Kamień towarzyszy eksploatacji węgla od zawsze. Usuwa się go podczas wykonywania robót przygotowawczych, udostępniających złoża węgla, jest również oddzielany w trakcie procesu wzbogacania.
Jest problemem dla zakładu górniczego. Trzeba go bowiem zagospodarować. W ruchu Piast kopalni Piast-Ziemowit potrafią to robić.
Wydzielenie kamienia z urobku wydobytego szybami odbywa się w specjalnie przeznaczonych do tego celu kruszarkach selektywnych. Jest on także odseparowany w procesie wzbogacania węgla, we wzbogacalnikach cieczy ciężkiej. Kamień, który jest cięższy od węgla, osadza się na dnie. Następnie odprowadza się go do specjalnego zbiornika. Dawniej kamień wywożono na przykopalniane hałdy, obecnie zakłady górnicze poszukują rozwiązań na jego zagospodarowanie.
W zakładzie górniczym Piast w Bieruniu już w połowie ubiegłego dziesięciolecia powstał plan obniżenia kosztów gospodarowania skały płonnej i co za tym idzie wykreowania nowego wizerunku odpadów górniczych jako taniego i nieszkodliwego surowca do szerokich zastosowań budowlanych. W ten sposób tworzono warunki dla dalszego zagospodarowywania skały płonnej, jako surowca niezbędnego przy realizacji przedsięwzięć inżynieryjno-technicznych.
- Rocznie produkujemy około jednego miliona ton kamienia. Udaje się go nam w całości zagospodarować. Przekazujemy go do odzysku uprawnionym firmom zewnętrznym posiadającym stosowne zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami. Kamień kierowany jest również do robót inżynieryjnych i rekultywacyjnych – wyjaśnia Adam Rozmus, główny inżynier górniczy ruchu Piast kopalni Piast-Ziemowit w Bieruniu.
Co ciekawe, przeprowadzone przez Główny Instytut Górnictwa w Katowicach badania dowiodły, że kamień dołowy z Piasta nadaje się świetnie do budowy obwałowań i tak też jest wykorzystywany. Podczas akcji przeciwpowodziowych w 2010 r. był już stosowany do wzmacniania wałów.
- Obecnie prowadzone są prace związane z budową wału przeciwpowodziowego rzeki Przemszy w miejscowości Chełm Śląski. Powstanie obwałowanie długości 1228 m. Do realizacji tej inwestycji potrzebnych będzie według projektu ok. 192,5 tys. t odpadu wydobywczego w postaci kamienia – podkreśla Beata Hajdaniak, główny specjalista ds. ochrony środowiska w ruchu Piast.
Początkowo kamień ma być gromadzony równolegle do projektowanego wału, w rejonie przyszłego pasa zieleni na międzywalu. Dodatkowo posłuży do wyrównania istniejących obniżeń terenu w zakresie projektowanej inwestycji. Głównym celem tego przedsięwzięcia jest