Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
Górnictwo: kolos przed Halembą 
22 lutego 2019
Historia: Wampiry w Gliwicach powracają
22 lutego 2019
Stadion Śląski: dom polskich lekkoatletów
21 lutego 2019
Węglokoks Energia: kogeneracja sprawdza się w Brzeszczach
18 lutego 2019
Zabrze: to dziennikarze zamykają sezon barbórkowy
17 lutego 2019
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
7 października 2018 Portal gospodarka i ludzie autor: Tomasz Rzeczycki
Kolej: trzy magistrale węglowe jednym pociągiem
Stacja Kostrzyn na Magistrali Nadodrzańskiej. Tędy nietypową trasą pojedzie od 21 października pociąg pospieszny z Krakowa do Szczecina
fot: Tomasz Rzeczycki

PKP Intercity przygotowała pasażerom rzecz wydawałoby się niebywałą. Jeśli wybiorą się z Krakowa do Szczecina porannym pociągiem pospiesznym nr 3813, tym samym przejadą się odcinkami trzech głównych magistral węglowych wychodzących ze Śląska w trzy różne strony. Tak będzie od korekty rozkładu jazdy przypadającej w niedzielę 21 października.

Po węglowych szlakach
Pociągi z węglem wyjeżdżają z Górnego Śląska na północ kraju kilkoma głównymi trasami. Są to m.in. Centralna Magistrala Kolejowa (CMK), prowadząca od Zawiercia na Mazowsze w stronę Warszawy, a także Magistrala Węglowa, czyli linia kolejowa nr 131 Chorzów Batory - Inowrocław - Tczew, umożliwiająca dojazd do portów w Gdańsku i Gdyni. Trzecią trasą istotną dla przewozów węgla jest Magistrala Nadodrzańska, to znaczy linia kolejowa nr 273 Wrocław - Kostrzyn - Szczecin.

Czy da się sensownie wytrasować pociąg pospieszny, aby pojechał na północ odcinkiem każdej z tych trzech magistral?

Tour de Pologne
Okazuje się, że tak. Wystarczy w Krakowie Głównym wsiąść w pociąg pośpieszny do Szczecina odjeżdżający o 6:38 rano. Około godzinę później wjeżdża on na linię CMK w stronę Warszawy. Po CMK jedzie ponad 90 km na odcinku Psary - Idzikowice. Mniej więcej cztery godziny po wyjeździe z Krakowa pociąg wjeżdża na linię kolejową nr 131, łączącą Górny Śląsk z Trójmiastem, podążając nią ponad 73 km na odcinku Borysławice - Inowrocław Rąbinek. Wreszcie po godzinie 13:50, po wyjechaniu ze stacji Rzepin, pociąg ten w Drzeńsku kieruje się na Magistralę Nadodrzańską, którą pokonuje ostatnie 128 km podróży do Szczecina Głównego, czyli do końcowej stacji. Planowo ma do niej dotrzeć o 15:31.

Po drodze pasażerom może towarzyszyć widok wagonów z węglem jadących zarówno do Warszawy, jak i do Trójmiasta czy do Świnoujścia.

Dłużej, lecz szybciej
Jadący tak pokrętną trasą z Krakowa do Szczecina pociąg ten przejeżdża aż 837 km w ciągu niemal dziewięciu godzin. Wszystkie pozostałe pociągi bezpośrednie łączące stolicę Małopolski ze Szczecinem jadą krótszymi trasami - co nie znaczy, że szybciej. Najkrótszą obecnie pomiędzy tymi miastami trasą, liczącą 684 km, pojedzie od 21 października nocny pociąg o numerem 36172. Jednak przejazd z Krakowa do Szczecina zajmie mu planowo ponad dwanaście godzin. Drugi z nocnych pociągów łączących Małopolskę ze Szczecinem, jadący identycznie jak poprzedni, czyli Przemyślanin potrzebuje na przejechanie tych 684 km 10 godzin i 44 minuty. Wychodzi z tego, że jazda z Krakowa do Szczecina trzema magistralami węglowymi przez Włoszczowę Północ, Tomaszów Mazowiecki, Inowrocław Rąbinek i Kostrzyn zajmuje mniej czasu, niż jazda trasą o 153 km dłuższą...

I żeby sprawa była jeszcze bardziej zagmatwana dla pasażera trzeba dodać, że w przeciwną stronę ten sam pociąg pojedzie inną krótszą trasą, omijając Magistralę Nadodrzańską.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Tagi
Komentarze (0)
  • SBCBH
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
CZĘSTO CZYTANE
Górnictwo: dwaj pracownicy kopalni Murcki-Staszic nie żyją
21 lutego 2019
36826
Tragedia, która była końcem kopalni
21 lutego 2019
14387
Górnictwo: w kopalni Murcki-Staszic zginął były piłkarz
22 lutego 2019
8100
Górnictwo: akcja ratunkowa w kopalni Murcki-Staszic
21 lutego 2019
6928
Górnictwo: zarząd PGG jest zadowolony z ubiegłego roku
19 lutego 2019
5964
Murcki-Staszic: będą wyjaśniać, jak zginęli górnicy
22 lutego 2019
5944
Górnictwo: kolos przed Halembą 
22 lutego 2019
5558
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
Mogą cię zainteresować
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Partnerzy portalu
Patronaty portalu