PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
3 października 2018 15:50 Portal gospodarka i ludzie : : autor: WIG 1,685 odsłon

Metropolia: kilkuset urzędników przesiądzie się na rowery służbowe

230 służbowych rowerów elektrycznych - dla wszystkich urzędów miast i gmin (wraz z Urzędem Metropolitalnym) kupi Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia w ramach programu "Rowerem lub na kole - do pracy, w pracy, z pracy", który zainaugurowano w środę, 3 paźdzernika, na Stadionie Śląskim w Chorzowie.

- To kolejny krok na drodze do realizacji koncepcji Roweru Metropolitalnego - mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
- Nie można myśleć o nowoczesnym i ekologicznym transporcie miejskim bez roweru, który jest jego integralną częścią. Dlatego postanowiliśmy uczynić rower oficjalnym środkiem komunikacji dla urzędników. W planach mamy także przekazanie rowerów służbom mundurowym, m.in. straży miejskiej - dodaje przewodniczący GZM.

- Chcemy sprawić, aby rower zaczął być postrzegany jako równoprawny środek transportu miejskiego, a nawet w pewnych sytuacjach mający przewagę nad innymi środkami komunikacji - mówi Karolina Wadowska, członek zarządu GZM.
- Zaczynamy od siebie i chcemy wyposażyć 41 gmin Metropolii w miejskie rowery elektryczne, które będą stanowiły służbowy środek transportu do poruszania się na terenie gmin. Badania pokazują, że do pokonywania dystansu do 5 km, od drzwi do drzwi, nie ma szybszego i lepszego środka transportu niż rower. My chcemy wyposażyć urzędników w rowery wspomagane elektrycznie, a to znacząco wydłuży możliwy dystans jazdy rowerem i poprawi jej komfort - dodaje Karolina Wadowska.

Każdy urząd miasta i gminy otrzyma po trzy rowery.
- Mamy także nadzieję, że metropolitalni urzędnicy na rowerach, oprócz tego, że szybciej załatwią służbowe sprawy, to łatwiej dostrzegą problemy rowerzystów w miastach Metropolii - mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący GZM.
- Planujemy także przekazanie jednośladów policji oraz straży miejskiej. Trwają rozmowy nad rozwiązaniem spraw formalno-prawnych takiego przekazania - dodaje Kazimierz Karolczak.

Program GZM "Rowerem lub na kole - do pracy, w pracy, z pracy" ma szanse realnie wpłynąć na zmianę nawyków transportowych mieszkańców Metropolii. Rower może stać się środkiem transportu pierwszego wyboru w drodze do pracy, do szkoły, ale także do kina, czy restauracji.

Na Stadionie Śląskim zaprezentowano także konsultowany społecznie "Wstępny projekt studium systemu tras metropolitalnych".

- Połączenie wszystkich gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zintegrowanym systemem tras rowerowych, zbudowanie tych tras zgodnie z najnowocześniejszymi standardami, koordynacja inwestycji infrastrukturalnych poszczególnych gmin to gigantyczne zadanie z uwagi na skalę, obszar i koszty realizacji. Jesteśmy na początku tej drogi - mówi Karolina Wadowska, członek zarządu GZM.

Wadowska wyjaśnia, że projekt przedstawia proponowany przebieg tras rowerowych. Wyznaczono je tak, aby spięły całą Metropolię, tworząc spójną całość, ale także wpisały się w projekty ponadregionalne. Wymaga to ścisłej współpracy, koordynacji i ogromnych nakładów finansowych.
- Przypomnijmy, że wybudowanie jednego kilometra  drogi rowerowej, według nowoczesnych standardów kosztuje ok. miliona złotych. Aby podołać takim finansowym wyzwaniom musimy działać wspólnie z gminami – mówi Karolina Wadowska, która liczy na to, że uda się namówić gminy do przeznaczenia pieniędzy z przyszłorocznego Funduszu Solidarności na budowę fragmentów dróg rowerowych, które będą łączyły trasy już istniejące w poszczególnych gminach. 

Jednym z założeń jest m.in. ciągłość i bezpieczeństwo przejazdów między gminami i miastami GZM. Innym - ujednolicenie zasad budowy infrastruktury rowerowej. Ostatnim z etapów projektu będzie uruchomienie metropolitalnego systemu wypożyczania rowerów.

Spotkanie na Stadionie Śląskim zwieńczył Wielki Wyścig Samorządowców. Prezydenci, burmistrzowie, wójtowie i oficerowie rowerowi metropolitalnych gmin wsiedli na rowery elektryczne i wystartowali w symbolicznym wyścigu. Zwyciężył Rafał Piech, prezydent Siemianowic Śląskich, drugie miejsce zajął Stanisław Korman, zastępca prezydenta Świętochłowic, trzecie miejsce na podium przypadło Pawłowi Kłykowi, przedstawicielowi gminy Bojszowy.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (1) pokaż wszystkie
  • marian 24 października 2018 09:28:10
    Profile Avatar

    Ciekawe jak będą jeździć w zimie albo gdy będzie lało. Pewnie rowery będą stały w magazynie a jeździć będą samochodami. Oczywiście drogi rowerowe będą prawdziwe i przetargi też będą prawdziwe wszak 1 km drogi rowerowej to 1 mln zł a tych km potrzeba dużo bo przecież musi być przy każdej drodze. Ulica chodnik i jeszcze droga dla rowerów i to w całym mieście. Myślę, że przydałyby się jeszcze osobne drogi dla jeżdżących na rolkach i hulajnogach bo to też jest alternatywa dla chodzenia pieszo. A tak poważnie: czy rower nie może jeździć po ulicy albo po chodniku ? Musi mieć osobną DROGĘ i co za tym idzie przebudowę skrzyżowań ? Nie ma ważniejszych problemów ? Wystarczy popatrzeć jak wyglądają szkoły przedszkola (których jest za mało) przychodnie. W szkołach nie ma lekarzy ani dentystów. Ale na rowery kasa musi być.

  • DQJWP
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górniczy związkowcy zwrócili się do minister przemysłu
16 kwietnia 2024
13,548 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]