PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
22 maja 2019 19:50 Polska Agencja Prasowa 1,690 odsłon

Nieuprzejmość kierowców powoduje opóźnienia tramwajów i straty dla przewoźnika

Blokowanie przebiegających ulicami torowisk tramwajowych w czasie korków jest tamowaniem ruchu, czyli wykroczeniem drogowym - wskazują przedstawiciele Tramwajów Śląskich i śląskiej policji. Podkreślają, że utrudnienia na drogach nie powinny paraliżować jazdy tramwajów.

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje blisko 30 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach). Codziennie w dni robocze na trasy wyjeżdża ok. 200 wozów.

Ze względu na specyfikę zabudowy miast regionu wozy TŚ często poruszają się po torowiskach, które ze względu na szerokość ulic nie mogą być wydzielone, lecz przebiegają ich środkiem, całkowicie lub częściowo pokrywając się z pasami ruchu. W efekcie, w czasie korków, stoją w nich i samochody i tramwaje, blokowane przez kierowców, którzy - mimo takiej możliwości - często nie zwalniają torowisk.

Tylko w Katowicach długość torowisk tramwajowych to ok. 53 km, z czego tory wbudowane w jezdnie stanowią 29 proc. całości. Do sytuacji z tego miasta z 14 maja br. nawiązał w rozesłanej w środę, 22 maja, informacji prasowej rzecznik spółki TŚ Andrzej Zowada. Jak przypomniał, tamtego dnia, po kilku kolizjach na głównych arteriach, w czasie deszczu, największe miasto regionu praktycznie stanęło w parogodzinnym korku.

"W takich sytuacjach najpewniejszym środkiem komunikacji powinien być tramwaj, który kursuje po swoich żelaznych szlakach. 14 maja pewnie nie udałoby się uniknąć opóźnień, bo nie wszędzie mamy torowiska wydzielone z jezdni, ale opóźnienia tramwajów byłyby stosunkowo niewielkie, gdyby nie (...) kierowcy notorycznie łamiący przepisy, poprzez blokowanie torowisk. To spowodowało, że również pasażerowie tramwajów tkwili w korkach" - podkreślił Zowada.

Jak dodał, z codziennych obserwacji motorniczych wynika, że wielu kierowców zachowuje się, jakby byli jedynymi użytkownikami ulic.

"Stojąc w korku notorycznie zajmują część pasa, którym poruszają się tramwaje, zamiast trzymać się prawej krawędzi. W efekcie blokują ruch tramwajów poprzez bezmyślność, a czasem i złośliwość w myśl zasady: skoro ja stoję, to inni też nie pojadą" - ocenił rzecznik TŚ.

Jednym z miejsc, gdzie notorycznie tramwaje są blokowane przez kierowców, jest ul. Gliwicka w katowickiej dzielnicy Załęże. Również w miniony wtorek korek na ulicy Gliwickiej i zachowania kierowców spowodowały gigantyczne opóźnienia tramwajów, a część ich kursów nie została wykonana.

"W sumie, tylko z powodu korków w Katowicach, 14 maja nie wykonaliśmy około 400 km zleconej pracy przewozowej. To olbrzymie straty" - zaakcentował Zowada.

Policjanci podkreślają, że takie zachowania kierowców, oznaczają nie tylko brak podstawowej kultury jazdy, ale przede wszystkim wykroczenie.

"W przypadku zatrzymania się w korku, zabronione jest blokowanie torowiska tramwajowego. Zachowanie takie jest tamowaniem ruchu, co stanowi wykroczenie drogowe. Utrudnienia w ruchu pojazdów nie muszą jednocześnie paraliżować jazdy tramwajów" - wskazał cytowany w informacji TŚ podkomisarz Tomasz Bratek z wydziału ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach.

Jak zaznaczył, kierowcy nie tylko nie trzymają się prawej strony jezdni, aby dać przejazd tramwajom, lecz często wjeżdżają na skrzyżowania mimo braku możliwości zjechania z nich.

"W ten sposób blokują ruch na innych pasach, co zwiększa korki. Nierzadko również samochody stają w poprzek torowiska, przez które przejeżdżają, blokując w ten sposób ruch tramwajów" - przyznał podkomisarz Bratek.

Tramwajarze spodziewają się, że podobne korki, jak 14 maja, mogą w regionie, a szczególnie w Katowicach zdarzać się coraz częściej.

"Gliwicka, Kochanowskiego, Warszawska, 1 Maja - to ulice, gdzie motorniczowie częściej używają dzwonka w stronę kierowców blokujących ruch, niż przycisku otwierania drzwi na przystankach. Musimy zmienić myślenie kierowców. Chcemy im powiedzieć: nie jesteście sami na drodze" - zaakcentował Zowada.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • BKUPB
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
37,063 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]