PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
25 września 2019 09:56 Portal gospodarka i ludzie : : autor: TRz 2,086 odsłon

Odbudowa południowego odcinka linii kolejowej nr 285 - trasy ze Świdnicy do Jedliny Zdroju

Dawny dworzec kolejowy w Zagórzu Śląskim
fot: Tomasz Rzeczycki

Do końca 2020 r. ma potrwać odbudowa południowego odcinka linii kolejowej nr 285, czyli trasy ze Świdnicy do Jedliny Zdroju. Trasa, która podczas wojny była intensywnie wykorzystywana na potrzeby dowozu materiałów i urządzeń do drążenia sztolni w Górach Sowich, ma tym razem służyć raczej tylko ruchowi pasażerskiemu.

- Inwestycja prowadzona jest dla przywrócenia i zwiększenia dostępności do kolejowych połączeń pasażerskich w regionie. Komunikacja będzie prowadzona trakcją spalinową - potwierdza Bohdan Ząbek z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe we Wrocławiu. I potwierdza, że nie przewiduje się wykorzystania tej trasy jako alternatywnej drogi wywozu kruszywa z kamieniołomów w rejonie Nowej Rudy.

- Obecnie nie ma takich planów - stwierdza.

Kolej połączyła Świdnicę z Jedliną Zdrojem w październiku 1904 r. Wybudowano efektowną trasę, wiodącą doliną rzeki Bystrzycy przez Góry Sowie i pokonującą ćwierć kilometra różnicy wysokości pomiędzy oboma miastami. Na trasie powstały wysokie mosty i wiadukty oraz okazałe łuki w Jedlinie Zdroju. Po drugowojennych zniszczeniach 15 maja 1950 r. przywrócono przejezdność całej trasy. Chętnie korzystali z niej górnicy zagłębia wałbrzyskiego, udając się w dni wolne nad jezioro zaporowe w Zagórzu Śląskim.

Pociągi pasażerskie kursowały do 1992 r., kilka lat potem ustał ruch towarowy. Później staraniem pasjonatów odbywały się tylko przejażdżki drezyn w Jugowicach. Ogólnie jednak linia stała się nieprzejezdna.

W poprzednim podjęto decyzję o odtworzeniu linii i 24 października 2018 r. podpisano stosowną umowę. Zmieniony ma zostać nieco układ przystanków pasażerskich. Przystanek Bystrzyca Dolna ma być przesunięty w kierunku Burkatowa. Zlikwidowany ostanie przystanek Jedlina Dolna, za to powstanie nowy przystanek Jedlina Zdrój Centrum w dogodniejszym miejscu dla podróżnych. Zakładana maksymalna prędkość dla szynobusów wynosić będzie od 40 do 80 km/godz., w zależności od odcinka. Inwestycja nie przewiduje odbudowy odnogi z Jugowic do Walimia, ani też odtworzenia stacji Świdnica Kraszowice.

Trasa do Jedliny Zdroju miała strategiczne znaczenie dla Niemców w latach 1943-1945, kiedy to w Górach Sowich drążono podziemia nieukończonej kwatery głównej wodza Trzeciej Rzeszy. W Olszyńcu powstała wtedy ładownia, gdzie przeładowywano maszyny górnicze i sprzęt potrzebny do drążenia sztolni w masywie Włodarza. Ale to niejedyna ciekawostka górnicza związana z linią nr 285.

- W Bystrzycy Górnej linia prowadzi nad dawną kopalnią Marie Agnes - opowiada Tomasz Śnieżek, przewodnik sudecki, autor przewodnika książkowego po Górach Sowich. - To jest ciekawa konstrukcja, bo to nie jest most z prześwitem, ale kamienny wiadukt nad wejściem do kopalni, zrobionym w litej skale.

Niewielka kopalnia Marie Agnes Złoże udostępniała barytowo-kwarcowe z rudami srebra, ołowiu i cynku. Eksploatacj odbywała się w XVIII w., wznowiono ją też na jakiś czas po 1904 r., a więc w czasie, gdy nad wejściem do kopalni zaczęły jeździć pociągi do Jedliny Zdroju. 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • UEVTP
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
32,294 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]