Natomiast, gdy spojrzymy szerzej na nasze plany strategiczne, to na pierwszy plan wysuwają się działania związane z ograniczeniem niskiej emisji, które mają olbrzymi wpływ na poprawę komfortu życia w naszych miastach. Bardzo nas cieszy zmiana w ustawach szczegółowych, która przyznała nam nowe kompetencje w tym zakresie. Dzięki temu, wspólnie z gminami możemy uczestniczyć w rządowym programie Stop Smog.
Ważne są też dla nas działania, które zwiększają atrakcyjność regionu. Poza tymi, o których rozmawialiśmy wcześniej, to również te dotyczące wykorzystania m.in. nowych technologii w zarządzaniu miastami, czy budowanie międzynarodowej sieci współpracy.
Na jakim etapie jest projekt Kolei Metropolitarnej?
Jesteśmy w trakcie opracowania studium wykonalności. Jest to dokument, który uszczegółowi założenia koncepcji i da nam „zielone światło” do zlecenia pierwszych prac projektowych i wbicia łopaty w ziemię. Warto również dodać, że 2020 r. mocno przybliżył nas do urzeczywistnienia naszych planów związanych z odbudowaniem znaczenia transportu szynowego na naszym obszarze.
Wszystkie kilkanaście projektów, które zgłosiliśmy do rządowego programu Kolej Plus, zostały zakwalifikowane do drugiego etapu i wpisują się w naszą koncepcję Kolei Metropolitalnej. Dzięki tej dotacji może zostać odbudowana linia kolejowa w Pyskowicach, może zostać utworzone nowe połączenie z Bytomia do Rudy Śląskiej czy dobudowany drugi tor na trasie z Katowic do Orzesza. To dla nas ogromna szansa.
Co ważne, gdy otrzymamy dotację, Metropolia ze swojego budżetu sfinansuje wkład własny, którego łączna wysokość może wynieść ok. 200 mln zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Ja to lubię słuchać liderów i tych prezesów jak rozmawiają o transporcie publicznym a po wszystkim wsiadają do swoich wypasionych fur i jadą do domu. Jakoś nigdy nie słyszałem by przyjechali na spotkanie komunikacją miejską, ciekawe dlaczego?