Łącznie 21 peronów na ośmiu stacjach i trzech przystankach zmodernizował w tym roku w woj. śląskim zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Podróżni zyskali lepszą obsługę, m.in. na stacjach Jaworzno Szczakowa, Rybnik czy Żory.
Jak poinformował w piątek, 14 grudnia, Jacek Karniewski z zespołu prasowego PLK, w 2018 r. w całej Polsce spółka zmodernizowała ponad 200 peronów. Zasadami są: likwidacja barier architektonicznych i przystosowanie obiektów dla wszystkich podróżujących koleją. Służą temu windy, pochylnie, odpowiednie oznakowania i ścieżki naprowadzające z wypukłą fakturą.
Spośród tegorocznych inwestycji w woj. śląskim, windy zamontowano w tym roku na stacji w Rybniku; na innych stacjach i przystankach powstały nowe pochylne. W Wilkowicach Bystrej, Bielsku-Białej Leszczynach i Bielsku-Białej Lipniku podróżnym służą przebudowane przejścia podziemne. Na perony w Kuźni Raciborskiej można dojść wyremontowaną kładką.
Przebudowywane perony są wyższe, niż wcześniej, mają antypoślizgową nawierzchnię i funkcjonalne oświetlenie. Zyskują nowe ławki, wiaty, tablice informacyjne i inne oznakowanie. Informacje o rozkładzie jazdy umieszczane są w nowych gablotach. Komunikaty podawane są przez nowe nagłośnienie.
Ogółem PKP PLK zmodernizowały w 2018 r. perony na ośmiu stacjach w woj. śląskim, m.in. Jaworzno Szczakowa, Bielsko Biała Leszczyny, Wilkowice Bystra, Rybnik czy Żory. Podróżni korzystają też z trzech zmodernizowanych przystanków: w Bielsku Białej Lipniku i Bielsku Białej Mikuszowicach na linii Bielsko Biała - Żywiec oraz Tworkowie na linii Racibórz - Krzyżanowice.
W 2018 r. na 29 stacjach i przystankach w całym kraju umieszczono też informacje w języku Braille'a. W woj. śląskim takie inwestycje dotyczyły m.in. Bielska-Białej Lipnika, Bielska-Białej Leszczyn, Bielska-Białej Mikuszowic, Wilkowic Bystrej i Dąbrowy Górniczej-Ząbkowic.
PLK przebudowują stację Jaworzno Szczakowa w ramach wartej blisko 300 mln zł modernizacji linii kolejowej E30 Katowice - Kraków między Jaworznem a Trzebinią (powinna zakończyć się w III kw. 2019 r.).
Z końcem listopada br. spółka zakończyła wartą ok. 60 mln zł rewitalizację trasy z Bielska-Białej Lipnika do Wilkowic-Bystrej (to pierwszy fragment inwestycji dot. linii 139 z Czechowic-Dziedzic przez Bielsko-Białą do granicy ze Słowacją w Zwardoniu).
Dobiegły też już końca zasadnicze roboty na odcinkach Bierawa - Nędza oraz Racibórz - Krzyżanowice w ramach projektu "Prace na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle - Chałupki". Inwestycja kosztowała 69,9 mln zł netto.
Oba te ostatnie projekty to elementy przedsięwzięcia PLK pod nazwą "Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska". "Prace na linii kolejowej E-59 na odcinku Kędzierzyn Koźle - Chałupki (granica państwa)" oszacowano w nim na 296,5 mln zł (w tym 281,7 mln zł w woj. śląskim).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.