Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
Śląsk będzie coraz lepszym miejscem do życia
10 października 2019
Oddali hołd ofiarom katastrofy
10 października 2019
Najnowocześniejsze bloki węglowe w Europie już pracują w Opolu
10 października 2019
Zabiegamy o lepszą jakość życia
7 października 2019
W Warszawie pochowano Kornela Morawieckiego
5 października 2019
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
6 października 2019 Trybuna Górnicza autor: Kajetan Berezowski
Ścigać się po torze to prawdziwa sztuka. Podstawa to nie wypaść z toru wyścigowego
Rafał Kulka zawsze najlepiej czuł się, siedząc za kierownicą rajdowego samochodu
fot: ARC

Hydrauliczny hamulec, dwa kubełkowe fotele i klatka bezpieczeństwa. Do tego rękawice, specjalne buty i kombinezon. Nic tylko wyruszać na rajd! A gdzie umiejętności? No właśnie. Rafał Kulka, na co dzień pracownik Działu Mierniczo-Geologicznego ruchu Bobrek (Węglokoks), poświęcił na naukę rajdowego prowadzenia samochodu kilka lat. Dziś jest posiadaczem licencji międzynarodowej. 

O karierze rajdowca marzy niejeden nastolatek. Wielu jednak nie zdaje sobie sprawy z faktu, że w tej dyscyplinie doświadczenie zdobywa się całymi latami.

- Na pewno trzeba mieć w sobie zamiłowanie do motoryzacji. Ja miałem je od dzieciństwa. Zaczynałem od wyścigów na gokartach. Poza tym istotne są cechy charakteru. Przede wszystkim wytrwałość w dążeniu do wytyczonego celu. A kiedy już zdobędziemy uprawnienia do kierowania pojazdem, to warto je doskonalić, tak aby za kółkiem dawać sobie radę w każdych warunkach meteorologicznych – wyjaśnia Kulka. 

Samochód niezbędny
Umiejętności i szczere chęci jednak nie wystarczą. Kierowcy potrzebny jest bowiem samochód. Działają co prawda wypożyczalnie tego typu pojazdów, ale myśląc perspektywicznie, zawsze warto zainwestować we własne rajdowe cztery kółka. Na początek w zupełności wystarczy kilkunastoletnie auto do 10 tys. zł. Toyota Celica, Honda Civic, Suzuki Swift, Citroen Saxo, Renault Clio, Toyota Corolla, Fiat Seicento, Opel Astra czy BMW – to marki, które najczęściej wybierają początkujący rajdowcy.

- Polecam wersje sportowe, ponieważ mają zwykle wytrzymalsze zawieszenie. Lecz bez przeróbek raczej się nie obejdzie. Pomoc fachowca będzie niezbędna.

Przede wszystkim należy zamontować klatkę bezpieczeństwa. Jest obowiązkowa. Uratowała niejedno życie i zdrowie na torze. Ma za zadanie przeciwdziałać poważnym odkształceniom nadwozia w razie wypadku lub wywrócenia samochodu. Prócz niej niezbędny będzie hydrauliczny hamulec ręczny, główny wyłącznik prądu oraz dwa kubełkowe fotele z czteropunktowymi pasami bezpieczeństwa – wyjaśnia dalej Rafał Kulka.

Ale to jeszcze nie wszystko. Należy bowiem wyekwipować się w dodatkowe elementy podnoszące bezpieczeństwo i komfort sportowej jazdy. To rękawice, buty, kombinezon i kask ochronny. W tym miejscu pojawia się kolejne pytanie: gdzie trenować? 

Ściganie to sztuka
- Ja wybrałem tor treningowy FSO w Tychach. Polecam jednak naukę u instruktorów jazdy. Nie jest ich zbyt wielu, ale ze znalezieniem nie powinno być problemów. Pozostaje zatem wytrwała nauka. Nie ma się

Strona
1
2
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0)
  • EUCGV
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Premier na porannej szychcie
11 października 2019
4996
W Rybniku nie będzie nowej kopalni
8 października 2019
3828
Kolejni pracownicy dozoru kopalni Mysłowice-Wesoła zatrzymani
9 października 2019
3541
Innowacyjny projekt wdrożony w kopalni PGG
12 października 2019
2912
PIP skontrolował kopalnie, jest sporo uchybień
7 października 2019
2631
Na linii przodka
12 października 2019
2423
Wizja lokalna w Bielszowicach wykazała uszkodzenia infrastruktury
7 października 2019
2390
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
Mogą cię zainteresować
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Partnerzy portalu
Patronaty portalu