Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
Stypendia i odznaczenia od FRG
14 grudnia 2019
Pracownicy PGG z wizytą w przedszkolach i szkole podstawowej
10 grudnia 2019
Barbórka Związku Zawodowego Ratowników Górniczych
10 grudnia 2019
Zobacz jak runęła chłodnia w Elektrowni Siersza
8 grudnia 2019
Jak się zostaje człowiekiem ze skórą
7 grudnia 2019
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
31 lipca 2019 Portal gospodarka i ludzie autor: WIG
Transport węgla koleją przez tysiące kilometrów jest jednym z czynników, zagrażających planom Federacji Rosyjskiej zostania potęgą w światowym eksporcie węgla
Lokomotywa ЗЭС5К ciągnie skład z węglem wzdłuż Bajkału magistralą wschodnio-syberyjską
fot: Koleje Rosyjskie rzd.ru

Federacja Rosyjska zamierza podbić światowe rynki węgla - ogłosił w sierpniu 2018 r. Władimir Putin. Czy to realny plan? Problemów do rozwiązania jest wiele. Analizuje je szwajcarska badaczka dr Natalia Markova z Uniwersytetu St. Gallen na łamach brytyjskiego miesięcznika "Dry Bulk".

W pierwszej części artykułu (który udostępniamy w redakcyjnym przekładzie Czytelnikom portalu netTG.pl) wyjaśnimy, dlaczego krytyczne znaczenie dla eksportu węgla z Rosji ma państwowa kolej, a zwłaszcza - rosyjskie taryfy za przewóz towarów. 

 

Dla wielu państw dekarbonizacja jest tylko kwestią czasu. Rosja jednakże zdaje się wierzyć, że ożywienie na rynku węgla będzie stałym trendem. W sierpniu 2018 r. prezydent Władimir Putin ogłosił, że celem państwa jest poszerzanie rosyjskiej obecności na światowych rynkach węgla. Szczególne nadzieje Rosjanie wiążą z regionem Azji i Pacyfiku (z prognozą stałego wzrostu popytu na węgiel).

Około 90 proc. w eksporcie węgla z Rosji stanowi surowiec energetyczny. W latach 2000 a 2018 jego sprzedaż za granicę rosła w tempie średnio 28 proc. rocznie. W tym samym okresie wydobycie w Rosji wzrosło o ok. 8 proc.

Ministerstwo Energii Federacji Rosyjskiej ocenia, że na rynku krajowym gaz ziemny powoli zastąpi paliwo węglowe. W 2000 r. tylko 15 proc. wydobycia rosyjskiego węgla sprzedawano za granicę, ale w 2018 r. udział ten wzrósł już do ok. 51 proc. W rezultacie Rosja uplasowała się już na trzeciej pozycji w rankingach światowych eksporterów węgla (po Australii i Indonezji), a na liście największych producentów zajmuje 6. miejsce (za Chinami, USA, Indiami, Australią i Indonezją według danych z 2017 r.).

Apetyt rośnie w miarę jedzenia
Rosja wyznaczyła sobie bardzo ambitne cele: zwiększyć wydobycie do 560 mln t, a eksport do 300 mln t w 2025 r. Wyniki 2018 r. potwierdzają, że to nie mrzonki: produkcja węgla w Rosji sięgnęła 370 mln t, a sprzedaż w eksporcie wynosiła 190 mln t. Najważniejsze zadanie to zdublować dostawy do krajów Azji i Pacyfiku (z obecnego poziomu ok. 100 mln t). Przyjmuje się natomiast, że eksport do Europy (wynoszący dziś również ok. 100 mln t) utrzyma się na niezmienionym poziomie. Już teraz rosyjskie kompanie zdołały wejść na rynek wschodni, na którym udało im się zwiększyć prawie dwuipółkrotnie eksport węgla do największych azjatyckich partnerów handlowych Rosji - Korei Południowej, Chin i Japonii (z 23,9 mln t w 2010 r. do 69,3 mln t w 2017 r.).

Jakie bieżące zagrożenia i ryzyka pojawiają się przed planowaną ekspansją Rosji na wschód?

Plany pomieszać może cały szereg znanych przeszkód wewnętrznych w Rosji, jak m.in.: niedostateczna infrastruktura transportowa, ograniczona wydajność gospodarcza, wciąż palące problemy oddziaływania górnictwa na środowisko naturalne.

