkładu jazdy pociągów oraz analizę zapotrzebowania na tabor. Ma wskazywać lokalizacje i wielkość zaplecza technicznego kolei.

Wykonawca studium przygotowuje również plan działań inwestycyjnych wraz z koncepcją układów torowych oraz zaproponuje model integracji z transportem zbiorowym i indywidualnym. Ponadto ma przeanalizować różne modele własności operatora Kolei - chodzi o określenie, czy operatorem ma być np. własna spółka GZM czy firma zewnętrzna.

W studium znajdą się także rekomendacje sposobu pozyskania taboru, jego serwisowania oraz utrzymania zaplecza. Częścią dokumentu będzie analiza finansowania inwestycji. Inną - model ruchu, obejmujący teren GZM: łącznie ponad 100 linii kolejowych, po których poruszają się codziennie tysiące pociągów pasażerskich i towarowych.

Wykonawca studium ma wziąć pod uwagę realizowane i planowane inwestycje spółki PKP PLK oraz plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Władze Metropolii zastrzegają, że po wykonaniu wstępnego studium konieczne będą kolejne dokumenty obejmujące poszczególne odcinki zarekomendowane do realizacji. 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • TCGGQ
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
37,087 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]