W lipcu ub. roku spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) uruchomiła videotolling, czyli automatyczny sposób płatności polegający na odczytywaniu tablic rejestracyjnych pojazdów poprzez kamerę zainstalowaną na bramce. Rozwijano również elektroniczny pobór opłat A4Go, osiągając liczbę 37 tys. wydanych kierowcom urządzeń pokładowych.
Spółka deklaruje, że wprowadzone dla upowszechnienia płatności automatycznych preferencyjne stawki opłat za przejazd dla użytkowników Autopay i A4Go, będą obowiązywać co najmniej do końca marca tego roku. Dzięki temu dla kierowców korzystających z obu systemów przejazdy są tańsze nawet o 30 proc. na każdej bramce.
W ub. roku grupa Stalexport Autostrady wypłaciła 91,5 mln zł dywidendy akcjonariuszom (37 groszy na jedną akcję) oraz dokonała - poprzez spółkę zależną SAM - całkowitej przedpłaty pozostającego do spłaty długu, wynikającego z zaciągniętego 15 lat temu długoterminowego kredytu na finansowanie projektu A4 Katowice-Kraków - w sumie jesienią ub. roku zapłacono z tego tytułu blisko 60 mln zł.
Przychody Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady osiągnęły w ub. roku 351,5 mln zł i były o ponad 4,4 proc. wyższe niż rok wcześniej. Wskaźnik EBIDTA Grupy Kapitałowej osiągnął wartość ok. 194,2 mln zł.
O wzroście przychodów zadecydowała przede wszystkim zmiana stawek za przejazd dla samochodów ciężarowych, wprowadzona 1 marca ub. roku. Natomiast spadek zysku netto był konsekwencją płatności na rzecz Skarbu Państwa, wynikających ze zobowiązań koncesjonariusza autostrady A4 Katowice-Kraków, czyli spółki SAM. Chodzi o udział Skarbu Państwa w zyskach z projektu A4 Katowice-Kraków. Wielkość środków do podziału jest wyliczana po pokryciu kosztów projektu oraz zasileniu wymaganych rachunków rezerwowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.