Ekonomiczna opłacalność eksportu węgla
Na tle konkurencji rosyjski węgiel wyróżnia się korzystnie zwłaszcza niską zawartością związków siarki i azotu, a także niskim kosztem produkcji. Ma też jednak bardzo odczuwalną wadę: przed załadunkiem na statki do odbiorców w Azji i Europie musi zostać dowieziony do portów koleją przez tysiące kilometrów.

Ponad 80 proc. rosyjskiego wydobycia odbywa się na Syberii, na głębokich peryferiach kraju.
Odległość z głównego zagłębia węglowego w Kuzbasie (ok. 70 proc. udziału w eksporcie w 2018 r.) do dalekowschodnich portów morskich wynosi ok. 5,5 tys. km. Dla porównania: w Australii dystans ten wynosi 300 km, a w Indonezji - mniej więcej 60 km. Dlatego, jak nigdzie indziej na świecie, czynnik transportu węgla koleją ciąży na perspektywach węgla z Rosji. Największe znaczenie mają tu dwa problemy: taryfy kolejowe i „wąskie gardła” w zdolnościach przewozowych.

Kolejowe taryfy przewozowe
Ogromna odległość, na jaką transportuje się węgiel w Fedracji Rosyjskiej, ma znaczny udział w cenie surowca. Według danych z 2017 r. koszt produkcji jednej tony węgla w kompanii SUEK (to numer jeden wśród rosyjskich eksporterów) wynosił w kopalniach spółki 22,5 dol. Koszt transportu przez kraj szacowano na 18,18 dol. (z czego 13,89 dol. stanowiła opłata dla kolejarzy, a 4,29 dol. usługi przeładunkowe).

W cenie tony węgla z Rosji udział kosztów transportu koleją osiąga zatem 33,1 proc. Według rocznego raportu firmy SUEK za 2017 r. proporcja ta wahała się w spółce w latach 2013-2017 w granicach 28-35 proc.

Warto podkreślić, że koszty transportu kolejowego mogłyby być jeszcze znacznie wyższe niż opisane! Rosyjskie koleje państwowe... zaniżają bowiem własne taryfy za przewóz węgla (poniżej rzeczywiście poniesionych kosztów), a stratę wyrównują wyższymi taryfami nakładanymi na inne towary. Nikt nie wie, jak długo praktyka ta może się jeszcze utrzymać. Wiadomo tylko, że jest coraz bardziej krytykowana, w związku z czym koleje rosyjskie zapowiedziały przegląd taryf i dokonanie w nich umiarkowanych zmian. Proces ma potrwać do 2025 r.

A jeśli ekonomia wygra na torach?
W przyszłości można spodziewać się, że niezrównoważona ekonomia na kolejach zacznie ustępować bardziej biznesowemu podejściu, co będzie musiało skutkować podnoszeniem taryf przewozowych na węgiel. Wówczas, jeżeli ceny węgla na rynkach światowych spadną, a opłaty za przewóz będą wzrastać w Rosji, opłacalność eksportu węgla stanie pod dużym znakiem zapytania. Czynnikiem na razie pomijanym w rachubach jest spadający kurs rubla, ale zarówno producenci, jak i handlowcy coraz bardziej będą musieli się z nim liczyć - zaznacza dr Natalia Markova.

"Dry Bulk" magazine, summer 2019 - volume 4, number 2, s. 53

W czwartek i piątek - dalszy ciąg analizy o uwarunkowaniach eksportu rosyjskiego węgla

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • VCWOZ
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Pożar na poziomie 900 w kopalni PGG
9 grudnia 2019
16677
Bolter miner pod pełną kontrolą
13 grudnia 2019
10926
Połączenie kopalń. Część zakładów zostanie zlikwidowana?
12 grudnia 2019
8994
W Jankowicach pokonali załamanie
11 grudnia 2019
8116
W kopalniach chcą nowych pracowników, ale mniej niż rok temu
10 grudnia 2019
7847
W styczniu powiem, kiedy skończy się górnictwo
12 grudnia 2019
6033
Łączenie kopalń w PGG? „Bez decyzji, trwają analizy”
13 grudnia 2019
5599
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Twoje urządzenie:
Partnerzy portalu