PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
1 lipca 2020 09:41 Portal gospodarka i ludzie : : autor: AMC

W czasie pandemii w pracy staliśmy się bardziej elastyczni

Praca zdalna pozostanie z nami na dłużej, wypracowanie standardów pracy w modelu hybrydowym będzie dla większości organizacji długim procesem
fot: pixbay.com

Co się zmieniło w czasie pandemii koronawirusa? M.in. to, że pracodawcy zaczęli bardziej ufać swpim pracownikom. Najnowszy raport Antal oraz Cushman&Wakefield opisuje trendy m.in. w zakresie elastyczności specjalistów i menedżerów w kontekście czasu pracy, miejsca jej wykonywania, ale także – zajmowanej przez nich roli. 

Aż 46 proc. specjalistów sądzi, że praca zdalna zwiększy się w przyszłości. 81 proc. respondentów uważa, że biura powinny być bardziej elastyczne. 99 proc. badanych podejmuje kroki w celu przygotowania się do spowolnienia gospodarczego. W badaniu Antal oraz Cushman & Wakefield wzięło udział ponad 1000 respondentów zajmujących stanowiska średniego i wyższego szczebla.

- O sukcesie zarówno pracowników, jak i całych organizacji decyduje coraz częściej ich elastyczność w dostosowaniu do zmian, jakie niesie gospodarka. Od lat odchodzimy od modelu, w którym liczy się czas pracy, przyjmując model, w którym ważna jest realizacja konkretnych zadań, a kultura zaufania wypiera kulturę kontroli. Mam nadzieję, że wnioski z przeprowadzonego przez nas badania pozwolą zaczerpnąć inspiracje i wdrożyć nowe rozwiązania zarówno w zakresie własnej indywidualnej pracy, jak i szerszych, instytucjonalnych rozwiązań w firmie – komentuje Artur Skiba, prezes Antal

Podczas pandemii pracę zdalnie wykonywało 79 proc. specjalistów i menedżerów. O ile przed okresem epidemii 47 proc. badanych wykorzystywało trzy lub więcej dni w miesiącu pracując zdalnie, to obecnie oczekiwania w zakresie takiego wymiaru minimalnego ma już 78 proc. osób. 46 proc. badanych sądzi, że wymiar pracy zdalnej w ich organizacjach zwiększy się w przyszłości, a jedynie 14 proc. zdecydowanie wyklucza taką możliwość.

Ankietowani wskazali, że dysponują również elastycznością czasu pracy w swoich miejscach zatrudnienia. Tylko co dziesiąty respondent ma sztywne godziny pracy bez wyjątków, co piąty natomiast ma możliwość zmiany godzin pracy w wyjątkowych sytuacjach. Jednak, aż 35 proc. specjalistów i menedżerów może rozpoczynać i kończyć pracę w określonym przedziale godzin, a 20 proc. respondentów jest rozliczanych wyłącznie zadaniowo.

- Głównymi czynnikami, które miały wpływ na niechęć do pracodawców do wdrażania pracy zdalnej, były przede wszystkim: brak zaufania, potrzeba kontroli oraz przyzwyczajenia menedżerów i pracowników. Test podczas pandemii udowodnił, że praca zdalna może być efektywna i jest ważnym benefitem. Spodziewam się zmiany roli biura i większego nacisku na rozwój funkcji społecznej biura czy miejsca do wymiany wiedzy oraz większej otwartości pracodawców na pracę zdalną. Wpłynie to na elastyczność powierzchni biurowej oraz wykształcenie nowego pokolenia menedżerów zarządzających zespołem hybrydowo – wirtualnie i w biurze – podkreśla Aleksander Szybilski, Associate i Workplace Strategy Expert w Cushman & Wakefield.

Pandemia udowodniła, że zdecydowana większość specjalistów i menedżerów (93 proc.), którzy pracowali zdalnie podczas pandemii, jest w stanie wykonywać obowiązki zawodowe w tej formie bez przeszkód. Co więcej 78 proc. respondentów jest usatysfakcjonowanych z takiej formy pracy. Natomiast średniej i wyższej kadrze podczas nieobecności w biurze najczęściej brakuje relacji społecznych (74 proc. wskazań). Cenią zaś głównie oszczędność czasu na dojazdach (90 roc. wskazań).

- Praca zdalna prawdopodobnie pozostanie z nami na dłużej, natomiast wypracowanie nowych standardów pracy w modelu hybrydowym będzie dla większości organizacji procesem, który nie nastąpi z dnia na dzień. Powierzchnie biurowe cały czas będą przyciągać pracowników, choć ich pierwotny cel może ulec zmianie – zamiast fizycznego miejsca pracy będziemy mieć do czynienia z przestrzenią pobudzającą kreatywność, inspirującą, wzmacniającą kulturę pracy, ułatwiającą proces uczenia się oraz pozwalającą na budowanie wzmacnianie relacji pomiędzy współpracownikami oraz klientami – komentuje Krzysztof Misiak, International Partner, Head of Poland w Cushman & Wakefield.

Przed pandemią w biurach zdominowanych przez open space, ale z dużą liczbą miejsc do spotkań i pomieszczeń wspierających, pracowało 23 proc. badanych – teraz 81 proc. respondentów uważa, że biura powinny być bardziej elastyczne i zapewniać możliwość zmiany miejsca pracy w zależności od wykonywanych zadań, a 61 proc. – że biura powinny w głównej mierze spełniać funkcje społeczne. Bardzo istotny jest też fakt, że aż 70 proc. badanych uważa, że powierzchnie biurowe powinny być dostosowane do nowych standardów epidemicznych.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • ONICJ
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
37,385 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]