Spółka PERN ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej wraz z pozyskaniem prawa do terenu pod budowę rurociągu produktowego Boronów-Trzebinia. Jak podała w ogłoszeniu spółka, oferty w postępowaniu można składać do 3 września.
Planowana inwestycja polega na budowie magistrali paliwowej z Boronowa, gdzie znajduje się baza PERN, do terminalu paliw w Trzebini, który należy do spółki Orlen Południe z grupy PKN Orlen. Przedsięwzięcie to zostało wpisane do przyjętego w listopadzie 2017 r. strategicznego dokumentu "Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym".
PERN wyjaśnia w ogłoszeniu, że planowana trasa rurociągu paliwowego Boronów-Trzebinia o długości ok. 97 km przebiega przez 12 gmin w województwach śląskim i małopolskim. Zamawiany projekt i kosztorys mają dotyczyć m.in. budowy lini magistrali wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą oraz rozbudowy rurociągu z Plocka do Boronowa. W terminalu w Trzebini mają natomiast powstać nowe obiekty.
Wiceprezes PERN Rafał Miland, informując w marcu o przygotowaniach spółki do rozbudowy infrastruktury logistycznej, transportu rurociągowego i magazynowania ropy naftowej oraz paliw płynnych wśród priorytetowych inwestycji wymienił m.in. właśnie rurociąg Boronów-Trzebinia.
Śląsk i Małopolska pilnie potrzebują nowego kanału dostaw
- Ten rurociąg musi powstać jak najszybciej. Rynek zmienił się na tyle, że Śląsk i Małopolska coraz bardziej potrzebują nowego kanału dostawy paliw. Rurociąg wybuduje PERN, a korzystał będzie z niego PKN Orlen, który posiada w Trzebini bazę. To inwestycja z pewnością opłacalna dla obu spółek - mówił wtedy Miland.
W marcu PERN i PKN Orlen podpisały porozumienia dotyczące realizacji rządowej polityki dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym. Spółki podkreślały wówczas, że celem jest wzmocnienie krajowej infrastruktury przesyłowej i bezpieczeństwo energetyczne Polski.
Jedno z zawartych wtedy porozumień obejmuje właśnie budowę rurociągu między bazą paliwową PERN w Boronowie a należącym do grupy PKN Orlen terminalem paliw w Trzebini, który obsługuje głównie aglomerację śląską, region - jak podkreślał wcześniej płocki koncern - charakteryzujący się wysoką konsumpcją paliw.
PKN gwarantuje dziesięcioletnie dostawy w potrzebnej ilości
- Koncern złożył także gwarancje przesyłu paliw adekwatnie do przepustowości - na okres 10 lat od uruchomienia rurociągu na odcinku Boronów-Trzebinia, które planowane jest na koniec roku 2021 - informował w marcu PKN Orlen.
PERN to strategiczny podmiot dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, który zarządza bazami magazynowymi ropy naftowej - w Adamowie przy granicy z Białorusią, Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem oraz w Gdańsku - o łącznej pojemności ok. 3,5 mln metrów sześc., a także siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych.
Spółka tłoczy ropę naftową z Rosji do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech. Transportuje też surowiec dostarczany drogą morską do gdańskiego Naftoportu i dalej do Płocka i Niemiec. W Gdańsku posiada Terminal Naftowy, działający jako surowcowy hub o pojemności 375 tys. metrów sześc.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.