Projektem wprowadzającym zerową stawkę akcyzy na gaz ziemny CNG (sprężony) i LNG (skroplony) przeznaczony do napędu silników spalinowych zajmie się podkomisja stała do monitorowania systemu podatkowego - zdecydowała we wtorek, 19 czerwca, sejmowa komisja finansów publicznych.
Pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym oraz prawa celnego odbyło się w Sejmie w ubiegły piątek.
Wiceminister finansów Leszek Skiba poinformował przedstawiając propozycje rządu, że projekt jest efektem dialogu z przedsiębiorcami i wprowadza przede wszystkim zerową stawkę akcyzy na gaz ziemny CNG (sprężony) i LNG (skroplony), przeznaczony do napędu silników spalinowych.
Wiceminister Skiba podkreślił, że ma to być element zapowiadanej przez premiera Mateusza Morawieckiego walki ze smogiem. Rząd ma bowiem nadzieję, mówił, że dzięki nowym przepisom autobusy w wielu miastach będą napędzane wyłącznie LNG i CNG. Według wiceministra konsumenci gazu LNG i CNG będą mogli oczekiwać niewielkiego spadku cen gazu.
Poza zerową stawką na gaz projekt wprowadza też szereg ułatwień i uproszczeń, związanych z funkcjonowaniem podatku akcyzowego, w duchu Konstytucji dla Biznesu. Zakłada m.in. zastąpienie papierowego dokumentu dostawy dokumentem w formie elektronicznej.
W projekcie przewidziano również, że akcyzą nie będą m.in. opodatkowane straty, które powstają przy produkcji piwa i wina. Projekt eliminuje także wątpliwości interpretacyjne, związane ze stosowaniem właściwych stawek akcyzy w przypadku wyrobów energetycznych przeznaczonych do celów innych niż napędowe lub opałowe. Reguluje również właściwości organów podatkowych do orzekania w sprawie zwrotu akcyzy przy dostawie wewnątrzwspólnotowej i eksporcie wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, od których akcyzę zapłacono w Polsce.
Dodatkowo, w przepisach celnych wskazano taki sam sposób naliczania i poboru odsetek pobieranych od należności celnych, jaki określono w ustawie Ordynacja podatkowa dla poboru odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych.
Nowe rozwiązania, jak mówił Skiba, powinny wejść w życie po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem m.in. przepisów dotyczących zastąpienia papierowego dokumentu dostawy dokumentem w postaci elektronicznej, które zaczną obowiązywać 1 stycznia 2019 roku.
Zgodnie z uzasadnieniem do projektu, "gaz ziemny jest paliwem zawierającym ponad 90 proc. metanu, który w postaci sprężonej (CNG) lub skroplonej (LNG) nadaje się do napędzania niskoemisyjnych