Budowa czterech fragmentów autostrady A1 Pyrzowice-Częstochowa jest na finiszu i dobiegnie końca w drugiej połowie 2019 r. - wynika z informacji GDDKiA. Stan realizacji opóźnionej obwodnicy Częstochowy wynosił jednak na koniec 2018 r. 49 proc.
W październiku zeszłego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podawała, że opóźniona obwodnica Częstochowy ma być przejezdna w połowie 2019 r.; w tym czasie pozostałe odcinki A1 między Pyrzowicami i Częstochową powinny być już gotowe.
Całość brakującej dotąd autostrady A1 między Tuszynem (Łódzkie) a Pyrzowicami (Śląskie) podzielono przed laty na dziewięć tzw. odcinków realizacyjnych, nazwanych kolejnymi literami alfabetu.
Przetargi na odcinki A-E od Tuszyna do Częstochowy ruszyły w połowie 2016 r. i wszystkie - prócz jednego - zostały w zeszłym roku zamknięte umowami (zakładają one w głównej mierze rozbudowę istniejącej "jedynki" do standardu autostrady). Odcinki F-I od Częstochowy do Pyrzowic powstają od 2015 r. i zgodnie z umowami powinny być gotowe w 2019 r.
Od wielu miesięcy m.in. w lokalnych mediach pojawiają się sygnały o opóźnieniach w realizacji odcinka F (obwodnica Częstochowy, ok. 20,3 km plus ok. 1 km włączenia do DK1). Opiewającą na 703,3 mln zł brutto umowę na jego zaprojektowanie i budowę GDDKiA zawarła w październiku 2015 r. z konsorcjum spółek Salini Polska, Salini Impregilo i Todini Costruzioni Generali.
W połowie zeszłego roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk sygnalizował, że po odstąpieniu w maju 2018 r. przez GDDKiA od umowy z Salini na budowę pod Warszawą trasy S8, na obwodnicy Częstochowy ta sama firma "wzięła się do pracy" i "realizuje przedsięwzięcie".
Potwierdzał to katowicki oddział dyrekcji sygnalizując, że uzgodnienia z wykonawcą zakładają koncentrację prac w sposób umożliwiający uzyskanie w połowie 2019 r. przejezdności odcinka F - wraz z drożnością węzłów. Umożliwiłoby to puszczenie ruchu na A1 od Pyrzowic do zakończenia obwodnicy Częstochowy (i dalsze kończenie prac z naliczaniem kar umownych).
W informacji podsumowującej inwestycje w województwie śląskim w 2018 r. i plany na 2019 r. katowicki oddział GDDKiA przekazał jednak, że dla odcinka F zaawansowanie robót wyniosło po tym roku 48,84 proc., w tym: drogowych 33,09 proc., mostowych 71,14 proc. i branżowych 43,34 proc.
Obwodnica Częstochowy - z trzema węzłami - jest kluczowa dla otwarcia autostrady A1 od Pyrzowic za Częstochowę. Jesienią br. rozpocznie się bowiem remont częstochowskiego odcinka drogi krajowej nr 1, którą obecnie odbywa się główny ruch tranzytowy w osi północ-południe (autostradowa obwodnica ma przejąć z niej większą część tranzytu).
Między Częstochową a Pyrzowicami powstają odcinki F od węzła Częstochowa Północ do węzła Blachownia (ok. 20,3 km plus ok. 1 km włączenia do DK1; projekt i budowa), odcinek G od węzła Blachownia do węzła Zawodzie (4,7 km; projekt i budowa), odcinek H od węzła Zawodzie do węzła Woźniki (16,7 km; tylko budowa) oraz odcinek I od węzła Woźniki do węzła Pyrzowice (ok. 15,2 km; tylko budowa).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.