Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
W kopalni Bobrek dalej badają załogę. Pomoże w tym wojsko
15 maja 2020
W PGG trwa testowanie górników
8 maja 2020
Badania w PGG. Część odbywa się z samochodów w trybie drive-thru
7 maja 2020
Dzień, w którym świętują ludzie pracy
1 maja 2020
Droga Cierpienia z polskimi akcentami
12 kwietnia 2020
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
21 czerwca 2019 Trybuna Górnicza autor: Kajetan Berezowski

Szybki i sprawny - w nowoczesnej kopalni

- Średnia długość pojedynczej trasy kolejki podwieszanej w kopalniach GK JSW wynosi około 1700 m. Można sobie zatem w bardzo łatwy sposób wyobrazić korzyści, jakie niesie za sobą każde zwiększenie prędkości chociażby tylko związane z transportowaniem materiałów - stwierdza wiceprezes JSW Innowacje Jacek Srokowski
fot: JSW Innowacje

- Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom zakładów górniczych w grupie JSW, z naszej inicjatywy, jako JSW Innowacje, powstał projekt związany ze zwiększeniem prędkości podziemnych kolejek podwieszanych - mówi w rozmowie z Trybuną Górniczą JACEK SROKOWSKI, wiceprezes JSW Innowacje. 

JSW Innowacje chce się angażować w projekt związany z usprawnieniem transportu podziemnymi kolejkami podwieszanymi. Dlaczego?
Wszelkie zakłócenia funkcjonowania transportu podziemnego mają bezpośredni wpływ na całą logistykę produkcji kopalni. Doświadczenia Grupy Kapitałowej Jastrzębskiej Spółki Węglowej pokazują, że inwestycje w usprawnianie transportu przyczyniają się do wymiernego obniżenia kosztów funkcjonowania zakładu górniczego, a więc tym samym do poprawienia wyników ekonomicznych. Sięganie po coraz głębsze i bardziej oddalone i peryferyjne złoża, powoduje wydłużenie czasu dojścia brygad do stanowisk pracy oraz dostarczenia wszystkich niezbędnych materiałów wykorzystanych w procesie produkcyjnym. W tej sytuacji konieczne staje się dążenie do skrócenia czasu transportu do minimum przez wzrost szybkości i sprawności funkcjonowania transportu, co staje się jednym z filarów dobrze funkcjonującego zakładu górniczego.

Jak powstała koncepcja projektu?
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom zakładów górniczych w grupie JSW, z naszej inicjatywy, jako JSW Innowacje, powstał projekt związany ze zwiększeniem prędkości podziemnych kolejek podwieszanych. Patronat nad nim objął prezes Wyższego Urzędu Górniczego, który rozumie istotę i powagę tematyki. Projekt wpisuje się w przyjętą przez Jastrzębską Spółkę Węglową „Strategię rozwoju GK JSW w obszarze innowacji”. Celem jej jest ukierunkowanie działalności w zakresie B+R+I oraz wskazanie działań niezbędnych dla poprawy efektywności, jakości i bezpieczeństwa w jej zakładach.

Wiadomo, że ruch kolejek podwieszanych regulują stosowne przepisy. Czy rozwiązania proponowane w projekcie nie będą z nimi kolidować?
Projekt wymaga nie tylko dużego zaangażowania technologicznego, ale również pewnych zmian w obowiązujących przepisach. Pierwsze przepisy określające zasady ruchu podziemnych kolejek podwieszanych z napędem własnym zostały wydane na podstawie Zarządzenia nr 38 Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 10 października 1973 r. Było ono kilkukrotnie nowelizowane i jego aktualny stan prezentuje Rozporządzenie Ministra Energii z dnia 23 listopada 2016 r. „W sprawie szczegółowych wymagań dotyczących prowadzenia ruchu podziemnych zakładów górniczych”. W dokumencie tym m.in. określono, że szybkość jazdy kolejki przy przewozie ludzi nie powinna przekraczać 2 m/s. Przepisy regulują ponadto skrajnie ruchowe (minimalne odległości pomiędzy kolejką a obudową wyrobiska czy zabudowaną infrastrukturą dołową) oraz inne uwarunkowania pracy kolejek (np. maksymalną siłę wypadkową pochodzącą od kolejki wraz z ładunkiem, jaką można obciążyć pojedyncze odrzwia obudowy). Na przestrzeni lat w górnictwie nastąpił znaczny postęp technologiczny. Stosowane są nowoczesne materiały i technologie, jednak przepisy określające ruch podziemnych kolejek podwieszanych nie uległy znaczącym modyfikacją od wielu lat.

Dlaczego akurat zwiększenie prędkości?
Średnia długość pojedynczej trasy kolejki podwieszanej w kopalniach GK JSW wynosi około 1700 m. Można sobie zatem w bardzo łatwy sposób wyobrazić korzyści, jakie niesie za sobą każde zwiększenie prędkości chociażby tylko związane z transportowaniem materiałów. Przy sprzyjających warunkach można będzie uzyskać znaczący wzrost częstotliwości ruchu kolejki podczas zmiany roboczej. Równolegle, zyskujemy również na obniżeniu nakładów robocizny i całego szeroko rozumianego zabezpieczenia logistycznego przy transporcie dołowym.

Strona 1 z 2
1
2
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (2) pokaż wszystkie
  • Romek 8 lipca 2019 17:49:17
    Profile Avatar

    Zapraszamy na śośnice zobaczycie prawdziwy tabor kolejek. Kolejki widmo dojerzdżają prawie wszędzie.

  • Atomizer 27 czerwca 2019 19:15:35
    Profile Avatar

    Jak zamiast wody będzie się łac płyn chłodniczy to kolejki będą jeździły.

  • HQOBT
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Po 30 latach Anglia powraca do węgla
22 maja 2020
10832
Dwa dodatkowe wolne dni w PGG
25 maja 2020
10469
Ile wyniesie postojowe? Związkowcy chcą spotkania z zarządem
21 maja 2020
9417
Kopalnia zwalnia górników z powodu COVID-19
25 maja 2020
9146
Związkowcy obawiają się zatrzymania kolejnych kopalń
22 maja 2020
6696
Koronawirus się rozprzestrzenia. Atakuje kolejne kopalnie
25 maja 2020
5390
Nowe ściany i więcej węgla koksowego. „To miara naszego sukcesu”
23 maja 2020
5160
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Twoje urządzenie:
Partnerzy portalu