Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
Zabrze: wielkie barbórkowe święto w kopalni Guido
10 grudnia 2018
Katowice: podróż wodorowym autobusem JSW
10 grudnia 2018
COP24: co jedzą uczestnicy szczytu klimatycznego?
9 grudnia 2018
Tarnowskie Góry: Faser SA gościł studentów górnictwa z Rosji
8 grudnia 2018
Pływanie: wyzwanie dla najtwardszych
6 grudnia 2018
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
25 września 2018 Polska Agencja Prasowa
NIK: brak dobrych dróg do polskich portów
Według NIK, do głównych polskich portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu do tej pory nie doprowadzono drogi wysokiej jakości, a w najbliższych latach sytuacja się nie zmieni, gdyż nie przewidziano tych inwestycji w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023
fot: serwissamorzadowy.eu

Do żadnego z czterech głównych polskich portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu do tej pory nie doprowadzono drogi wysokiej jakości. Najgorzej z drogowym dostępem do portu jest w Gdyni, do którego prowadzi droga powiatowa o ograniczonej nośności - ocenia NIK w raporcie "Infrastruktura dostępowa do portów morskich".

Według NIK w najbliższych latach sytuacja się nie zmieni, gdyż nie przewidziano tych inwestycji w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.

Izba ocenia, że lepsze perspektywy ma kolej, gdzie w najbliższych latach (2019-2020) zaplanowano modernizację stacji kolejowych obsługujących główne porty morskie. Problem w tym, że roboty mają ruszyć w tym samym czasie, co zdaniem NIK może doprowadzić okresowo do znacznych ograniczeń w transporcie kolejowym do portów.

NIK zaznacza, że pilnego rozwiązania wymaga problem z dostępem do portu w Szczecinie, gdzie nie pogłębiano odpowiednio toru wodnego Świnoujście - Szczecin z powodu braku pieniędzy z budżetu państwa.

Izba przypomina, że porty stale się rozbudowują i zwiększają przeładunki, w 2013 r. było to 70,8 mln t, a w 2017 r. 87,2 mln t. Największą dynamikę wzrostu przeładunków zanotował port w Gdańsku - ponad 34 proc., najniższą zespół portów Szczecin - Świnoujście - blisko 12 proc.

NIK pozytywnie oceniła rozpoznawanie potrzeb w zakresie konieczności poprawy infrastruktury zapewniającej dostęp do portów morskich, podkreślenie w Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. kluczowej roli portów morskich, jako węzłowych punktów wpływających na funkcjonowanie krajowego układu transportowego, a także wskazanie jako jednego z głównych celów operacyjnych tej strategii poprawienie dostępu do portów.

Pozytywna ocena dotyczy też przygotowania przez ministrów właściwych ds. transportu programów wieloletnich budowy dróg i linii kolejowych, które zostały następnie uchwalone przez Radę Ministrów, i zapewnienie finansowania inwestycji ujętych w uchwalonych programach wieloletnich.

Negatywnie izba oceniła prowadzenie przez wiele lat przez ministrów właściwych ds. gospodarki morskiej prac przygotowawczych nad programami wieloletnimi dotyczącymi rozwoju infrastruktury dostępowej, które nie przyniosły, jak dotychczas, efektów w postaci uchwalenia któregokolwiek z tych programów.

NIK zwraca uwagę, że działania kolejnych ministrów nie doprowadziły do przyjęcia przez Radę Ministrów Programu rozwoju polskich portów morskich do 2020 r. z perspektywą do 2030 r. oraz programu wieloletniego dotyczącego utrzymania morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry, pomimo że pierwotne wersje tych dokumentów opracowane były już w 2012 r.

Izba oceniła, że prace nad projektami tych programów prowadzono w sposób powolny, a wręcz je pozorowano. W przypadku programu dotyczącego utrzymania morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry przyczyną takich działań była negatywna - wobec ustanowienia programu - postawa kolejnych ministrów finansów. Konsekwencją uchwalenia programu byłaby bezwzględna konieczność zapewnienia środków budżetu państwa w kwotach przewidzianych w programie na prace utrzymaniowe tych dróg wodnych, na co nie wyrażali zgody kolejni ministrowie finansów.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Tagi
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0)
  • KCHWO
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
CZĘSTO CZYTANE
Pawłowice: uroczysta akademia barbórkowa JSW w kopalni Pniówek
4 grudnia 2018
10715
Borynia: mobilizacja na górniczym froncie
8 grudnia 2018
9507
Górnictwo: mniej kopalń - dłuższe fedrowanie
6 grudnia 2018
6302
AGH: obchody barbórkowe razem z JSW
7 grudnia 2018
5075
Brzeszcze: górnictwo fundamentem polskiej gospodarki
4 grudnia 2018
3432
Górnictwo: PBSz zrealizuje prace podziemne w ruchu Zofiówka
6 grudnia 2018
2687
Górnictwo: PGG zakończyła proces przekazywania majątku do SRK
4 grudnia 2018
2628
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
Mogą cię zainteresować
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Partnerzy portalu
Patronaty portalu