PARTNERZY:
PATRONATY:

Pytanie do ZUS
Na pytania czytelników odpowiadają eksperci
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Chorzowie
Emetytury górniczej
Jestem kobietą przepracowałam 18 lat, 8 miesięcy i 23 dni w górnictwie. Zostałam zwolniona z likwidowanego zakładu górniczego 31,12,2013 r. z dniem 01.01.2014 r podjęłam pracę w innym zakładzie pracy, gdzie przepracowałam 16 miesięcy i złożyłam wniosek do ZUSu o emeryturę górniczą. Dostałam decyzję odmowną. Czy ZUS może mi zaliczyć okres pracy tj. 16 miesięcy w innym zakładzie jako okres pracy równorzędnej , ponieważ odeszłam z likwidowanego zakładu górniczego?
Ekspert ZUS odpowiada:
Praca „w górnictwie” nie jest równoznaczna z pracą górniczą określoną w art. 50c ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2013r., poz. 1440 ze zm.), której wykonywanie uprawnia do przejścia na górniczą emeryturę. W przypadku kobiet górnicza emerytura ze względu na wiek przysługuje po ukończeniu 55 lat życia, jeżeli kobieta posiada okres pracy górniczej wynoszący łącznie z okresami pracy równorzędnej z pracą górniczą co najmniej 20 lat, w tym co najmniej 10 lat pracy górniczej określonej w art. 50c ust. 1 ustawy emerytalnej. Wiek emerytalny wymagany od kobiet mających co najmniej 20 pracy górniczej i równorzędnej, w tym co najmniej 15 lat pracy górniczej, o której mowa w art. 50c ust. 1 ustawy – wynosi 50 lat. Za pracę równorzędną z pracą górniczą zgodnie z art. 50c ust. 2 ustawy emerytalnej uznaje się również zatrudnienie przy innych pracach, nie dłuższe niż 5 lat, do których pracownicy wykonujący prace określone w ustawie przeszli w związku z likwidacją kopalni, zakładu górniczego, przedsiębiorstwa lub innego podmiotu górniczego. Przejście pracownika na skutek likwidacji kopalni do jakiejkolwiek innej pracy „niegórniczej” i dopracowanie okresu nie dłuższego niż 5 lat – umożliwia uwzględnienie tego dodatkowego okresu zatrudnienia przy ustalaniu prawa do górniczej emerytury jako okresu równorzędnego z pracą górniczą. Warto przypomnieć, że postępowanie w sprawie świadczeń wszczyna się na podstawie wniosku ubezpieczonego. W oparciu o przedłożoną do wniosku dokumentację, właściwy organ rentowy wydaje decyzję w sprawie świadczeń. Od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można się odwołać (za pośrednictwem oddziału ZUS) do sądu okręgowego – sadu pracy i ubezpieczeń społecznych właściwego ze względu na miejsce zamieszkania zainteresowanego w ciągu miesiąca od dnia doręczenia decyzji. Odwołanie wnosi się na piśmie do oddziału ZUS, który wydał decyzję, albo ustnie do protokołu sporządzonego przez ten oddział i jest wolne od opłat. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, w indywidualnej sprawie ubezpieczony może zwrócić się na piśmie lub osobiście do właściwej jednostki organizacyjnej ZUS, w celu uzyskania szczegółowych informacji.