Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
Polska – kraj węgla
17 października 2019
W Katowicach o roli małych i średnich przedsiębiorstw
16 października 2019
Place zabaw od PGG dla dzieci w gminach górniczych
14 października 2019
Śląsk będzie coraz lepszym miejscem do życia
10 października 2019
Oddali hołd ofiarom katastrofy
10 października 2019
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
12 sierpnia 2019 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz
Dolny Śląsk chce odbudować linię kolejową, którą wożono węgiel przez Góry Sowie
Zburzony we wrześniu 2018 r. budynek stacji kolejowej w Srebrnej Górze.
fot: Tomasz Rzeczycki

Nieistniejąca już linia kolejowa nr 318 Srebrna Góra - Bielawa znalazła się w gronie tras wytypowanych przez władze Dolnego Śląska do przejęcia od PKP. Nie brakuje jednak głosów wątpiących w to, czy jest sens ją odtwarzać.

- Nie wiem po co - stwierdza dr hab. Jacek Potocki z Wydziału Ekonomii, Zarządzania i Turystyki w Jeleniej Górze wrocławskiego Uniwersytetu Ekonomicznego. - Cała Kolejka Sowiogórska, budowana jako linia prywatna, pomyślana była jako środek do transportu węgla z Nowej Rudy do Bielawy, Pieszyc i Dzierżoniowa. Nie sądzę, by sam ruch turystyczny był wystarczającą przesłanką do odbudowania tej linii. To znaczy - każdą linię można utrzymać, pytanie tylko, ile do niej będziemy dopłacać.

Podobnie uważa Jan Duerschlag, przedsiębiorca z Rybnika a zarazem odkrywca Kopalni Amalia w Srebrnej Górze, który zna realia srebrnogórskie:

- Każdy pomysł turystycznego ożywienia tej miejscowości jest świetny, jednak czy to nie jest przerost formy nad treścią? Przecież już prawie sto lat temu kolej do Srebrnej Góry była nierentowna.

Linia z Bielawy do Srebrnej Góry została uruchomiona w grudniu 1900 r. Niecałe dwa lata później trasa została przedłużona przez Góry Sowie, Wolibórz i Nową Rudę Słupiec do Ścinawki Średniej. W ten sposób uzyskano połączenie zagłębia węglowego w Nowej Rudzie z ośrodkiem przemysłu włókienniczego w Bielawie, Dzierżoniowie i Pieszycach. Linię nazwano Kolejką Sowiogórską.

Jednak już w 1932 r. zawieszono ruch pociągów na newralgicznym odcinku ze Srebrnej Góry do Woliborza, kończąc tym samym transport węgla przez Góry Sowie transportem kolejowym. Dwa lata później fragment ten został rozebrany. Był to jeden z pierwszych przypadków likwidacji linii kolejowej na Śląsku. Wcześniej rozebrano tylko linię z Bytomia Północnego do Tarnowskich Gór przez Suchą Górę.

Podgórski odcinek z Bielawy do Srebrnej Góry użytkowany był jeszcze w czasach PRL do 1977 r., a rok później i tam zdemontowano tory. Jak widać, nawet prężne ośrodki przemysłowe i górnicze wokół Gór Sowich nie były w stanie wygenerować opłacalnego ruchu pociągów. Trudno się spodziewać, by teraz było inaczej, po likwidacji kopalń w Nowej Rudzie i ograniczeniu przemysłu lekkiego w rejonie Dzierżoniowa.

Najbardziej znaną pozostałością po Kolejce Sowiogórskiej są dwa efektowne mosty ceglane w Żdanowie i Srebrnej Górze oraz głęboki wykop na Przełęczy Srebrnej. Po odcinku ze Srebrnej Góry do Bielawy Zachodniej nie ostało się praktycznie nic. Jedyny istniejący do dzisiaj odcinek Kolei Sowiogórskiej, pomiędzy Nową Rudą Słupcem a Ścinawką Średnią, funkcjonuje dzięki górnictwu odkrywkowemu. Koleją transportowany jest urobek z kamieniołomu w rejonie Słupca.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Komentarze (3)
  • MKjanek32 14 sierpnia 2019 14:51:43
    Profile Avatar

    Do Matti: A jakiś anonimowy Matti oczywiście najlepiej wie, kto lubi kolej a kto nie lubi i kto jakie ma kompetencje. Może wybudujmy jeszcze kolej na Ślężę - jak już iść na całego to idźmy. Będą takie tłumy, że hej! A jak nie będą, to powie się, że do autobusów też dokładamy. Akurat odbudowa kolei sowiogórskiej to głupota do kwadratu. Tak jak napisał poprzednik - w UMWD nie mają zamiaru nic robić, więc wciskają takie absurdy dla naiwnych.

  • Darek Spólnicki 13 sierpnia 2019 16:54:40
    Profile Avatar

    Heh, obecne władze województwa nie dają rady nawet wyremontować 30-kilometrowego kawałka torów do Lwówka Śląskiego, a bajdurzą o odbudowie kolei zębatej przecinającej Góry Sowie, która już za Niemca została rozebrana z powodu braku rentowności. Normalnie kabaret na torach. Ten marszałek i jego ekipa jadą tylko na obiecankach i taniej propagandzie dla naiwnych, na zasadzie: im większe gruszki na wierzbie obiecamy tym bardziej pokażemy wszystkim jak cudownie rozwija się kolej na Dolnym Śląsku. Wierzą w te bajdurzenia tylko mikole. Tymczasem o kolei na Dolnym Śląsku nie świadczą obiecanki, tylko realne, konkretne działania i tu władze województwa nie potrafią pochwalić się żadnymi sukcesami, a jak dzielnie spychają swoje obowiązki na inne instytucje gdy ktoś zapyta o stan linii do Lwówka. Właśnie w takich sytuacjach najlepiej widać, jaki to nadęty balon w środku pusty.

  • Matti 12 sierpnia 2019 16:03:49
    Profile Avatar

    Ci panowie co tutaj się wypowiadają to raczej nie lubią kolei. Więc dla nich odpowiedź będzie zawsze jedna. Może całkowicie zlikwidujmy kolej w Polsce jak i PKS bo do autobusów też dokładamy gdyż są nierentowne i trzeba do nich dopłacać. I przesiądzmy się do furmanek. W Polsce zawsze towarzyszy jedno słowo, nic się nie opłaca.

  • GBSCB
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Wypadek w ruchu Ziemowit, górnik został zabrany przez helikopter
19 października 2019
21083
Zgony naturalne to wciąż problem
18 października 2019
12360
Spółka uruchamia kolejne ściany
16 października 2019
9227
Na ścianie 829 przeciwności zostały pokonane
19 października 2019
8804
Cztery zmiany wielkiej ściany
21 października 2019
5750
Czy kopalnia Bzie-Dębina będzie ostatnia?
20 października 2019
5129
Górnictwo to jeden z najbardziej stresujących zawodów
20 października 2019
4439
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
Mogą cię zainteresować
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Partnerzy portalu
Patronaty portalu