PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
19 października 2018 11:30 Portal gospodarka i ludzie : : autor: MD 4,166 odsłon

Famur: najpierw Polska, teraz świat

Famur znajduje się obecnie pośród pięciu największych firm produkujących maszyny i urządzenia górnicze. Do 2023 r. spółka z Katowic chciałaby być w czołowej trójce tego zestawienia
fot: Famur

Katowicki Famur otwiera kolejny rozdział w swojej historii, po zakończeniu integracji z Kopeksem, spółka ogłosiła strategię na lata 2019-2023. Po objęciu fotela lidera na krajowym rynku firma chce realizować swoje cele w wymiarze globalnym. Na przestrzeni pięciu lat Famur chcę znaleźć się w gronie trzech największych graczy na rynku maszyn i urządzeń dla górnictwa. O szczegółach strategii opowiadali dziennikarzom w czwartek, 18 października wiceprezesi Dawid Gruszczyk i Adam Toborek.

- Okres 2016-2018 zamknęliśmy zakupem pakietu kontrolnego Kopeksu i integracją spółek. Było to cztery lata później niż to planowaliśmy, ale w końcu stało się to faktem.. Tym samym też zakończyliśmy etap rywalizacji polsko-polskiej zarówno w kraju, jak i za granicą. Bardzo nam na tym zależało, bo kiedy za granicą klient wybrał już ofertę z Polski, to jeszcze dodatkowo musieliśmy konkurować między sobą. Najpierw była walka z globalnymi graczami, a potem na końcu walka z Kopeksem. To w 2018 r . zostało zakończone pełna integracją. Wchodząc w rok 2019 chcemy być globalnym graczem i dostawcą kompleksowych, inteligentnych rozwiązań dla górnictwa – tak podsumował ostatnie lata Famuru wiceprezes Gruszczyk.

Nowa strategia spółki została ogłoszona pod koniec września. Jej fundamentami są cztery elementy: utrzymanie pozycji lidera w Polsce, znalezienie się w pierwszej trójce producentów na świecie, dostarczanie kompleksowych rozwiązań oraz dywersyfikacja branżowa, co oznacza m.in. wejście w hard rock mining (górnictwo skał twardych – red.)

- Strategia na kolejne pięć lat, którą ogłosiliśmy kilka tygodni temu, została przez nas bardzo precyzyjnie opracowana. W jej ramach zdefiniowaliśmy cztery podstawowe cele, które są bezpośrednio nakierowane na klienta – wyjaśnił wiceprezes Toborek, który odniósł się także do obecnejpozycji Famuru na światowym rynku. W jego ocenie katowicka spółka jest obecnie w gronie pięciu największym producentów maszyn i urządzeń dla górnictwa. Do 2023 r. ma już wskoczyć na podium. Obecnie za globalnych liderów uznaje się Caterpillara i Komatsu i to z nimi ma konkurować właśnie polski producent.

- W Europie w zasadzie Famur jest jedynym kompleksowym dostawcą - podkreślił wiceprezes Gruszczyk.

Strategia powstała m.in. na bazie wielu analiz przeprowadzonych przez spółkę. Przyglądano się zarówno trendom branżowym, jak trendom ogólnym, które mogą wystąpić na świecie.

- Jeśli chodzi megatrendy, to najistotniejszy dla nas jest wzrost urbanizacji. W 2050 r. ma ona wynieść ok. 66 proc. Ludność będzie się skupiała i przemieszczała w dużych miastach. To sprawi gwałtowny wzrost popytu na energię elektryczną, która w dalszym ciągu - w naszej części świata - będzie produkowana z węgla. Jeśli chodzi o o trendy związane z branżą to widzimy, że w najbliższych trzech, czterech latach będą rosły nakłady inwestycyjne na górnictwo. Będzie rósł popyt na przeładunek, który także jest jedną z naszych dziedzin. W związku ze skokowym rozwojem technologii będzie rósł popyt na metale ziem rzadkich. Tym samym hard rock mining będzie się rozwijał bardzo dynamicznie w kolejnych latach – przedstawił prognozy wiceprezes Toborek.

W 2017 r. Famur osiągnął przychody w wysokości 1,5 mld zł, w pięcioletniej perspektywie celuje w wynik rzędu 2,4 - 2,7 mld. 55 proc. tego wzrostu mają przynieść rynki zagraniczne. Według prognoz wydatki inwestycyjne w górnictwie na świecie będą wzrastać. Szacuje się, że w 2019 r. wyniosą one 150 mld USD, a w 2020 r. już 175 mld USD. Najwięcej środków ma zostać wydanych w Ameryce Północnej. Dlatego też zarówno Kanada, jak i Stany Zjednoczone zostały zakwalifikowane przez Famur do grupy rynków priorytetowych.

Mocniejsze wejście na rynki zagraniczne spowodowała także reorganizację wewnątrz Grupy Famur. Od 1 stycznia 2019 r. zacznie funkcjonować nowa struktura organizacyjna. W jej ramach wydzielone zostaną m.in. struktury sprzedaży krajowej i zagranicznej oraz zacieśniona zostanie współpraca pomiędzy segmentami Underground (górnictwo podziemne) i Surface (górnictwo odkrywkowe).

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • NDIJL
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
36,900 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]