Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
Tablice, prezydium i kontrapunkci
7 grudnia 2019
Odznaczenia i stopnie na Barbórce w JSW
5 grudnia 2019
Z troską o branży wydobywczej
5 grudnia 2019
Dumni z bycia górnikami
4 grudnia 2019
Odznaczeni na Barbórce Taurona Wydobycie
4 grudnia 2019
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
2 listopada 2018 Trybuna Górnicza
To może być paliwo przyszłości
– Wodór to paliwo, które jest w pełni alternatywne, a nawet doskonalsze. Jest niesłychanie czyste, równie energetyczne i wcale niedrogie - stwierdza Jacek Pawlak
fot: Jacek Madeja

Toyota stworzyła pierwszy – seryjnie produkowany – samochód o napędzie wodorowym. Zdaniem JACKA PAWLAKA, prezesa Toyota Motor Poland, to właśnie wodór może być paliwem przyszłości.

Samochód Toyota Mirai jest produkowany seryjnie od 2014 r. Jednak prace nad stworzeniem auta wodorowego trwały w Japonii od ponad 20 lat. Dziś ten najlżejszy i najprostszy pierwiastek z coraz większym powodzeniem jest wykorzystywany do napędzania samochodów, autobusów, pociągów, a nawet samolotów. Zdaniem prezesa Jacka Pawlaka, to właśnie wodór może już wkrótce zastąpić ropę naftową.

– Wodór to paliwo, które jest w pełni alternatywne, a nawet doskonalsze. Jest niesłychanie czyste, równie energetyczne i wcale niedrogie. To pierwiastek najpowszechniejszy we wszechświecie, który bardzo dobrze nadaje się jako źródło energii oraz do napędzania wszystkich środków transportu. Wodór od wielu lat był tematem prac instytutów naukowych i koncernów, ponieważ zawsze wydawało się, że przyszłość zdominuje społeczeństwo wodorowe – podkreślał prezes Toyota Motor Poland podczas inauguracyjnego posiedzenia sejmowej komisji „Polska wodorowa”.

Zanim można było rozpocząć seryjną produkcję aut wodorowych, trzeba było uporać się z wieloma problemami – głównie chodziło o kwestie przechowywania wodoru oraz bezpieczeństwo.
– Wodór jest ciekawym pierwiastkiem, ale trudnym do okiełznania. Po pierwsze jest pierwiastkiem bardzo lekkim – 11 m sześc. wodoru waży 1 g, dlatego, żeby go wykorzystywać, trzeba go bardzo mocno sprężyć. Na początku, aby przetrzymywać wodór, staraliśmy się zrobić zbiorniki z metalu, bo przecież nic mocniejszego nie mieliśmy. Niestety wodór w kontakcie z metalem wywołuje korozję wodorową. Gaz ten przenika przez metal i następuje rozszczelnienie. I to – m.in. oprócz bezpieczeństwa – było główną barierą rozwoju technologii wodorowych w motoryzacji. Na szczęście pomogła nam inna technologia. Okazało się, że włókna węglowe są bardzo mocne i wytrzymałe, lekkie i elastyczne. Kiedy zbudowaliśmy zbiorniki na wodór z włókien węglowych, problemy zniknęły. To był pierwszy krok, który uczyniliśmy, aby wodór mógł w przyszłości zastąpić ropę naftową – wyjaśniał Pawlak.

Niezmiernie ważną kwestią było bezpieczeństwo. Pytanie brzmiało, jak uchronić przed ryzykiem eksplozji zbiornik, w którym znajduje się paliwo pod ogromnym ciśnieniem? Tutaj znów z pomocą przyszły nowe rozwiązania technologiczne. Tym razem zastosowano analogiczny

Strona
1
2
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Tagi
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • ZTPDR
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górnikom z kopalni Pokój zamarzyła się Austria
1 grudnia 2019
21134
Zmiany w zarządzie Polskiej Grupy Górniczej
6 grudnia 2019
11654
Nowy wiceprezes w górniczej spółce
3 grudnia 2019
10140
Metan może okazać się zabójczy dla węgla?
1 grudnia 2019
8393
Kopalni Bzie-Dębina nie będzie
5 grudnia 2019
7167
W styczniu ostatni węgiel z Piekar
6 grudnia 2019
5988
Odznaczenia i stopnie na Barbórce w JSW
5 grudnia 2019
5659
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Twoje urządzenie:
Partnerzy portalu