Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
Górnictwo: Barbórka ratowniczych związkowców
11 grudnia 2018
Energy24: o branży wydobywczej i energetycznej
11 grudnia 2018
Zabrze: wielkie barbórkowe święto w kopalni Guido
10 grudnia 2018
Katowice: podróż wodorowym autobusem JSW
10 grudnia 2018
COP24: co jedzą uczestnicy szczytu klimatycznego?
9 grudnia 2018
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
29 września 2018 Portal gospodarka i ludzie autor: Tomasz Rzeczycki
Komunikacja: jedynka stanie się trójką
fot: Tomasz Rzeczycki

Z początkiem października linia autobusowa 1 w Tarnowskich Górach zmieni się w linię 3. Młodsza od niej „jedynka” jeżdżąca z Katowic do Tychów zachowa swój numer.

Tarnogórska „jedynka” jest starsza od tysko-katowickiej. Linię nr 1 na terenie Tarnowskich Gór utworzyło 2 kwietnia 1990 r. Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z Katowic. Początkowo obsługiwały ją autobusy z zajezdni w Świerklańcu, a „jedynka” obsługiwała trasę Osada Jana – dworzec autobusowy – Osiedle Fazos – Osiedle Przyjaźń – Śląskie Centrum Rehabilitacji Repty.

Nie tylko dla górników
Ta ostatnia placówka dosłownie kilka miesięcy wcześniej zmieniła swą nazwę na ŚCR, przestając być Górniczym Centrum Rehabilitacji Leczniczej i Zawodowej. Mimo tego w dalszym ciągu trafiali do niej kontuzjowani górnicy. Autobusowa „jedynka”, na którą później kierowano autobusy niskopodłogowe, miała ułatwiać dojazd rekonwalescentom i ich rodzinom.

Konkurencyjna „jedynka” na trasie z Tychów do Katowic pojawiła się sześć lat później, z początkiem stycznia 1996 r. Wtedy to decyzją Miejskiego Zarządu Komunikacji w Tychach ekspresowa linia E–1 przemianowana została na linię nr 1. Naruszyło to dżentelmeńską umowę pomiędzy Międzygminnym Związkiem Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach, KZK GOP w Katowicach a MZK Tychy o niedublowaniu się numerów linii w GOP.

Tyski minus
Nie był to zresztą jedyny przykład „piractwa” numerycznego ze strony MZK Tychy. Tyszanie inną ze swoich linii łączących Katowice z Tychami oznaczyli numerem 14. Nie zważali na to, że pod takim numerem od dziesięcioleci kursowały autobusy z Bytomia do Zabrza. Konflikt między MZKP Tarnowskie Góry a MZK Tychy przedostał się pod koniec XX wieku na łamy prasy, o sytuacji pisały m.in. tygodniki - katowicki „Wieczór” i tyskie „Nowe Echo”.Na łamach tego drugiego ówczesny dyrektor MZK Tychy Jerzy Pisiewicz nie krył irytacji, kpiąc nawet, że może postawić minus przed numerem swojej jedynki.

Tyskie MZK zrezygnowało tylko z używania numeru 43. W tym przypadku występowała kolizja z linią autobusową KZK GOP o takim numerze, jeżdżącą m. in. po terenie Piekar Śląskich, Wojkowic i Siemianowic Śląskich.

Jedynką do huty
Tarnogórska linia 1 służyła nie tylko pacjentom jeżdżącym na rehabilitację do Rept. Przez pewien czas w jej rozkładzie widniał pojedynczy, poranny kurs z dworca w Tarnowskich Górach do Huty Cynku Miasteczko Śląskie, z którego korzystali hutnicy jadący na poranną zmianę.

Zamiana tarnogórskiej „jedynki” w trójkę motywowana jest uporządkowaniem numeracji linii w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Miesiąc wcześniej podobny los spotkał linię KZK GOP nr 14 z Bytomia do Zabrza, którą przemianowano na piętnastkę. Jak nietrudno zauważyć, w obu przypadkach zachowano numery tyskich linii, premiując w ten sposób „pirackie” zmiany sprzed lat.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0)
  • HSTVD
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
CZĘSTO CZYTANE
Borynia: mobilizacja na górniczym froncie
8 grudnia 2018
10178
Górnictwo: mniej kopalń - dłuższe fedrowanie
6 grudnia 2018
6432
AGH: obchody barbórkowe razem z JSW
7 grudnia 2018
5429
Górnictwo: PBSz zrealizuje prace podziemne w ruchu Zofiówka
6 grudnia 2018
2800
Czyste Powietrze: kto może złożyć wniosek?
9 grudnia 2018
2572
JSW: mnóstwo radości i prezentów w biurze zarządu
6 grudnia 2018
2398
Górnictwo: Barbórka ratowniczych związkowców
11 grudnia 2018
1968
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
Mogą cię zainteresować
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Partnerzy portalu
Patronaty portalu