PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
8 stycznia 2020 06:16 Polska Agencja Prasowa 2,613 odsłon

PKP LHS liczy, że rocznie do Sławkowa będzie przybywać kilkaset pociągów z Chin

Do 2025 r. PKP LHS planuje zainwestować w sumie ponad 800 mln zł w modernizację infrastruktury i taboru
fot: PKP LHS

Kilkaset pociągów kontenerowych rocznie ma docierać Nowym Jedwabnym Szlakiem z Chin do Sławkowa, gdzie kończy się wiodąca ze Wschodu linia o szerokim rozstawie toru - szacuje spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. Firma inwestuje ponad 800 mln zł w modernizację infrastruktury i taboru.

Jak informowaliśmy w portalu netTG.pl, we wtorek, 7 stycznia Euroterminal Sławków, gdzie linia o szerokim rozstawie toru (1520 mm) styka się z linią normalnotorową (1435 mm), przyjął pierwszy pociąg, który po 12 dniach podróży dotarł tu z Xi'an w środkowych Chinach bez konieczności przeładunku kontenerów na unijnej granicy. Wkrótce połączenie ma zyskać regularny charakter. Trwają też starania, by z Polski do Chin transportować koleją artykuły spożywcze.

Członek zarządu PKP, a zarazem szef rady nadzorczej spółki PKP LHS, Mirosław Antonowicz ocenił podczas wtorkowej uroczystości przyjęcia pierwszego pociągu z Chin, że zadaniem spółki zawiadującej polskim odcinkiem szerokiego toru jest, by tą trasą docierały do Sławkowa co najmniej 1-2 pociągi tygodniowo, oraz aby możliwe było uruchomienie połączeń także w odwrotnym kierunku.

- Myślę, że wspólnie jesteśmy w stanie tego dokonać, tym bardziej, że pracujemy też usilnie nad odwrotnym kierunkiem (). Co prawda wartość importu z Chin do Polski to ok. 31 mld zł, a w odwrotnym kierunku między 2,5 a 3 mld zł, jednak rynek chiński jest chłonny na bardzo dobre polskie produkty żywnościowe - dlatego istnieje realna szansa, że pojedziemy również w odwrotnym kierunku - mówił Antonowicz, oceniając, iż dzięki bezpośredniemu połączeniu, poprzez LHS, z Chinami Sławków staje się globalnym hubem logistycznym.

Prezes PKP LHS Zbigniew Tracichleb wyraził przekonanie, że już w tym roku do Sławkowa może dotrzeć w sumie kilkaset pociągów z Chin. Potwierdził, że trwają również starania o uruchomienie połączeń w odwrotnym kierunku, w ramach korytarza przeznaczonego przede wszystkim dla polskich i europejskich producentów żywności, chcących dostarczać swoje produkty na rynki azjatyckie.

- Podczas rozmów o uruchomieniu pierwszego pociągu nasi partnerzy mówili o kilkuset pociągach w tym roku () tylko w imporcie z rynku azjatyckiego do Europy - powiedział Tracichleb, oceniając, iż zamierzenia te są w pełni realne, podobnie jak uruchomienie - na mniejszą skalę - połączeń w odwrotnym kierunku.

Pierwszy pociąg z 45 kontenerami wyruszył z Xi'an w środkowych Chinach do stacji Sławków w Wigilię świąt Bożego Narodzenia. Przejechał w sumie blisko 9,5 tys. km przez Chiny, Kazachstan, Rosję i Ukrainę. Do Polski wjechał w niedzielę rano przez przejście graniczne Izow/Hrubieszów, gdzie został prześwietlony skanerem rentgenowskim i sprawdzony przez służby graniczne. Jechał 12 dni - mniej więcej trzykrotnie szybciej niż trwa transport z Chin drogą morską. Docelowo czas jazdy ma skrócić się do 10 dni.

Przyjęty we wtorek w Euroterminalu Sławków pociąg przywiózł m.in. artykuły elektroniczne, artykuły gospodarstwa domowego oraz części rozmaitych maszyn i urządzeń, m.in. pomp. Część towarów po przeładowaniu pojedzie samochodami lub koleją normalnotorową do odbiorców docelowych w Europie Zachodniej.

Prezes PKP LHS poinformował, że do 2025 r. spółka planuje zainwestować w sumie ponad 800 mln zł w modernizację infrastruktury i taboru. W ub. roku podpisano umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym na finansowanie wartego blisko 300 mln zł programu inwestycyjnego służącego m.in. automatyzacji LHS, zwiększeniu bezpieczeństwa prowadzenia ruchu pociągów i bezpieczeństwa pracowników, a także zwiększeniu przepustowości linii. Spółka zmodernizowała też 10 lokomotyw.

Chińskim partnerem PKP LHS w tym projekcie jest firma Xi'an Free Trade Port Construction and Operation - operator tzw. suchego portu w 13-milionowym mieście Xi'an w środkowych Chinach. To najszybciej rozwijający się obecnie terminal wykorzystujący transport kolejowy do Europy. W ub. roku uruchomiono już stamtąd połączenia do Bratysławy i Gdańska, jednak wymagają one przeładunku kontenerów na granicy UE, czego nie ma przy przewozach szerokim torem do Sławkowa. W przedsięwzięcie zaangażowani są też partnerzy logistyczni z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • CNBOQ
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
36,994 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]