Cztery oferty dostały PKP Polskie Linie Kolejowe w powtórnym przetargu na zaprojektowanie i wykonanie prac na najbardziej wysuniętym na południe odcinku linii nr 131, czyli magistrali węglowej, w centralnej części Śląskiego.
W unieważnionym przed rokiem pierwszym przetargu na to zadanie najtańsza oferta opiewała na 1,3 mld zł brutto przy budżecie 790 mln zł brutto. W powtórnym postępowaniu PLK oszacowały wartość zamówienia podstawowego na 1,376 mld zł brutto. W informacji z otwarcia ofert zamawiający podał otrzymane ceny netto zamówienia podstawowego, opcji i tzw. kwoty warunkowej, podając łączne ceny ofert brutto - najtańsza łączna cena brutto to 1,742 mld zł.
Chodzi o odcinek tzw. magistrali węglowej wiodącej z Górnego Śląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni, przebiegający w centralnej, silnie zurbanizowanej części woj. śląskiego - od Chorzowa Batorego, przez Bytom i Radzionków, po Nakło Śląskie.
Jest to również jedno z kluczowych połączeń kolejowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in. pociągi aglomeracyjne Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Gór i Lublińca.
Pierwotnie cztery przetargi dotyczące poszczególnych odcinków magistrali węglowej zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, prowadził od końca 2017 r. Dotyczyły one relacji: Chorzów Batory - Nakło Śląskie (koło Tarnowskich Gór - tzw. LOT A), Nakło Śląskie - Kalina (w pobliżu Herb - LOT B), Kalina - Rusiec Łódzki (LOT C) oraz Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice (LOT D).
Wszystkie te przetargi ogłoszono jako elementy realizacji unijnego projektu "Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo", który przygotowano pod kątem dofinansowania środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
W czerwcu ub. roku PLK otworzyły oferty m.in. w postępowaniu dot. odcinka Chorzów Batory - Nakło Śląskie. Przy ogłoszonym wówczas budżecie niespełna 793 mln zł brutto, spłynęły trzy oferty. Intercor z Torpolem zaproponowały cenę 1,331 mld zł brutto, spółki z grupy Budimex - 1,296 mld zł brutto, a Trakcja PRKiI - 1,512 mld zł brutto.
Następnie, pod koniec czerwca 2018 r., PLK unieważniły ten przetarg wobec przekroczenia budżetu (podobnie unieważniono przetarg na LOT B; w kolejnych miesiącach wybrano natomiast wykonawców dla LOT C i LOT D).
Do ogłoszonego w lipcu br. ponownego postępowania na LOT A zgłosiło się czterech oferentów. Przy budżecie zamówienia podstawowego 1,376 mld zł brutto, Intercor zaproponował cenę tego zamówienia 1,366 mld zł netto (całkowita cena brutto z opcjami i kwotą warunkową 1,842 mld zł), Torpol - 1,918 mld zł netto (całkowita brutto 2,529 mld zł), PORR - 1,285 mld zł netto (całkowita brutto 1,742 mld zł), a Budimex - 1,517 mld zł (całkowita brutto 2,020 mld zł).
W poprzednich latach na poszczególnych odcinkach i poszczególnych torach magistrali węglowej, także w obrębie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadzono już odcinkowe prace remontowe (np. między Bytomiem Północnym i Radzionkowem oraz Radzionkowem i Nakłem Śląskim).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.